مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین کنفرانس بین المللی معماری در دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، موسسه آموزش عالی هنر شیراز، موسسه آموزش عالی علاء الدوله سمنانی و دانشگاه گرمسار برگزار می‌شود.

پوستر فرهنگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مرکز معماری حوزه هنری، دکتر حسن اصانلو استاد دانشگاه و مسئول برگزاری این کنفرانس با اعلام این خبر افزود: کنفرانس بین المللی معماری با هدف ارتقاء سطح آموزش معماری در کشور برگزار می‌شود، چرا که امروز ما در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم.

بنابراین آموزش معماری نمی‌تواند در مرزهای خودمان باشد پس ما مجبوریم جهت رشد معماری و بومی کردن آن نسبت به دستاوردهای معماری کشورهای دیگر شناخت داشته باشیم.

شناخت دستاوردهای جهانی مستلزم دعوت از اساتید برجسته دیگر ملل پیشرو در فن است.

اصانلو در ادامه، تفاهمنامه میان دانشگاه ها در امر برگزاری این کنفرانس بین المللی را موفقیتی در زمینه ارتباطات علمی معماری دانست و گفت: پیرو تفاهمنامه مشترک که بین دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، موسسه آموزش عالی هنر شیراز، موسسه آموزش عالی علاء الدوله سمنانی، دانشگاه گرمسار و مرکز معماری حوزه هنری منعقد شده است، کنفرانس بین المللی معماری هر سال برگزار خواهد شد.

امسال سومین دوره برگزاری این کنفرانس بین المللی که در سالهای گذشته با استقبال اساتید و دانشجویان معماری روبه رو شد خود را مدیون این تفاهمنامه می‌داند چرا که شاید یکی از بهترین تفاهمنامه هایی باشد که توانسته موفقیت هایی در زمینه ارتباطات علمی معماری داشته باشد.

وی در ادامه موضوعات مورد بررسی در این کنفرانس ها را دغدغه امروز معماری دانست و افزود: امسال نیز با حضور پرفسور "آنتونیوساجو" مدیر گروه دکترای معماری دانشگاه ساپینزای رم، سیکل کنفرانس برگزار خواهد شد.

در این سیکل کنفرانس ها موضوعاتی که امروز در معماری دغدغه بسیای از معماران است مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت که از مهمترین این موضوعات،"بررسی معماری راسیونالیسم"، معماری منطق گرا (معماری مدرن) است نگاه به این موضوع با توجه به این که ما در صد سال اخیر بعد از انقلاب مشروطیت در ایران معماری مدرن را داشته ایم بسیار مهم است چرا که یکی از راهکارهای درک این معماری شناخت ریشه های این معماری است.

با این تفاسیر یکی از موضوعات مورد بررسی در این کنفرانس ها نقد بنیانگدار معماری راسیونالیسم است.

از دیگرموضوعات مورد بررسی در این کنفرانس ها "نقش فرهنگ در شکل گیری معماری مدرن" است چرا که هر کشوری فرهنگ بومی خودش را دارد.

بنابراین بومی کردن فرهنگ معماری مدرن می‌تواند در مقابل جهانی شدن تنها راه مقاومت بومی کردن فرهنگ های محلی باشد که می‌تواند نقش تاثیر گذاری را در هویت سازی معماری داشته باشد.

دیگر موضوع مورد بررسی در این کنفرانس ها نقش "کمربند های سبز در شهرهای آلوده" است که به نظر می‌رسد این موضوع با توجه به اوضاع آلودگی های محیطی در طراحی شهرهای امروز ما می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

وی برگزاری این کنفرانس بین المللی را با توجه به بعد تاریخی گفتمان معماری ایران و ایتالیا بسیار موثر قلمداد کرد و گفت: گفتمان معماری ایران و ایتالیا تاریخی 2000 ساله دارد، به طوری که بعد از انقلاب مشروطیت تا سال 1920 ایران به صورت مطلق با ایتالیا داد و ستد معماری داشته است و بازمانده این تقابل معماری امروز در بناهایی در منطقه12 همانند کاخ دادگستری، بانک مرکزی به وضوح دیده می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت معماری ایران و ایتالیا قدمتی 2000 سال دارد که این گفتگو در صد سال اخیر قطع شده است که امیدوارم با توجه به قدمت معماری این دو تمدن بتوان معماری پایدار را رقم زد.

کنفرانس بین المللی معماری به مدت سه روز در روزهای سه شنبه 30 اردیبهشت پردیس معماری هنرهای زیبا، چهارشنبه 31 اردیبهشت حوزه هنری، پنجشنبه 1 خرداد موسسه آموزش علاء الدوله سمنانی، شنبه 3 خرداد موسسه آموزش عالی هنر شیراز از ساعت 11 -13 پذیرای علاقه مندان به موضوعات معماری خواهد بود.

علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02166487866 تماس بگیرند.

کد خبر 259616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز