سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

۶‌ماه پیش خبر حمله یک قلاده پلنگ به گله‌ای در لرستان منتشر شد که براساس آن، ۴۴راس بز یک چوپان لرستانی تلف شدند اما بخش جالب ماجرا آنجا بود که این چوپان با وجود داشتن اسلحه از شلیک به پلنگ خودداری می‌کند و در واقع با فداکاری و به جان خریدن خسارت سنگین، بی‌آنکه به پلنگ آسیبی برساند او را رها می‌کند.

اکنون 6‌ماه از آن ماجرا گذشته و سازمان حفاظت محیط‌زیست بنا به تصمیمی که همان روزها اعلام شد از این چوپان خواسته تا برای دریافت خسارت به سازمان محیط‌زیست مراجعه کند.

نوروز حیدری، همان چوپان فداکار اما یکشنبه گذشته به اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان مراجعه می‌کند و برخلاف انتظار، از دریافت خسارت صرف‌نظر می‌کند. در واقع این چوپان لرستانی 11میلیون تومان خسارت بزهای خود را به محیط‌زیست باز می‌گرداند با این انتظار که اداره محیط‌زیست مبلغ فوق را صرف ساخت پاسگاه محیط‌بانی در لرستان کند.

آنطور که در سایت خبری دیده‌‌بان محیط‌‌زیست و حیات‌وحش ایران آمده است: براساس نظریه کارشناسان خسارت وارده به مبلغ 110میلیون ریال تعیین و این مبلغ به‌منظور پرداخت به چوپان زیان دیده در اختیار اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان قرار گرفت و یکشنبه گذشته، نوروز حیدری برای دریافت مبلغ فوق به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان دعوت شد اما حیدری پس از حضور در این اداره از دریافت چک مربوطه خودداری کرد و این مبلغ را با هدف کمک به احداث پاسگاه محیط‌بانی در منطقه هشتادپهلو به سازمان محیط‌زیست بازگرداند.

نوروز حیدری اعلام کرد که هیچ خسارتی از دولت نخواهد گرفت و تنها خواسته وی از مسئولان ایجاد امکانات حفاظتی و احداث یک پاسگاه محیط‌بانی جهت حفاظت از طبیعت زادگاهش است.

چوپان فداکار لرستانی گفته است که در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم حیوانات کمیابی ازجمله سمندرلرستانی، ماهی کور، پلنگ و کاراکال زندگی می‌کنند ولی حتی یک پاسگاه محیط‌بانی هم ندارد و این منطقه به خوبی حفاظت نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان هم در این باره گفت که سازمان محیط‌زیست با تأیید کارشناس مبلغ 11میلیون تومان بابت خسارت وارده به نوروز حیدری را تأمین و به اداره کل محیط‌زیست لرستان ابلاغ کرد.به‌گفته محمدحسین بازگیر درحالی‌که سند پرداخت و چک مربوطه آماده شده بود نوروز حیدری اعلام کرد که من هیچ خسارتی از دولت نخواهم گرفت.

آنطور که بازگیر گفته است، نوروز حیدری خواسته است پیامش را که ساخت پاسگاه محیط‌بانی و تجهیز آن در منطقه هشتاد پهلوی لرستان است به گوش رئیس‌جمهور و خانم ابتکار برسانیم. البته اداره کل محیط‌زیست لرستان دغدغه‌های این چوپان فداکار را با جدیت پیگیری می‌کند و انتظار می‌رود با حمایت دولت نخستین پاسگاه محیط‌بانی منطقه هشتادپهلو به نام این چوپان فداکار در سال 1393احداث شود.

کد خبر 257738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز