همشهری آنلاین: معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد با بیان اینکه در آینده نزدیک پیشنویس لایحه سازمان نظام صنفی رسانه به مجلس تقدیم می‌شود، گفت: هم‌اکنون بیش از هزار شب‌نامه در سایت فاقد مجوز در فضای اینترنتی فعالیت می‌کند.

به گزارش فارس، حسین انتظامی در مراسم رونمایی از کتاب «راهنمای پوشش خبری در رسانه‌ها» که نگارنده آن اکبر نصراللهی است در محل دانشگاه اسلامی تهران مرکز، اظهار داشت: اگر مشکلات و معضلات رسانه‌ها فهرست شود، بدون شک مدیریت رسانه‌ها در لیست قرار می‌گیرد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد با بیان اینکه هم‌اکنون جامعه رسانه‌ای کشور به دنبال درک درست از تغییر الگوی مصرف رسانه‌ها، آزادسازی فضای اینترنت، توسعه هوشمند رسانه‌ها، آموزش نیروی انسانی، توسعه اقتصاد و مدیریت رسانه‌ها است، افزود: باید گفت که در این میان اخلاق حرفه‌ای یکی از متغیرهای اصلی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت رسانه‌های زرد در کشور ادامه داد: در این میان نیز دو نوع خبرنگار فعالیت می‌کنند که دسته‌ای آشنا به آئین‌نامه اخلاق حرفه‌ای بوده و بر آن پایبندند و گروه دیگر فعالیتی همانند تاپاراکزی دارند و معمولا خروجی این دسته از خبرنگاران در رسانه‌های زرد جای می‌گیرد.

انتظامی متذکر شد: چنانچه روش این دسته از خبرنگاران به روش غالب تولید رسانه‌ها تبدیل شود، بیانگر این است که جامعه و رسانه‌ها از اخلاق حرفه‌ای دور شده‌اند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون هزار شب‌نامه الکترونیک در فضای اینترنت وجود دارد، افزود: بر اساس ماده 18 قانون مطبوعات عاملات و مسئولان رسانه‌ها موظف به ارائه مشخصات خود و درج آن در نشریه‌ها هستند، این در حالی است که شب‌نامه‌های الکترونیک و سایت‌های فاقد مجوز که به شکل قارچ‌گونه رشد می‌کنند، فاقد این امر هستند.

به گفته انتظامی در مواقعی رسانه به ابزار کار برای افرادی تبدیل می‌شود که به اهداف سیاسی خود برسند.

وی ابراز داشت: وظیفه حاکمیت حتی در دولت‌های حداقلی نیز حفظ امنیت و صیانت از حقوق شهروندان است، به همان دلیل است که حاکمیت‌ها خود را موظف می‌دانند برای امنیت شهروندان ارتش تشکیل دهند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد یادآور شد: در فضای تبادل اطلاعات نیز دولت‌های حداقلی ایجاد امنیت می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت برخورد دولت با شب‌نامه‌های الکترونیک ادامه داد: در این شب‌نامه‌ها با آبرو و حیثیت شهروندان، مدیران، سیاسیون و چهره‌های فعال بازی می‌شود.

انتظامی ضمن ابراز امیدواری با رعایت اخلاق حرفه‌ای و تبدیل شدن این دغدغه عمومی به یک میثاق در عرصه رسانه کشور به تشکیل سازمان نظام صنفی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 9 نظام صنفی متکی به قانون مصوب مجلس در کشور وجود دارد که نحوه انتخاب شدن از درون صنف می‌جوشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تشکیل سازمان نظام صنفی رسانه می‌تواند کمک شایانی را برای پیشبرد اهداف رسانه‌ای کشور داشته باشد، گفت: بر این اساس تخلفات حرفه‌ای توسط این نظام پیگیری می‌شود و این امر برای صنف پذیرفتنی‌تر خواهد بود.

انتظامی با اشاره به تهیه پیشنویس سازمان نظام صنفی رسانه در کانون‌های مطبوعاتی، گفت: این پیشنویس حدود دو هفته دیگر در سایت معاونت مطبوعاتی ارشاد قرار می‌گیرد و بزودی نیز پیشنویس این لایحه تقدیم مجلس می‌شود.

در پایان حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد به همراه دیگر اساتید برجسته حوزه رسانه کشور از کتاب «راهنمای پوشش خبری در رسانه‌ها» به نویسندگی اکبر نصراللهی رونمایی کرد.

کد خبر 259918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز