شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: بازار لوازم دیجیتال ازجمله رایانه و لپ‌تاپ، تبلت، گوشی تلفن‌همراه، دوربین عکاسی و... جزو بازارهایی است که همیشه رونق دارد و مشتری‌ها هر روز به‌دنبال خرید کالاهای جدیدتر و پیشرفته‌تر با امکانات عجیب و غریب‌تر آن هستند؛

کامپیوتر

بازاری که حتی افزایش قیمت‌ها هم ظاهرا تأثیر چندانی بر آن ندارد اما با افزایش قیمت ناگهانی بیشتر این کالاها، ظاهرا از رونق همیشگی بازار دیجیتال‌ها کاسته شده و هم فروشنده‌ها و هم مشتری‌ها ناراضی به‌نظر می‌رسند. موضوعی که باعث ورود کالای قاچاق و تقلبی به بازار شده است.

عوارض گمرک؛ متهم اصلی

اینکه با تابیدن آفتاب فروردین93 به زمین، تعرفه واردات بعضی از کالاهای دیجیتال افزایش پیدا کرده یکی از دلایل مهم گران شدن این وسیله‌هاست. این افزایش قیمت‌ها مخصوصا بیشتر در زمینه انواع رایانه خود را نشان داده است. براساس تعرفه‌هایی که در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۳ منتشر شده است، تعرفه نوت بوک از۴درصد به ۱۰ درصد، کیبورد رایانه از 10درصد به 26درصد و ماوس رایانه از 10درصد به 22درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش حدود 10تا 20درصدی قیمت کالاها نه‌تنها مشتری فروشگاه‌ها را کم می‌کند بلکه به‌دلیل بالا رفتن عوارض گمرک تعداد کالاهای قاچاق هم افزایش پیدا خواهد کرد. بیشترین ضرر این آشفتگی و افزایش قیمت‌های بازار هم به مصرف‌کننده‌ها وارد خواهد شد. البته خبرها حاکی از آن است که به‌دلیل اعتراض‌های زیادی که به این موضوع شده قرار است اجرای این طرح فعلا لغو و واردات با تعرفه سابق انجام شود. نوسانات نرخ ارز هم از عواملی است که از سال گذشته باعث رکود بازار دیجیتال‌ها و کمترشدن قدرت خرید مردم شده است. کالاهایی که شامل افزایش تعرفه واردات شده‌اند 48مورد هستند و مواردی مثل گوشی تلفن همراه، تبلت، تلویزیون هوشمند، لوازم رایانه، سینمای خانگی، چاپگر، اسکنر، سرور، کنسول بازی، وب‌کم و... را شامل می‌شوند.

بالارفتن قیمت گوشی با تغییرات ارز

گشت و‌گذار در بازار گوشی‌های تلفن همراه هم حکایت از بالا رفتن قیمت آنها دارد چون گوشی‌ها و لوازم جانبی‌شان با ارز آزاد وارد می‌شوند، نوسانات ارز تغییر زیادی روی آنها می‌گذارد، درحالی‌که اواخر سال گذشته کاهش چنددرصدی قیمت گوشی‌های همراه باعث شده بود تا مشتری‌ها کم‌کم به بازار اعتماد کنند، حالا دوباره با نوسانات ارز و بالارفتن قیمت‌ها تعداد مشتری‌ها به‌شدت کم شده است. وضعیت بازار هم حاکی از آن است که افزایش قیمت گوشی‌ها بیشتر در مورد گوشی‌های بالای یک میلیون تومان اتفاق افتاده است. به گفته فروشنده‌ها روال کلی بازار گوشی همراه به این صورت بوده که وقتی قیمت‌ها رو به افزایش می‌رفته، مشتری‌ها زود دست به‌کار خرید می‌شدند تا قبل از گران‌شدن بیشتر کالا خرید کرده باشند اما این بار این اتفاق نیفتاده و برعکس، گرانی‌ها باعث رکود بیشتر بازار گوشی همراه و درکل لوازم دیجیتال شده است.

دست‌دوم‌ها پرفروش‌تر می‌شوند

حالا که قیمت‌ها به دلایل مختلف افزایش پیدا کرده و رونق بازار دیجیتال‌ها مخصوصا رایانه و تبلت و گوشی همراه کم شده است، مشتری‌ها بیشتر به سمت فروشندگان لوازم دست دوم و تعمیری‌ها رفته‌اند. هر چند که با بالارفتن قیمت‌ها، حتما قیمت تعمیرات و قطعات هم بالا می‌رود اما باز هم برای مشتری‌ها به‌صرفه‌تر از خرید است. پسر جوانی که به‌دنبال تعویض تبلت خود به بازار آمده از گرانی‌ها نگران است؛ «من شنیده‌ام قرار است کالاهای دیجیتال گران شود، برای همین هم زودتر به بازار آمده‌ام تا بتوانم قبل از گران شدن، تبلت قدیمی‌ام را تعویض کنم. در مورد لپ‌تاپ هم تصمیم دارم به جای خرید مدل جدید همان قدیمی را تعمیر کنم. در گذشته اگر لپ‌تاپی خراب می‌شد باید 100تا 300هزار تومان برای تعمیر می‌پرداختید، درحالی‌که خرید لپ‌تاپ نو 500تومانی به‌صرفه بود اما الان اگر تعمیر لپ‌تاپ 300تا 400تومان هم بشود باز هم به‌صرفه‌تر از خرید لپ‌‌تاپ‌هایی است که اکثرا بالای یک میلیون تومان قیمت دارند.»

موقع خرید لوازم دیجیتال این نکته‌ها را فراموش نکنید:
یادتان باشد موقع خرید به مشخصات کالا دقت کنید و ببینید توضیحات فروشنده با آنها یکی است یا نه. فروشنده موظف است مشخصات فنی، قیمت، تجهیزات و لوازم جانبی و... را برای شما توضیح داده و در فاکتور درج کند.
یکی دیگر از وظایف فروشنده این است که حتما باید همراه کالا دفترچه راهنمای مصرف‌کننده، اوراق و دفترچه ضمانت‌نامه و سایر مدارک لازم را بدون کم و کاستی به شما تحویل دهد.
حتما دستگاهی را بخرید که پلمب بوده و بسته‌بندی آن باز نشده باشد. در ضمن، گرفتن فاکتور معتبر که درون آن اسم کالا به همراه امضا و مهر فروشگاه قرار دارد یادتان نرود.
بعضی از فروشنده‌ها کالایی را اجباری همراه کالای اصلی به شما می‌فروشند. حواستان باشد آنها حق این کار را ندارند و غیرقانونی است.

 

کد خبر 259589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز