همشهری آنلاین: رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از تشکیل معاونت تألیف کتب درسی علوم انسانی در این شورا خبر داد و گفت: این معاونت به منظور مدیریت تألیف بیش از چند هزار کتاب درسی تشکیل شده است.

به گزارش مهر، دکتر غلامعلی حداد عادل در جلسه شورای تحول و ارتقا در علوم انسانی گفت: بحث در مورد فلسفه و چیستی علوم انسانی و تبیین دقیق معنای تحول و بازنگری در این علوم، بحث مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: جز چند مورد معدود، مصوبه شورا تجمیع گرایش‌ها در رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی است، البته در مورد مقاطع تحصیلات تکمیلی هم شورای تحول حتی‌المقدور از اعمال تغییرات اجتناب خواهد کرد.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: پس از تصویب سرفصل‌ها، کارگروه‌های تخصصی باید کار سخت و حساس تألیف متون درسی را آغاز کنند و به همین منظور معاونت تألیف کتب درسی علوم انسانی جهت مدیریت تألیف بیش از چند هزار کتاب درسی در شورا تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: در مورد موضوع علوم انسانی باید یک تبیین روشن و مورد اتفاق همه فعالان این عرصه به جامعه عرضه شود تا جامعه علمی کشور بتواند بر پایه این تبیین روشن در مقابل منتقدان استدلال کند. تبیین و تشریح سابقه تفکرات مسلمین در مورد دسته‌بندی علوم به انسانی، تجربی و... و همچنین مفهوم «علم اسلامی» یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حداد عادل خاطرنشان کرد: نگارش یک کتاب مختصر که حاصل یک نگاه انتقادی نسبت به دیدگاه‌های مشترک متفکرین غربی در علوم انسانی باشد، در راستای تقویت تفکر انتقادی در دانشجویان علوم انسانی لازم است.

وی گفت: از دیگر گام‌های این بخش تألیف یک کتاب در باب انسان‌شناسی اسلام به صورت استدلالی است. در این کتاب باید رابطه زندگی فردی و اجتماعی انسان با توجه به مفاهیمی مانند آزادی، عدالت و... بیان شود. به نظر بنده همه علوم انسانی غرب زیر چتر اومانیسم قرار دارد مبنای انسان‌شناسی غرب انقطاع از خداوند متعال است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پیچیدگی ذاتی علوم انسانی موجب شده است تا کار مقداری با کندی پیش برود. علوم انسانی رایج و متعارف فعلی، حاصل بیش از سه دهه فعالیت صدها متفکر در مغرب زمین است و دگرگونی این علوم وقت‌گیر است. برای ظهور و بروز تلاش‌های صورت گرفته در زمینه علوم انسانی، تألیف کتاب «انسان‌شناسی اسلامی» برای تدریس در کلیه رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی لازم به نظر می‌رسد.

کد خبر 259421
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز