میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها در پایان آبان ماه ۹۲ در حالی که با ۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۴ درصد رسیده است که نسبت تسهیلات به منابع بایدحدود ۸۴ درصد باشد.

ایسنا نوشت: براین اساس بنا به آمار بانک مرکزی درباره میزان تسهیلات پرداخت شده، در پایان آبان ۹۲، مجموع کل تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت شده از سوی بانک‌ها به سطح ۵۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده که سهمی حدود ۹۴ درصدی از کل منابع ارزی و ریالی بانک ها که معادل ۵۵۶ هزار میلیارد تومان است دارد.

مقایسه تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌ها تا پایان آبان ۹۲ با آبان ۹۱، نشان از کاهش ۶ درصدی تسهیلات پرداخت شده دارد، در آبان ۹۱ بانک‌ها حدود ۴۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده بودند و این در حالی است که مجموع منابع ارزی و ریالی بانک‌ها ۴۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

طبق استانداردهای موجود بانک‌ها باید پس از کسر ذخیره قانونی و احتیاطی از سپرده مابقی منابع را تسهیلات پرداخت کند که این میزان در کشور ما حدود ۸۳ تا ۸۴ درصد است اما طی سال‌های اخیر بانک‌ها حدود ۱۰۰ درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند و در نتیجه حجم بالای منابع سیستم بانکی قفل شده است.

در این زمینه علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است که در پی پرداخت این میزان تسهیلات، حجم مطالبات معوق افزایش یافته و به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

از سوی دیگر بنا به آمار موجود پاییتخت‌نشینان، تا پایان آبان ۹۲، ۶۱ درصد از منابع سیستم بانکی را در قالب تسهیلات در یافت کرده‌اند که بنا به اعلام بانک مرکزی یکی از دلایل این امر، استقرار دفاتر شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آن‌ها از طریق شعب بانک‌های استان تهران انجام می‌شود.

بررسی آمار نشان از آن دارد که سهم تهرانی‌ها از مجموع تسهیلات رو به افزایش است چرا که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۵۶.۷ درصد بوده است.

کد خبر 259511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز