چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزییات بسته‌ی حمایتی خود از رسانه‌ها را برای سال ۹۳ منتشر کرد.

به گزارش ایسنا،معاونت مطبوعاتی اعلام کرد: از آنجا که جهت‌گیری‌های حمایتی، معرف سیاست‌های عمومی حاکمیتی است، بسته‌ای به‌عنوان سیاست‌های حمایتی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری علاوه بر «دستورالعمل نحوه توزیع یارانه مطبوعات» اعلام می‌شود.

شاخص‌های این بسته‌ی حمایتی به این شرح است:

1-اولویت‌های موضوعی

یارانه رسانه‌هایی که با محوریت موضوعات زیر منتشر شوند تا سه برابر می‌شود:

1- قرآن، احکام اسلامی و شعائر دینی

2- فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس

3- ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی به جای فرهنگ غیرخودی و تلاش در جهت رشد و اصلاح خلقیات اجتماعی و فرهنگ عمومی

4- هریک از محورهای 24گانه اقتصاد مقاومتی

5- ترویج زبان فارسی (یا اهتمام به فعالیت در کشورهای فارسی‌زبان)

6- پرهیز از واگرایی و تحکیم همبستگی ملی توسط روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌هایی که با گستره توزیع استان‌های مرزی منتشر می‌شوند

7- افزایش سواد علمی جامعه (رسانه‌هایی با رویکرد علم برای عموم مردم)

تأکید می‌شود موضوع یا جهت‌گیری رسانه باید در یکی از محورهای یادشده باشد، به‌نحوی که حداقل شامل 80 درصد مطالب آن باشد. ضمنا برای این گروه از نشریات، نصاب حداقل شماره (موضوع بند 8 دستورالعمل یارانه‌ی مطبوعات) رعایت نخواهد شد و از شماره‌ی اول مشمول یارانه می‌شوند.

همچنین تصدیق و تعیین میزان یارانه به پیشنهاد شورای ارزیابی کیفی (موضوع بند 19 دستورالعمل یارانه‌ی مطبوعات) و تأیید کمیته‌ی سه نفره (نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیئت نظارت بر مطبوعات و کمیسیون فرهنگی مجلس) خواهد بود.

2-توجه به تحولات رسانه

در راستای درک تحولات دنیای رسانه، حضور محتوای ملی در عرصه‌ی جهانی و توجه به محیط زیست، برای نشریاتی که اولویت‌های روشی زیر را رعایت کنند ارقام زیر منظور می‌شود:

1- جایگزینی نشریه‌ی مکتوب با نشریه‌ی الکترونیک (لوح فشرده یا پایگاه) مبلغ یارانه روزنامه‌های سراسری 40میلیون تومان، روزنامه‌های منطقه‌ای و محلی 15میلیون تومان، تا ماهنامه (حسب دوره‌ی انتشار و گستره‌ی توزیع) 5 تا 10میلیون تومان

2- سایت برخط (علاوه بر نشریه؛ فقط روزنامه‌ها) مبلغ یارانه 20میلیون تومان در هر نوبت تخصیص

3- نرم‌افزار تلفن همراه (اپلیکیشن) برای هر دو سیستم عامل اصلی، مبلغ یارانه 10میلیون تومان

4- ایجاد سرمایه دیجیتال (عرضه‌ی آرشیو کامل در محیط وب، برای نشریاتی با سابقه‌ی افزون بر 30 سال و ضریب کیفی بالاتر از 1) مبلغ یارانه روزنامه 50میلیون تومان، تا ماهنامه 30میلیون تومان

3-ترویج بنگاه‌ها

برای نشریاتی با صاحب امتیاز واحد، مشروط به آن‌که همه‌ی نشریات بنگاه، نظم در انتشار داشته باشند:

1- حقوقی: به یارانه هر نشریه 25 درصد افزوده می‌شود

2- حقیقی: به یارانه هر نشریه 10 درصد افزوده می‌شود

نشریاتی که بعد از این، تشکیل بنگاه دهند یا به بنگاه بپیوندند برای مشمول شدن در این بند، تعهدنامه‌ای می‌دهند که تا پنج سال، تقاضای جدید برای تغییر صاحب امتیاز خود نداشته باشند.

4- دیپلماسی رسانه‌ای

نشریات چاپی و الکترونیکی که «دیپلماسی فرهنگی» را دنبال کنند و فعالیت‌های برون‌مرزی جدی داشته باشند، براساس شاخص‌ها (دوره‌ی انتشار، میزان تأثیر، اولویت‌های منطقه‌ای و جهت‌گیری محتوایی) و پس از تأیید کمیته‌ی سه نفره (نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) 50 تا 100میلیون تومان حمایت می‌شوند (تا 10 رسانه).

5- حمایت از خبرنگاران

رسانه‌هایی که حداقل مطابق جدول زیر و به نام خود نشریه، دارای فهرست بیمه باشند و هیچ‌یک از روزنامه‌نگاران تمام‌وقت آن‌ها از بابت بیمه، اعتراضی نداشته باشند مشمول 15 درصد افزایش یارانه می‌شوند.

روزنامه‌های سراسری 25 نفر، محلی و استانی 20 نفر

هفته‌نامه‌های سراسری 12 نفر، محلی و استانی 10 نفر

دوهفته‌نامه به بالا سراسری 7 نفر، محلی و استانی 6 نفر

ضمنا از سال 94 هریک از رسانه‌هایی که این الزام قانونی (ماده‌ی 46 قانون مطبوعات در ضرورت بیمه کردن همه‌ی همکاران توسط صاحب امتیاز) را رعایت نکنند، مشمول 10 درصد کسر یارانه می‌شوند.

همه‌ی موارد یادشده و همچنین سایر ضرایب حمایتی یا تنبیهی مندرج در دستورالعمل نحوه‌ی توزیع یارانه‌ی مطبوعات، قابل جمع با یکدیگر است.

کد خبر 258773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز