همشهری آنلاین: وزارت حقوق بشر عراق از ایران برای یافتن ۵۰ هزار عراقی که در جریان جنگ ایران و عراق مفقود الاثر شدند، درخواست کمک کرد.

کامل امین سخنگوی این وزارتخانه امروز اعلام کرد که عراق در حال حاضر به دنبال یافتن بیش از 50 هزار مفقود الاثر عراقی است که در جریان جنگ ایران و عراق ناپدید شده‌اند.

وی با بیان این که عراق هم‌چنان به روی این پرونده کار می‌کند، گفت که طی دوره‌های گذشته عملیات‌های متعددی به منظور تبادل اسرا انجام شد که بیانگر پایبندی عراق به اجرای کامل این مساله است.

بنابر گزارش ایسنا به نقل از ایلاف، سخنگوی وزارت حقوق بشر عراق در ادامه با تاکید بر اینکه این وزارتخانه تنها دستگاه مسوول برای تبادل اسرا میان دو طرف با نظارت سازمان صلیب سرخ است، اخبار و گزارشات برخی رسانه‌های عراقی مبنی بر بازگشت تعدادی از اسرای عراقی به این کشور را رد کرد و آن را بی‌اساس خواند.

امین تاکید کرد که پرونده تبادل اسرا بر اساس یادداشت تفاهم میان دو کشور با نظارت سازمان صلیب سرخ انجام می‌شود.

وی افزود که این وزارتخانه دراین خصوص با مسوولان صلیب سرخ تماس داشته که آنها تاکید کردند از روند تبادل اسرا میان دو کشور بی‌اطلاعند.

برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که تعدادی از اسرای عراقی که در ایران به سر می‌بردند از طریق منطقه کردستان به عراق بازگردانده شدند.

وی در ادامه گفت که عملیات تعیین سرنوشت 50 هزار مفقود الاثر عراقی در خاک ایران آغاز شده است که البته انتظار نمی‌رود این تعداد در داخل منطقه عملیاتی در عراق یافت شوند.

سخنگوی وزارت حقوق بشر عراق گفت: از طرف ایرانی نیز انتظار داریم که به روند جستجو به عنوان یک اقدام انسانی ادامه دهد.

 

کد خبر 258598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز