سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران استرالیایی یک پارچه ضد باکتری ساختند که می‌تواند دو مورد از کشنده‌ترین و عفونت‌زاترین عوامل بیماری زا را از بین ببرد.

پارچه ضد باکتری

به گزارش مهر، تنها 10 دقیقه زمان کافی است تا دو عامل بیماری زا "ای کولای" و "استافیلوکوک اورئوس" در تماس با این پارچه تازه ابداع شده، از بین بروند. در این لباس از خواص ضد میکروبی نقره استفاده شده است.

این مطالعه توسط دانشگاه RMIT استرالیا با همکاری سازمان علمی و صنعتی کشورهای مشترک المنافع انجام شده است.

ویپال بانسال، استادیار دانشکده علوم کاربردی دانشگاه RMIT می‌گوید: یکصد سال است که خاصیت ضد باکتریایی نقره شناخته شده است. فلز نقره وقتی در تماس با مایعات بدن قرار می‌گیرد یون‌های نقره را آزاد می‌کند این یون‌ها در واقع سمی هستند و خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارند.

این پژوهشگران به جای استفاده از فلز نقره، یک ماده جدید به نام "نقره TCNQ" ساخته‌اند. این ماده یون‌های نقره را با سرعت بسیار کندتری آزاد می‌کند، از این رو تاثیر ضد باکتریایی آن طولانی مدت‌تر است. از این ماده جدید می‌توان در پوشاک و پارچه استفاده کرد چرا که حتی پس از چندین بار شستن خاصیت ضد باکتریایی آن از بین نمی‌رود.

بانسال اظهار داشت: در این بررسی امکان تولید این پارچه را در یک وسعت یک متر در یک متر نشان داده‌ایم. آنها در این پژوهش یک تی شرت قدیمی خود را در محلول این ماده جدید انداختند. کل این پیراهن به ضد باکتریایی مجهز شد.

هنوز پوشیدن این تی شرت ممنوع است البته تا زمانی که آزمایش‌ها بی خطری این ماده را برای سلول‌های بدن تایید کنند.

کاربردهای بالقوه این پارچه می‌تواند در چسب زخم و پانسمان‌ها، لباس‌های جراحی و ملحفه‌ها برای کاهش عفونت‌های بیمارستانی باشد. استافیلوکوک می‌تواند گستره وسیعی از بیماری‌ها را در انسان و حیوان از طریق تولیدات سمی یا نفود خود به بدن ایجاد کند.

سموم استافیلوکوکی رایج‌ترین دلیل بروز مسمومیت غذایی هستند چرا که می‌توانند توسط باکتری‌های موجود در غذاهایی که به خوبی بسته بندی نشده‌اند تولید شوند. عامل بیماری زای ای کولای نیز می‌تواند موجب بروز عفونت‌های دستگاه گوارشی و ادراری و همچنین مننژیت نوزادی شود.

کد خبر 258642
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز