جمعه ۱۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

اردشیر طیبی: سالهاست که فرانسه به عنوان پرجاذبه‌ترین کشور برای جهانگردها شناخته می‌شود و بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا بتوانند جای فرانسه را در صدر جدول جذب توریست بگیرند. یکی از این کشورها چین است.

طبق آمارهای رسمی، در سال2006 بیش از 22 میلیون نفر از چین بازدید کرده‌اند. این رقم به استثنای افرادی است که از طریق هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان وارد چین شده‌اند. جالب است بدانید در سال 1978 تنها 300هزار نفر از چین بازدید کرده بودند.

 یعنی طی این 30سال تعداد جهانگردانی که چین را محور سفر خود قرار داده‌اند، 73برابر شده است!در این سالها که صنعت توریسم در فرانسه با رشد کندی مواجه شده، چین با سرعت مشغول پیشروی است و تنها در پنج سال اخیر توانسته نرخ توریست‌ها را دو برابر بکند.

پیش از این چینی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که بتوانند در سال 2020 جای فرانسه را در صدر جدول بگیرند، اما براساس پیش‌بینی‌های سازمان توریسم جهانی (WTO) احتمالاً این اتفاق شش سال زودتر رخ خواهد داد.

زو ژینگ، نماینده چین در سازمان آسیا- اقیانوسیه، چندی پیش اعلام کرد که چین امسال موفق شد از رتبه سوم کشو‌رهای جذاب برای توریست‌ها، به رده دوم برسد و جای آمریکا را بگیرد.یکی از اقداماتی که چینی‌ها در این سالها برای جذب توریست بیشتر انجام داده‌اند، برگزاری بازی‌های ورزشی است.

برگزاری رقابت‌های فوتبال ملت‌های آسیا در سال2004 تجربه بسیار خوبی برای چینی‌ها به ارمغان آورد و به گفته مسئولان رسمی، پس از این بازی‌ها تعداد توریست‌ها در چین 20درصد افزایش پیدا کرد و طبق نظرسنجی‌ها میزان غرور ملی بعد از این بازی‌ها افزایش چشمگیری داشت.

زو ژینگ بر همین اساس می‌گوید: «با وجود بازی‌های المپیک در سال 2008 و نمایشگاه بین‌المللی شانگهای در سال 2010 به نظر می‌رسد بتوانیم در سال 2014 جای فرانسه را در صدر جدول بگیریم.»

چینی‌ها خود را برای پذیرایی از 500 هزار بازدید کننده خارجی در طول بازی‌های المپیک آماده می‌کنند که این رقم نسبت به زمان مشابه امسال 350هزار نفر بیشتر است. سازمان گردشگری چین اعلام کرده که انتظار دارد این بازدیدکننده‌ها بیش از پنج میلیارد دلار در چین خرج کنند.

هر چند این بازی‌ها در پکن برگزار خواهد شد، اما تورهای مسافرتی برای مسافران سفر‌های ویژه به سایر نقاط دیدنی این کشور نیز در نظر گرفته‌اند تا نهایت بهره‌وری را از این فرصت داشته باشند.چین در سال گذشته تنها از صنعت توریسم 78 میلیارد دلار درآمد داشته است (در زمان مشابه درآمد کشور ما کمتر از یک میلیارد دلار بوده است) و سازمان گردشگری جهانی پیش‌بینی می‌کند که این رقم در سال 2017 به 277 میلیارد دلار برسد.

***
تجربه برگزاری بازی‌های ورزشی در تمامی کشورها تجربه موفقی بوده است. هر چند که میزبانی رقابت‌های ورزشی هزینه‌هایی را در ابتدا بر دولت‌ها متحمل می‌کند ولی نه تنها بازگشت هزینه‌ای چند برابر دارد، بلکه باعث نمایش وجهه خوب از کشور‌ها می‌شود و فرصتی برای نمایش فرهنگی به شمار می‌رود.

 کسی از مسئولان ما انتظار ندارد که یک شبه ره صد ساله را بروند و کاندیدای میزبانی بازی‌های المپیک تابستانی شوند. ولی با داشتن تنها چهار استادیوم مجهز در چهار شهر مختلف و مقداری انعطاف در قوانین می‌توان میزبانی بازی‌های فوتبال ملت‌های آسیا را کسب کرد و بدین ترتیب ضمن جلب توجه ملل آسیایی به سوی ایران، نه تنها می‌توان باعث گسترش ورزش در کشور شد بلکه به پیشرفت و گسترش صنعت توریسم و معرفی وجهه‌ای مثبت از ایران در افکار جهانی نیز کمک شایانی کرد.

کد خبر 25873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز