بازگشت به نظام ارز تک‌نرخی طی ۲ سال اخیر به رؤیای اقتصاد ایران بدل شده است. اظهارات سخنگوی دولت نشان داد که رسیدن به نرخ رسمی ارز جزو برنامه‌های سال‌جاری دولت است.

ارز

 محمدباقر نوبخت اعلام کرد که حرکت به سمت یکسان‌کردن نرخ ارز با همان قیمت مبادله‌ای 2هزار و 650تومان، در حال پیگیری است. هرچند بازار ارز در دوره فعالیت دولت یازدهم، وضعیت مساعدتری را نسبت به گذشته سپری کرده و کاهش قیمت همراه با آرامش را به اقتصاد هدیه داده است، همچنان مهم‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی، نزدیک‌شدن نرخ ارز در بازار به نرخ رسمی است تا با حاکمیت ارز تک‌نرخی، شفافیت افزایش و رانت ارزی کاهش یابد. تحولات بازار ارز در هفته‌های گذشته اما نگرانی‌ها را برای دور شدن از این هدف، افزایش داد. رشد نرخ دلار تا 3هزار و 300تومان، فاصله 650تومانی را میان دلار آزاد و رسمی ایجاد کرد. در این مدت اظهارات مسئولان دولتی و اعمال سیاست‌های جدید اما نشان داد که دولت قصد دارد هیجانات بازار ارز را کنترل کند. اظهارنظر ولی‌الله سیف در مورد کاهش قیمت ارز و تأمین ارز خودروسازان در اتاق مبادلات ارزی نیز در همین راستا صورت گرفت.

در این شرایط روز پنجشنبه گذشته تأثیر مستقیمی بر بازار داشت به‌طوری که بهای هر دلار آمریکا تا 3هزار و 285تومان پایین آمد. رسیدن به این هدف اما با چالش‌هایی مواجه است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که در حال حاضر بانک مرکزی پشتوانه ارزی کافی برای عرضه بیشتر ارز و اعمال ارز تک‌نرخی را ندارد.

فرید ضیاءالملکی معتقد است که حاکم‌کردن ارز تک‌نرخی وابستگی مستقیم به مذاکرات هسته‌ای دارد. این کارشناس مسائل بانکی به همشهری گفت: اگر مذاکرات به نحو مطلوبی پیش رود و به توافق نهایی نزدیک شویم، می‌توان انتظار نرخ 2هزار و 900تومانی را برای دلار داشت اما اگر اینگونه نشود، بانک مرکزی توان کافی برای تک‌نرخی‌کردن ارز را نخواهد داشت چراکه با افزایش صادرات نفت و ورود دلارهای نفتی به کشور است که امکانات دولت برای کاهش نرخ ارز افزایش می‌یابد در غیر این صورت دست دولت بسته خواهد بود.

فعالان اقتصادی معتقدند که در حال حاضر هزینه 10درصدی برای مبادلات وجود دارد که در این شرایط باید نرخ ارز رسمی به اضافه این 10درصد را به‌عنوان حداقل نرخ بازار آزاد پذیرفت که در این شرایط رسیدن به دلار 2هزار و 900تومانی در بازار به‌معنای تک‌نرخی‌کردن ارز است. پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران به همشهری گفت: مقصود از ارز تک‌نرخی، مساوی شدن قیمت دلار در بازار آزاد و بانک مرکزی نیست.

باید هزینه مبادله ارز رسمی را هم به نرخ آن اضافه کرد تا قیمت تمام‌شده ارز به‌دست بیاید. در حال حاضر این هزینه مبادله حدود 300تومان برای هر دلار است که البته درصورت لغو تحریم‌ها و برقراری ارتباطات بانکی این هزینه به حداقل می‌رسد و آن زمان می‌توان اختلاف کمتری را برای نرخ دلار در بازار آزاد و رسمی برای سیستم تک‌نرخی، قائل بود. به‌نظر می‌رسد در این شرایط آینده بازار ارز، وابسته به نتیجه مذاکرات هسته‌ای و شرایط تحریم‌هاست.

یک کارشناس مسائل بانکی نیز تأثیر مذاکرات بر بازار ارز را اینچنین تحلیل کرد: اخبار خوشایند از مذاکرات هسته‌ای هم می‌تواند در آرامش بازار ارز مؤثر باشد؛ همانطور که ارزهای آزاد شده در توافق اولیه با وجود حجم اندکی که داشت، تأثیر مثبتی بر بازار گذاشت چراکه عوامل روانی و انتظارات بازار از آینده در تعیین قیمت‌ها مؤثر است. بهاءالدین حسینی هاشمی به همشهری گفت: درصورت نهایی‌شدن مذاکرات هسته‌ای با برقراری ارتباطات اقتصادی و بانکی، سرمایه‌گذاران به اقتصاد ایران خواهند آمد و این موضوع اعتبارات بانکی جدیدی وارد کشور خواهد کرد. در این شرایط تقاضای ارزی از طریق منابع جدید خارجی تأمین خواهد شد و فشار تقاضا کاهش می‌یابد که این موضوع دست بانک مرکزی را برای مدیریت شناور بازار باز می‌گذارد.

کد خبر 258925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز