چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با نزدیک شدن ایام تابستان و فصل گرما، کارشناسان و متولیان امر اعتقاد دارند که آب شرب شیراز که از سد درودزن تامین می‌شود در صورت عدم مدیریت مصرف آب با چالش جدی رو به رو خواهد شد، چالشی که حتی می‌تواند منجر به سبز شدن آب دریاچه سد نیز شود.

به گزارش مهر، سد درودزن یکی از منابع اصلی تامین‌کننده آب شرب شیراز، کشاورزی اراضی پایین دست و حتی دریاچه بختگان به شمار می‌رود.

مسئولان امر همواره اعتقاد دارند که سد درودزن برای آبیاری 40 تا 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست در نظر گرفته شده، رقمی که اکنون به بیش از 130 هزار هکتار رسیده و در عین حال باید از آب این سد برای مصرف شرب و حقابه تالاب بختگان نیز اختصاص یابد.

این روزها با خشکسالی‌های متمادی وضعیت آب این سد نیز رو به بحران گذاشته است و متولیان امر اعتقاد دارند با کاهش چشمگیری که آب سد دارد، اگر آب کشاورزی و شرب مدیریت نشود، شیراز در این بخش با چالش و بحران جدی برای ایام تابستان رو به رو خواهد شد.

رئیس گروه محیط زیست آب منطقه‌ای استان فارس در خصوص بحران آب و چالش‌های آبی در تابستان امسال در شیراز گفت: در سال گذشته میزان بارندگی از حد متوسط پایین‌تر بوده به همین دلیل خشکسالی طی شش سال آینده نیز تداوم دارد.

احمدرضایی عیسایی با اشاره به وضعیت سد درودزن گفت: در حال حاضر این سد حدود 500 میلیون متر مکعب آب دارد در صورتی که ظرفیت آن از یک میلیارد متر مکعب بیشتر است.

از این 500 میلیون مترمکعب، معادل 200 میلیون متر مکعب باید طی یک ماه آینده برای کشاورزی پایین دست دریاچه سد درودزن رها شود و فقط 300 میلیون متر مکعب برای پایداری آن باقی می‌ماند.

این مسئول با اشاره به این که این 300 میلیون متر مکعب حجم مرده دریاچه سد است، اضافه کرد: دریاچه سد درودزن برای خودپالایی به این میزان آب نیاز دارد به این شیوه که اگر اکسیژن محلول آب زیاد شود و حجم آب کم باشد، خودپالایشی صورت نگرفته و این امر منجر به تغییر طعم و بوی آب می‌شود.

وی با اشاره به این که به محض گرم شدن هوا دبی آب رودخانه "کُر" به عنوان منبع ورودی آب به سد به حداقل می‌رسد، بیان کرد: این موضوع باعث می‌شود که خودپالایی انجام نشود و تغذیه‌گرایی در دریاچه رشد و جلبک‌ها به وجود آیند.

حوزه کشاورزی تغییر الگوی کشت دهد

عیسایی با اشاره به این که این مشکل، سبز شدن دریاچه را به همراه دارد، اضافه کرد: برای جلوگیری از بحران در دریاچه سد باید دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه کشاورزی با تغییر الگوی کشت و ایجاد و ارتقای آبیاری نوین، مصرف آب را به حداقل رسانده تا برای تامین آب شرب مردم با مشکل مواجه نشویم.

وی با اشاره به این که باید هر سال 10 الی 20 درصد از مصرف آب در حوزه کشاورزی کاسته شود، افزود: باید حجم ذخیره آب بیشتر از مصرف باشد و با توجه به خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز باید آب در پشت سد به میزان قابل توجهی ذخیره باشد.

رئیس گروه محیط زیست آب منطقه‌ای استان فارس با اشاره به این که با راه‌اندازی این خط 45 درصد از آب شرب شیراز از این سد تامین می‌شود، عنوان کرد: اگر میزان مصرف بیشتر از حجم ذخیره شده آب باشد تغییرات کیفی آب شرب پدید آمده و کیفیت آن نامناسب خواهد شد.

عیسایی با اشاره به این که از طریق سد دروزدن آب شرب دو الی سه میلیون نفر در شیراز تامین می‌شود، تصریح کرد: اگر در مصرف آب در حوزه کشاورزی تغییراتی حاصل نشود و آب در حوزه بالادست به میزان زیادی مصرف شود با چالش آبی رو به رو خواهیم بود.
وی خواستار توسعه صنعت در اطراف سد درودزن شد و افزود: مدیریت بحران باید این موضوع را پیگیری کند البته دفتر حفاظت محیط زیست آب منطقه‌ای طی مدت اخیر اجازه رشد کشاورزی در بالادست را نداده است.

این مسئول با اشاره به این که رشد کشاورزی، از دست دادن آب شرب یک کلانشهر را به همراه دارد، ادامه داد: در این خصوص باید بخشنامه‌ای ابلاغ و ممنوعیت رشد کشاورزی در بالادست و سرحوزه سد ممنوع شود.

عیسایی با اشاره به تبخیر آب در این فصل بیان کرد: از هم اکنون تبخیر آب به حداکثر می‌رسد در حالی که ورودی آب از رودخانه کر به سد به حداقل رسیده و این امر افزایش بین نیترات و فسفات یا به گونه‌ای تغذیه‌گرایی اتفاق می‌افتد.

خطر مرگ ماهی‌های سد درودزن/ برنج کاری در استان بیابانی

وی با اشاره به این که این روند تغذیه‌گرایی ممکن است به سبز شدن دریاچه سد بیانجامد، عنوان کرد: این پدیده ممکن است باعث تکرار واقعه تلف شدن دو میلیون ماهی در سد فشافویه تهران برای درودزن نیز شود.

چندی پیش در سد فشافویه تهران به دلیل تراکم بالای ماهی‌ها و کمبود آب سد حدود دو میلیون ماهی تلف شدند.

رئیس گروه محیط زیست آب منطقه‌ای استان فارس افزود: این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که تراکم زیاد شود و اکسیژن محلول آب به شکل بسیار زیادی استفاده شود و در کم‌تر از چند دقیقه این مرگ گسترده ماهی‌ها روی دهد.

عیسایی با اشاره به این که شیلات یک میلیون بچه ماهی و ماهی را پشت سد رها کرده، افزود: این در حالیست که قبل از رهاسازی مطالعاتی روی این موضوع صورت نگرفته است.

طی شش الی هفت سال گذشته هیچ زمانی حجم آب دریاچه سد به یک میلیارد متر مکعب نرسیده است.

مردم نیز باید از مصرف بی‌رویه آب خودداری کنند و مصرف آب به صورت دقیق مدیریت شده باشد.

وی همچنین با انتقاد از برنج‌کاری در استان گفت: در کجا شاهد هستیم در یک استان بیابانی و نیمه خشک برنج‌کاری صورت می‌گیرد.

در حال حاضر در بسیاری از دشت‌های استان ترک‌خوردگی و نشست مشاهده شده که این موضوع نابودی سفره‌های آب زیرزمینی را نیز به همراه دارد.

به گزارش مهر، خطر کمبود آب در سد درودزن و سایر منابع آبی استان باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد، کشاورزی در استان فارس که به شکل بی‌رویه ای ادامه یافته با ادامه این روند منابع آبی استان را به نابودی خواهد کشاند و در این خصوص باید متولیان امر دقت جدی در رابطه با مصرف آب در شیراز و استان فارس داشته باشند.

کد خبر 258709
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز