چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

دکتر پیروز حناچی: در مورد ساخت و ساز بی‌رویه و تخلفات ساخت و ساز در تهران بسیار گفته شده اما گاه بعضی نکات مربوط به آن نادیده گرفته شده است.

در واقع در مورد زمینه‌های تخلف در ساخت و سازهای تهران باید گفت نبود منابع پایدار درآمد در شهرداری تهران باعث شده در طی سالها از درآمد ساخت و ساز (از جمله فروش تراکم) درآمدهای هنگفت کسب و هزینه شود و در نهایت هزینه‌های بسیاری روی دست شهروندان بگذارد.
 به‌نظر نگارنده دلیل اصلی نابسامانی در تخلفات ساختمانی و ساخت و ساز بی‌رویه در تهران و کلانشهرها ناپایدار بودن درآمدهای شهرداری نسبت به هزینه‌های آن است و تا هنگامی که این مشکل حل نشود، نمی‌توان انتظار حل مشکل ساخت و ساز بی‌رویه و تخلفات ساختمانی به‌طور کامل را داشت. حل این مشکل هم البته نیازمند انضباط شدید در نظام مالی شهرداری است. البته باید گفت که در یکی دو سال اخیر حرکت به سمت انضباط مالی در شهرداری بیشتر دیده می‌شود.
در هر حال نکته اساسی این است که شهر باید با نگاهی به برنامه‌های کلان و چشم‌انداز 20 ساله آن اداره شود و شهرداری بر این اساس به دنبال کسب درآمدهایی جدید، پایدار و سالم باشد.
برای نمونه در شهرهای بزرگ مالزی طرح‌های عمرانی اکثراً با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود و در نهایت پیمانکار از درآمد طرح، هزینه خود را جبران می‌کند. (نظیر ساخت بزرگراه و برداشت هزینه آن از عوارض بزرگراهی در شهر).
مدیریت شهری بر این اساس راهی جز این ندارد که منابع مالی جدیدی تعریف و منابع فعلی را اصلاح کند و در نهایت تصمیم‌گیری‌های خود را براساس منافع بلندمدت و کوتاه‌مدت شهروندان شکل دهد. البته در این بین فعالیت چشمگیری که از سالها قبل پیگیری می‌شد و سرانجام به نتیجه رسید تهیه طرح جامع شهر تهران بود که امید می‌رود ادامه این روند به نتایج خوبی منتهی شود.
کد خبر 25829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز