بانکداری الکترونیکی، مهمترین راهکار برای کاهش هزینه‌های نظام بانکی محسوب می‌شود اما این مسأله در نظام بانکی ایران در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده است.

 با سید حمید پورمحمدی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد و  رئیس شورای عالی بانکداری الکترونیک  گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • شورای عالی بانکداری الکترونیک تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

شورای عالی بانکداری الکترونیک متشکل از تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی کشور از شهریورماه سال گذشته به منظور گسترش بانکداری الکترونیک آغاز به کار کرد.  در زمینه دستگاه‌های پایانه فروش الکترونیک در شهریور 85 که این کارگروه آغاز به کار کرد تقریبا 108 هزار دستگاه در سطح کشور وجود داشت که الان به 231 هزار و 565 دستگاه رسیده است یعنی حدود 2 برابر شده است که اقدام بسیار مهمی است.

در شهریور 85 تعداد دستگاه‌های خودپرداز 6 هزار و 12 بود که در پایان اردیبهشت ماه امسال با 33 درصد رشد به 7 هزار و 900 رسید یعنی 1900 دستگاه خودپرداز در 9 ماهه اضافه شده است. تعداد کارت‌های بانکی نیز از 16 میلیون و 213 هزار کارت در ابتدای شهریور پارسال به 25 میلیون و 83 هزار در ابتدای خردادماه امسال افزایش یافته است.

 در زمینه تعداد خطوط مخابراتی بانکی نیز تا پایان مردادماه سال گذشته کل خطوط شعب بانکی 5 هزار و 78 خط بوده که الان به حدود 10 هزار و 574 خط رسیده است.

  • در زمینه حذف مبادلات کاغذی نظام بانکی تا چه حد پیشرفت داشته‌اید؟

تمامی چک‌های عادی و چک‌های بانکی، رمزدار و مسافرتی برای انتقال از بانکی به بانک دیگر باید از اتاق کلر (اتاق پایاپای) بگذرند که این فرآیند 24 ساعت تا 15 روز طول می‌کشد و یکی از مهمترین گله‌های مردم تأخیر در نقدکردن چک‌های بانکی از شعب مختلف است. در روش کنونی برای این که چکی از یک بانک به بانک دیگر منتقل شود تا فرد چک خود را وصول کند، باید فیزیک چک منتقل شود که فرآیند حداقل یک تا دو هفته‌ای است.

بر اساس تصمیمات و برنامه‌های تنظیم‌شده قرار بر این شد که تا مهرماه امسال انتقال فیزیکی چک را در مورد ایران‌چک و چک‌های رمزدار از یک بانک به بانک دیگر حذف کنیم و تا پایان سال نیز با الکترونیکی کردن اتاق کلر کلیه نقل و انتقال فیزیکی اسناد و چک‌های بانکی حذف می‌شود به نحوی که صرفاً از طریق الکترونیکی و به صورت آنی مبادلات اسناد بانکی و انواع چک انجام شود که هزینه‌ها را به شدت کاهش خواهد داد و سرعت خدمات به مردم را بسیار افزایش خواهد داد.

  • مهمترین مشکلات فراروی توسعه بانکداری الکترونیک در کشور چیست؟

خوشبختانه برای توسعه بانکداری الکترونیک مشکل لاینحلی وجود ندارد و وضع مطلوب ترسیم شده و تمامی مشکلات فراروی شناسایی شده و طبق برنامه 3ساله‌ای که از شهریور 85 آغاز شد یکی یکی موانع را شناسایی و از سر راه برمی‌داریم و بعد از گذشت 9 ماه عموماً از اهداف تعیین‌شده جلوتر هستیم و موانع به فراخور نیازهای کشور در حال رفع است و حقیقتا سیر شتابان بانکداری الکترونیک به زودی شیرینی آن در کام مردم و جلوگیری از مراجعه زیاد مردم به بانک‌ها نمایان خواهد شد.

 هدف اصلی این است که ضمن کاهش جدی هزینه‌های بانک‌ها خدماتی سریع‌تر، سهل‌تر و ارزان‌تر به مردم از طریق نظام بانکی ارائه شود.

  • برای مقابله با تحریم‌های بانکی چه پیش‌بینی‌هایی در بخش بانکداری الکترونیک صورت گرفته است؟

نکته مهم آن است که کشوری که ممکن است از سوی بیگانگان  برایش مشکل ایجاد شود حتما تدابیری خواهد اندیشید.

 از سال قبل، تمامی مخاطراتی که ممکن است برای نظام بانکی ما خصوصاً در حوزه بانکداری الکترونیک ایجاد شود را شناسایی کردیم الان می‌خواهیم ویژه‌تر بپردازیم و از این رو، کارگروه امنیت شبکه را در شورای عالی بانکداری الکترونیک ایجاد کرده‌ایم که با حضور نمایندگان شورای عالی امنیت ملی، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و نمایندگان بانک‌ها تشکیل خواهد شد.

کد خبر 25908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز