یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواستار اختصاص یافتن بخشی از یارانه‌ها به ناشران فعال شد و گفت: در مجموع ۵۰هزار میلیارد تومان درآمد برای یارانه‌ها داریم که اگر یک‌هزارم آن یعنی ۵۰میلیارد تومان را به ناشران اختصاص بدهیم، ثلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود و می‌توان این مبلغ را برای کل مخارج بخش نشر درنظر گرفت.

نمایشگاه کتاب-لاریجانی-جنتی

لزوم معافیت مالیاتی ناشران

بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران صبح روز شنبه 20اردیبهشت با حضور و سخنرانی علی لاریجانی، علی جنتی‌ وزیر ارشاد، سیدعباس صالحی‌ رئیس نمایشگاه و معاون فرهنگی وزیر و چند چهره فعال در حوزه کتاب و نشر در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) به پایان رسید. رئیس مجلس در سخنان خود با اشاره به اینکه امسال موفق به بازدید از نمایشگاه نشده، گفت: کسانی که وارد صنف نشر می‌شوند، نوعی عاشق‌پیشگی دارند و ما باید به آنها توجه ویژه کنیم. وی اخذ مالیات از ناشران را ‌ کاری اشتباه توصیف کرد و افزود: نشر یک واحد فرهنگی است و واحدها و مؤسسه‌های فرهنگی معاف از مالیات هستند. اگر اختلافی در این زمینه وجود دارد آقای جنتی این موضوع را پیگیری کند و اگر مسئله حل نشد، ما برای آن در مجلس راهی پیدا خواهیم کرد. لاریجانی گریزی هم به گرانی کتاب زد و گفت: برای حل مشکل گرانی کتاب باید به‌نحوی به بخش تولید کتاب یارانه داد و آن را کمک کرد.

مظلوم‌ترین کالای فرهنگی

وزیر ارشاد در سخنان خود در مراسم پایانی نمایشگاه ضمن سپاس از تمام فعالان این عرصه گفت: هر چند تولید سالانه کتاب در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است، به‌نظر می‌رسد شیوه نشر کتاب پسندیده نیست. استفاده از صنعت دیجیتال که چاپ کتاب را در شمارگان محدودتر ممکن می‌کند، راهکاری مناسب است و ما باید به سمت نشر الکترونیک گام‌هایی جدی‌تر برداریم. جنتی کتاب را مظلوم‌ترین کالای فرهنگی در ایران توصیف کرد و با اشاره به نقش رسانه‌ها در تقویت فرهنگ مطالعه در جامعه افزود: چنانچه یک کتاب به شکل خوب در رسانه‌ها معرفی شود، توفیقش بیشتر است. برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که کتاب و کتابخوانی به یک عادت برای مردم تبدیل شود. رهبر معظم انقلاب کتاب خوب را مانند غذای سالم دانستند و کتاب خواندن را یک واجب دینی می‌دانند.

پایان اختلاف 14ساله

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران دیگر سخنران مراسم اختتامیه بود که از مؤسسان نمایشگاه و برگزارکنندگان 26دوره گذشته به همراه تمام فعالان این دوره تقدیر کرد و نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم با یادآوری قانون مصوب سال 1380 مجلس مبنی بر معافیت مالیاتی کتابفروشان، از لاریجانی خواست سازمان امور مالیاتی را به اجرای این قانون مکلف کند. وی خطاب به رئیس مجلس گفت: من از شما خواهش می‌کنم یک فکر اساسی هم برای مکان نمایشگاه کتاب تهران بکنید.

برگزیدگان نمایشگاه بیست‌و‌هفتم

فهرست غرفه‌های برتر نمایشگاه کتاب تهران به این شرح اعلام شد: انتشارات اسرا و نشر نی به‌صورت مشترک، آوند دانش، مهرفا، انقلاب اسلامی و گرایش تازه در بخش ناشران عمومی، طلایی در بخش ناشران کودک و نوجوان، فدک ایساتیس در بخش ناشران دانشگاهی، خط سفید در بخش ناشران آموزشی‌ و پیام حنان، فیبیدو و عصر گویش‌افزار در بخش ناشران الکترونیک. جمعیت‌المعارف الاسلامیه السقافه از لبنان در بخش ناشران عربی، شهر کتاب و کاسپین در بخش ناشران لاتین. در بخش جنبی حجاب و عفاف غرفه‌های پیام مشرق، آثار امیرالمومنین علی(ع) و گاج برگزیده شدند و ناشران دولتی برتر هم عبارتند از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ستاد اقامه نماز، سفارت کبرای افغانستان، انتشارات عازم و خلیج‌فارس.

 

کد خبر 259058

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز