چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

رئیس دبیرخانه مجمع جنگل سازمان ملل متحد می‌گوید که سالانه ۱۳میلیون هکتار جنگل در دنیا به‌دلیل فعالیت‌های انسانی از بین می‌رود و به بیابان تبدیل می‌شود.

 حسین معینی میبدی دیروز در نشست منطقه‌ای مشترک اکو و سازمان ملل درخصوص استفاده از منابع مالی تغییرات آب و هوا با اعلام این آمار افزود: با این وضعیت از بین رفتن جنگل‌ها این اکوسیستم طبیعی در خطر قرار دارد.

آنطور که در گزارش ایرنا آمده است، وی با بیان اینکه جنگل‌ها امروزه با چالش‌های جهانی روبه‌رو هستند، گفته است که حفاظت و نگهداری از آنها نیازمند همکاری مجامع بین‌المللی است. بنا به اعلام معینی میبدی، جنگل‌ها 35درصد مساحت جهان را تشکیل می‌دهند و زندگی 1/6میلیارد نفر به آن وابسته است. همچنین 80درصد تنوع زیست‌محیطی در جنگل وجود دارد. وی با بیان اینکه 75درصد آب تازه جهان از طریق جنگل‌ها تأمین می‌شود، تصریح کرد: 80درصد جمعیت دنیا به داروهایی که از جنگل به‌دست می‌آید وابسته هستند و 90درصد کشورهایی که انرژی آنها از زغال‌سنگ تأمین می‌شود، به جنگل نیاز دارند.

رئیس دبیرخانه مجمع جنگل سازمان ملل متحد به دیگر فواید جنگل اشاره کرد و گفت: جنگل 468میلیون دلار به درآمد کشورها کمک می‌کند و 2تا 3برابر تولید ناخالص داخلی برای کشورها درآمدزایی دارند. علاوه بر این مزایای دیگری از قبیل فراهم کردن اماکن تفریحی، فرهنگی و خانوادگی را نیز شامل می‌شود. اما در دنیا به‌دلیل افزایش فعالیت‌های انسانی شاهد کاهش جنگل و افزایش بیابان هستیم که این مسئله موجب کم‌شدن منابع آب، کاهش تنوع زیستی و افزایش کربن در محیط‌زیست می‌شود.

معینی میبدی تأکید کرد: حفاظت از جنگل‌ها نیازمند تأمین منابع مالی است تا مدیریت این بخش به درستی انجام شود که بررسی چگونگی تأمین منابع مالی هدف اصلی این نشست است. به گفته وی، تولید گاز کربن و افزایش پسماندها به مرور مشکلاتی را برای جامعه بشری ایجاد خواهد کرد و تأثیرات نامطلوبی را در کشورها خواهد گذاشت. از این‌رو توجه به این موضوع باید با جدیت بیشتری دنبال شود. بر این اساس، شناسایی روش‌های تأمین منابع مالی، توجه به چالش‌ها، تأمین منابع مالی برای مدیریت جنگل‌ها و کمک به کشورها از دیگر اهداف برگزاری این نشست است. وی ابراز امیدواری کرد که در مدت 3روز که این نشست ادامه دارد اعضا به نتایج درست و قابل‌قبولی در زمینه حفاظت از جنگل‌ها دست یابند.

نشست منطقه‌ای مشترک اکو و سازمان ملل در مورد استفاده از منابع مالی تغییرات آب و هوا در راستای مدیریت پایدار جنگل که از دیروز آغاز شده تا 11 اردیبهشت‌ماه در مقر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تهران ادامه دارد.

کد خبر 257875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز