چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی: شاید یکی از صعب‌ترین و سخت‌ترین کارها در عین سهل‌نمایی، کار اجتماعی و فرهنگی باشد.

این را براساس تجربه و لمس موانع و دشواری‌های آن می‌گویم در عین حال اگر بررسی اجمالی از دیدگاه‌های معمار سفر کرده انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در طول تاریخ بیش از 3دهه انقلاب اسلامی داشته باشیم درخواهیم یافت که چه مقدار از دغدغه آن بزرگواران را بحث‌های فرهنگی و اجتماعی تشکیل داده است. بی‌شک زیربنا و بنیاد اساسی انقلاب اسلامی را فرهنگ تشکیل می‌دهد و تأکید دائم رهبر معظم انقلاب بر این موضوع موید آن است. تا جایی که (نقل به مضمون) فرموده‌اند «فرهنگ برای من مهم‌تر از اقتصاد است.» این یک واقعیت انکارناپذیر براساس آموزه‌های دینی ماست. فرهنگ با هر تعریفی که از آن داشته باشیم عرصه کار با صبر و حوصله است. کارهای شتابزده و انسان‌های نامتحمل را برنمی‌تابد. مهندسی فرهنگی در سطح کلان کشوری اقتضائات خود را دارد و در سطح خردتر مانند کلانشهر تهران نیز در گرو شرایط و ویژگی‌هایی است که در این 4سال و اندی در تصدی مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهر به آن دست یافته‌ایم که بخشی از آن، یافته‌هایی است که خود تجربه کرده‌ام و در اینجا به بعضی از آنها اشاره و با یکدیگرمرور می‌کنیم.از شاخصه‌های مهم کار فرهنگی و اجتماعی در جامعه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

الف - کار فرهنگی و اجتماعی باید با خردجمعی برنامه‌ریزی و با مدیریت جهادی اجرا شود در همین راستا تشکیل شوراهای راهبردی در حوزه‌های مختلف اجتماعی قابل ذکر است. استفاده از تجربه و اندیشه نخبگان حوزه‌های مختلف، خود تجربه گرانسنگی برای مدیریت شهری در چند سال اخیر بوده است که تداوم آن به استمرار و نهادینه شدن برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی مدنظر شهردار محترم و شورای‌ شهر تا دست یافتن به شهر انسان‌محور و تبدیل شهرداری از سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی کمک خواهد کرد.

ب - تولید ادبیات، مفاهیم و تعریف کارویژه‌ها از دیگر کارهای ضروری مدیریت فرهنگی و اجتماعی در شهر است که باید تداوم یابد. نشر آثار در حوزه مدیریت شهری، برگزاری همایش‌های تخصصی، آفرینش مفاهیم و کاربرد آن در اجرا توانست مدیریت فرهنگی را براساس راهبردهای علمی به سوی دستاوردهای قابل اعتنا هدایت کند. اجرای کتابخانه‌های شبانه‌روزی (که به‌گفته سرکارخانم دکتر زرین کوب از آرزوهای دکتر عبدالحسین زرین‌کوب بوده که کتابخانه‌ای حداقل تا 12شب باز باشد.) اجرای طرح مدیریت محله که به زعم صاحب‌نظران، تحولی شگرف در عرصه مشارکت‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود و راه‌اندازی 374سرای محله، برگزاری 9عنوان جشنواره شهری نظیر شمسه، شکوفا، مشکات، تسنیم و...، اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به مناسبت رویدادهای مذهبی، تاریخی و فرهنگی، ‌حضور در مجامع و محافل بین‌المللی و معرفی دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، همچنین توسعه ورزش شهروندی از این دست مقولات است که آثار عملی آن را در سطح شهر می‌توان ملاحظه کرد.

ج - کار فرهنگی و اجتماعی در اجرا نیازمند همدلی و مشارکت جمع است اگر نباشد و نبود مشارکت عمومی شهروندان در کلانشهر تهران شاید هیچ کدام از تدابیر مدیریت فرهنگی شهر تحقق نمی‌یافت. موید افزایش حضور اجتماعی شهروندان طی سال‌های اخیر آمار‌های مستندی است که طبق نظرسنجی‌های شهرداری تهران و دیگر نهاد‌ها تهیه شده است. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است نقش شهرداری در ارتقای وجهه جهانی و بین‌المللی پایتخت ایران به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام در مناسبت‌های بین‌المللی ‌است. در عین حال حمایت و فراهم کردن امکانات لازم برای حضور حداکثری شهروندان در عرصه‌های سرنوشت‌ساز به مانند 2دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس ‌، شوراهای شهر و مجلس خبرگان از دیگر مواردی است که از رهگذر ارتقای فرهنگ عمومی و افزایش حس مسئولیت‌پذیری شهروندان و مشارکت اجتماعی ایشان میسر شد.

د - تمام این گفته‌ها، دستاوردها و اقدامات مؤثر شهرداری تهران به سرانجام و مرحله مطلوب نمی‌رسید اگر همراهی و همدلی همکاران در این سال‌ها پشتوانه فکری و عملی من نبود. در نگاهی دیگر این موفقیت‌ها را وابسته به دیدگاه مدیریتی شهردار تهران و تأکید موکد وی بر گسترش فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی می‌دانم که با مدیریت جهادی در عین استواری در عمل و اقتدار در تصمیم‌گیری خلاقیت و هم‌اندیشی را به‌عنوان اصل اساسی کارآمدی براساس آموزه‌های دینی در بدنه شهرداری تهران تحکیم کردند. تقدیر از اعضای شورای اسلامی شهر سوم و چهارم که با پشتوانه رأی مردم و درایت و اندیشه خود طرحی نو در اداره شهر تهران ایجاد کردند. ‌ پایان سخن آنکه در مدت تصدی مدیریت فرهنگی شهر از عنایات و توجه همه اقشار و شهروندان عزیز، روحانیون، فرهنگیان، هنرمندان، نخبگان، ورزشکاران، پزشکان، اصحاب رسانه و اطلاع‌رسانی همچنین نیروهای خدوم شهرداری تهران و بیرون از این سازمان برخوردار بوده‌ام که از این اقبال احساس سربلندی می‌کنم و خدا را سپاسگزارم.

 

کد خبر 257890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز