رضا کربلایی: ۱۲۰۰شرکت داخلی و ۶۰۰شرکت خارجی به همراه ۶۰شرکت بین‌المللی فعال در صنعت نفت جهان با حضور در نوزدهمین نمایشگاه‌بین‌المللی صنعت نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی ایران در انتظار برداشته شدن تحریم‌های صنعت نفت ایران هستند؛ تحریم‌هایی که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران از آنها به‌عنوان «شر دشمنان» یادکرد.

شرکت‌هایی از آمریکا، کانادا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، چین، روسیه و حتی افغانستان در نمایشگاه امسال حض

ضیافت نوزدهم نفتی‌ها آغاز شد؛ ضیافتی به‌مراتب متفاوت‌تر و البته با نگاه امیدوارانه‌تر نسبت به 2نمایشگاه قبلی که تنگناهای ناشی از تحریم صنعت نفت و بانکی ایران، راه را برای ورود شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف صنعت نفت ایران ناهموار کرده بود. تفاوت دیگر نمایشگاه امسال با نمایشگاه‌های سال‌های قبل روایت و رویکرد متفاوت وزرای نفت دولت دهم با وزیر نفت فعلی ایران است.

گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی محور نمایشگاه امسال نفتی‌هاست اما اینکه آیا دیپلماسی انرژی دولت یازدهم به‌معنای چرخش نگاه ایران از شرق به غرب است را باید در آینده رصد کرد، هم مدیران ارشد نفتی و هم شرکت‌های خارجی در این انتظار هستند تا همزمان با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5، راه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت ایران هموارتر شود. به گفته اکبر نعمت‌اللهی مدیر نمایشگاه نوزدهم تعداد شرکت‌های خارجی نسبت به نمایشگاه پارسال 3برابر شده و تعداد شرکت‌های داخلی هم از ٨٥٠ شرکت به ١٢٠٠ شرکت رسیده است.

او آمار دیگری هم رو کرد و در مراسم افتتاح نمایشگاه نوزدهم اعلام کرد که حضور مستقیم کشورها از 15کشور به 33کشور یعنی 22برابر رسیده است. اطلاعات نمایشگاه امسال صنعت نفت ایران نشان می‌دهد که شرکت‌هایی از کشورهای آمریکا، استرالیا، اتریش، آلمان، بلژیک، آلبانی، الجزایر، کانادا، چین، فرانسه، هند، هنگ کنگ، عراق، ایتالیا، ژاپن، کره‌شمالی، کره جنویی، مالزی، لهستان، رومانی، فدراسیون روسیه، سنگاپور، اسپانیا، سوئیس، تایوان، تایلند، ترکیه، امارات، اوکراین بحران زده و حتی افغانستان هم حضور دارند.

کد خبر 258685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز