همشهری‌ آنلاین: عبدالرحیم فیروززاده، مدیرکل امور بین‌الملل فرهنگستان هنر از اهدای ۵۰ عنوان کتاب تخصصی هنر مصر به کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر خبر داد.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهنگستان هنر، عبدالرحیم فیروززاده مدیرکل امور بین‌الملل فرهنگستان هنر از اهدای بیش از 50 عنوان کتاب تخصصی هنر مصر به کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر خبر داد و افزود: «کتاب‌هایی که به این مرکز اهدا شده، از جمله آثار برجسته تالیفی بوده و توسط استادان برجسته دانشگاه و پژوهشگران مصری در قاهره به زبان عربی و انگلیسی چاپ و منتشر شده‌اند».

فیروززاده در خصوص تعاملات فرهنگی دو کشور در سال گذشته، افزود: «براساس رایزنی‌های اداره کل امور بین‌الملل فرهنگستان هنر در سال 1392،‌ تعاملات فرهنگی‌ای با کشور مصر صورت گرفت که دیدار گروهی از هنرمندان و سینماگران برجسته مصر از ایران و فرهنگستان هنر در زمستان گذشته، بخشی از آن بود.

در ادامه این همکاری‌ها این کتاب‌ها از طرف رایزنی فرهنگی ایران در قاهره جمع‌آوری شده و به ‌کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر اهدا شده است».

وی ادامه داد: ‌«این کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف هنر مصر است؛ غالب آنها درباره هنر سینما از زوایای مختلف سینما و تاریخ، بازیگران سینما، نقش ادبیات سیاسی در سینما، سینمای سیاسی در مصر، سینمای کودکان در مصر و موضوعاتی از این قبیل است.

همچنین تعدادی از کتب هم به تئاتر مصر اختصاص دارد که از نمایش‌های شعبی تا اپرا را در بر می‌گیرد. همچنین در میان این کتب، یک مجموعه 5 جلدی فرهنگ هنر تئاتر مصر نیز موجود است».

عبدالرحیم فیروززاده بخش دیگری از کتاب‌های اهدایی را مربوط به تاریخ موسیقی مصر شمرد و در این باره تصریح کرد: «برخی از کتاب‌ها که درباره موسیقی این کشور است نیز به همراه خود لوح فشرده ویژ‌ه‌ای دارا هستند و می‌توان همراه با خوانش کتاب، نمونه‌های بسیار قدیمی از سبک‌های مختلف موسیقی مصر را شنید».

وی سپس به کتب ادبی ارزشمندی که در میان این مجموعه اهدایی یافت می‌شود، اشاره کرد و افزود: «در میان این مجموعه، اثر ارزشمند دیگری نیز به چشم می‌خورد که پژوهشی درباره هنر مصر در قرن بیستم است که توسط متخصصان هنر آمریکایی و مصر به زبان انگلیسی توسط دانشگاه قاهره منتشر شده است».

مدیرکل امور بین‌الملل فرهنگستان هنر از تمام متخصصان هنر که به زبان عربی تسلط دارند، دعوت کرد تا با مراجعه به بخش عربی کتابخانه فرهنگستان هنر از این امکان پژوهشی جدید بازدید کنند.

این آثار در کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، پایین‌تر از طالقانی، شماره 1552 در اختیار پژوهشگران قرار خواهد گرفت تا علاقه‌مندان به پژوهش در هنر مصر بتوانند از آن استفاده کنند.

کد خبر 258439
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز