گروه سلامت: معاون سلامت وزیر بهداشت با اعلام این‌که هیچ تخت سوختگی استانداردی در کشور نداریم، پیشنهاد داد: با توجه به کمبود اعتبارات این بخش، لازم است از بنزین و مشتقات نفت مبلغی به عنوان مالیات برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران دچار سوختگی‌ اخذ شود.

دکتر سید موید علویان در گفت وگو با فارس، با بیان این‌که  از مجموع 150 علت فوت در کشور، سوختگی ششمین علت مرگ و میر است، گفت:این حوادث فقط به چهارشنبه سوری محدود نمی‌شود،‌ بلکه اکثراً غیر عمدی و در خانه یا محیط کار رخ می‌دهند و متاسفانه از نظر امکانات خدمت رسانی به بیماران دچار سوختگی در کشور وضع مناسبی نداریم.

وی تاکید کرد:‌ البته وزارت بهداشت برای بهبود وضع موجود تمرکز خود را فقط به توسعه و افزایش تعداد تخت‌های سوختگی منحصر نکرده است، بلکه استانداردسازی و ارتقای کیفی خدمات سوختگی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علویان اذعان کرد: متاسفانه باید بگوییم، همه تخت‌های سوختگی کشور غیر استاندارد هستند و تخت سوختگی که مطابق استانداردهای روز دنیا باشد، در کشور نداریم به همین علت تلاش اصلی ما برای بهبود خدمات سوختگی در کشور استانداردسازی همین تخت‌های موجود است.

وی گفت:‌ طی دو سال گذشته دولت با اعمال مالیات بر سیگار اعتباراتی برای بیماران دیابتی و قلبی تأمین کرد همین طور از محل دریافت مالیات بر سیگار اعتبار خوبی برای کمک به خدمات بیماران سرطانی، سل و ریوی تأمین شد، پیشنهاد مشخص من این است که درصدی هم به عنوان مالیات از بنزین و مشتقات نفت برای بهبود خدمت رسانی به افراد دچار سوختگی اختصاص یابد.

راه‌اندازی234 تخت آی‌سی‌یوی‌ سوختگی 

در همین‌حال، رییس امور بیمارستان‌های وزارت بهداشت هم با اعلام این که وضعیت ایران به لحاظ سوختگی و ناتوانی ناشی از آن بالاتر از متوسط خاورمیانه است، گفت: مهمترین مرحله در درمان سوختگی، رسیدگی در ساعات اولیه پس از بروز سوختگی است که وجود عمده مشکلات در این مرحله موجب بالا رفتن شاخص ناتوانی ناشی از سوختگی شده است.

 دکتر عباسعلی اسدی به ایسنا گفت: سوختگی از بین رفتن بافت‌های انسانی به هر علت حرارتی، از جمله حرارت حاصل از آتش، برق، آفتاب و سایر موارد سوزانده است. وی با اشاره به شاخص دالی (DALY) به‌ عنوان شاخص بین‌المللی سنجش سلامت و بیماری‌ها، گفت: میزان سال‌های زندگی اصلاح شده با ناتوانی یک شاخص سنجش بیماری محسوب می‌شود و براساس بررسی‌های سال 2003 این عدد در ایران 510 نفردر 100 هزارنفر جمعیت است و این در‌ حالی است که متوسط این شاخص در حوزه خاورمیانه 350 در 100 هزارنفر جمعیت است.

وی ادامه داد: بنابراین در ساعات اولیه پس از سوختگی جبران کمبود مایعات بدن و شستشو و ضد عفونی کردن محل سوختگی از اهمیت بسزایی برخوردار است و به همین دلیل، آموزش خانواده‌ها و توسعه مراکز سطح یک کشوری(اورژانس‌های بیمارستانی) بهترین اقدام برای بهبود سوختگی و رسیدگی به آن است.

رییس اداره امور بیمارستان‌های وزارت بهداشت، همچنین از راه‌اندازی 234 تخت ICU سوختگی یا BICU تا پایان سال جاری خبرداد و گفت: از سال78 تجهیز سطح یک اورژانس‌های بیمارستانی به امکانات رسیدگی ویژه بیماران سوختگی در دستور کار وزارت بهداشت، قرار گرفت و هم‌اکنون روند بهبود استاندارد اورژانس‌های بیمارستانی مورد نظر این وزارتخانه است.

ایران و سوختگی

طبق آمار رسمی، سال گذشته 48 هزار سوختگی منجر به بستری در کشور گزارش شده است که بخش عمده‌ای از این سوختگی‌ها نیز مربوط به مواد صنعتی و بی احتیاطی‌های موردی است و البته  50 درصد از بار سوختگی مربوط به عوارض آن است و 50 درصد موارد سوختگی کشور هم به مرگ منتهی می‌شود.

به گفته کارشناسان، سالیانه مبالغ زیادی صرف سوختگی در کشور می‌شود که باید با مدیریت درست منابع به ارتقای کیفی آن توجه بیشتری شود. درحالی‌که سال گذشته بیش از 19 هزار مصدوم فقط در شب چهارشنبه آخر سال به مراکز درمانی مراجعه کردند، تنها حدود هزار تخت سوختگی در کشور وجود دارد که بیشتر آنها استاندارد نیستند.

کد خبر 25959

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز