یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: نگرانی مردم کلانشهرها از بازگشت موج آلودگی هوا در حالی ادامه دارد که بنابر تازه‌ترین مصوبات ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور سقف تسهیلات جایگزینی و اسقاط نقدی تاکسی‌ها، خودروهای سواری شخصی و وانت‌بارها افزایش یافته است.

خودرو

اجرای طرح از رده خارج کردن و جایگزینی خودروهای فرسوده که در چند سال گذشته به‌دلیل کمبود اعتبار، کاهش تیراژ تولید شرکت‌های خودروسازی، رشد 3برابری قیمت خودرو، ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی و مشکلات مالکان این خودروها برای اسقاط و دریافت تسهیلات و خودروی جایگزین متوقف شده بود اما از نیمه‌دوم سال گذشته با مذاکرات ستاد حمل‌ونقل و سوخت با خودروسازان و بانک‌ها گرچه ازرده‌خارج کردن خودروهای فرسوده وارد مرحله تازه‌ای شده اما با توجه به کیفیت خودروهای داخلی و وارداتی و تشدید آلودگی هوای کلانشهرها این روند همچنان کند است.

با وجود این روز گذشته سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور از تداوم رایزنی برای تسریع روند ازرده‌خارج کردن و جایگزینی خودروهای فرسوده با افزایش سقف تسهیلات جایگزینی و اسقاط این خودروها خبر داد و گفت: براساس توافق اخیر این ستاد با بانک صادرات تسهیلات اسقاط و جایگزینی سواری‌های فرسوده با سن بیش از 20سال از 10به 15میلیون و تاکسی‌های بالای 10سال از 10به 20میلیون تومان افزایش یافته و رایزنی برای افزایش سقف تسهیلات جایگزینی وانت‌بارها از 10 به 15 میلیون تومان نیز ادامه دارد. همچنین مالکان سواری‌های فرسوده کمتر از 20سال که قادر به دریافت معاینه فنی از مراکز ذی‌ربط نبوده‌اند نیز می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.

با توجه به سهم بالای تاکسی‌های فرسوده در آلایندگی هوای برخی کلانشهرها مانند تهران، محمد حیدری اولویت نخست این ستاد در جایگزینی خودروهای فرسوده را خروج 60هزار تاکسی از مجموع 90هزار دستگاه تاکسی فرسوده موجود قلمداد کرده و به خبرنگار ما گفت: ثبت‌نام متقاضیان جایگزینی تاکسی‌های فرسوده از ابتدای امسال آغاز شده و مرحله اول تاکسی‌های جایگزین با تسهیلات جدید هفته آینده تحویل متقاضیان خواهد شد.

به گفته وی در مرحله بعدی اجرای این طرح، از رده خارج کردن 500هزار دستگاه وانت‌بار فرسوده و سواری‌های شخصی 20سال به بالا با تسهیلات جدید مدنظر قرار گرفته که به‌زودی ثبت نام مالکان این خودروها در کلانشهر تهران آغاز و به‌تدریج ثبت نام مالکان این خودروها در سایر کلانشهرها نیز انجام خواهد شد.

وی با اشاره عدم‌تغییر تسهیلات اسقاط نقدی و از رده خارج کردن کامیون، کامیونت، مینی‌بوس و اتوبوس‌های فرسوده طی سال‌جاری، در مورد تسهیلات نقدی اسقاط خودروهای فرسوده نیز اعلام کرد، کمک بلاعوض برای اسقاط نقدی وانت‌بارهای کمتر از یک تن، 2میلیون تومان به اضافه 300هزار تومان ارزش لاشه اسقاط و وانت بیش از یک تن، 3میلیون تومان و 300هزار تومان ارزش لاشه اسقاط است. همچنین کمک بلاعوض برای اسقاط تاکسی‌ها نیز 5میلیون تومان با 300هزار تومان ارزش لاشه و برای سواری‌های شخصی 2میلیون‌و500 هزار تومان با 300هزار تومان ارزش لاشه تعیین شده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نیز با تأکید بر افزایش سقف تسهیلات جایگزینی تاکسی‌ها و سوارهای شخصی فرسوده به 15و 20میلیون تومان اعلام کرد، نظارت کامل این ستاد بر روند اسقاط و جایگزینی خودروها از مواد تفاهمنامه اخیر با بانک صادرات است. به‌گفته مجتبی شفیعی، بستر نرم‌افزاری لازم برای اجرای این طرح فراهم شده و تمامی متقاضیان می‌توانند از طریق ثبت‌نام در سامانه ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت براساس برنامه زمانبندی اعلام شده اقدام کنند.

کد خبر 259816
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز