دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

در بازار ارز ورق برگشت تا پس از چند روز التهاب، بار دیگر قیمت‌ها بر مدار نزولی حرکت کنند.

هر دلار آمریکا که روزهای گذشته تا 3 هزار و 400تومان بالا رفته بود، عصر دیروز به 3هزار و 280تومان رسید تا انتشار اخبار خوشایند از ورود ارزهای صادرات پتروشیمی به بازار، اثر روانی مثبتی بر بازار گذاشته باشد. روز گذشته دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی از توافق با بانک مرکزی به‌منظور عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی خبر داد تا موج مثبتی وارد بازار ارز کرده باشد.

طی روزهای گذشته عدم‌عرضه ارزهای صادرات پتروشیمی، نظام عرضه و تقاضا را در بازار با چالش مواجه ساخت. طهماسب مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی هم در یک برنامه تلویزیونی، اصلی ترین دلیل تلاطم نرخ ارز را عدم‌ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار اعلام کرد. وی همچنین اعلام کرد که معوقات بانکی بیش از 6 برابر دریافتی ایران از توافق ژنو است.

چند روز قبل نیز ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود، یکی از مبادی ورودی ارز به بازار با مشکل مواجه شده است و با حل این مشکل به‌زودی بازار به آرامش خواهد رسید. سیف همچنین از اعطای ارز مبادله‌ای به‌خودروسازان خبر داد تا این موضوع نیز بر کاهش تقاضا از بازار ارز مؤثر باشد. فعالان بازار ارز در مواجهه با این اخبار مثبت، برقراری تناسب در عرضه و تقاضا را پیش‌بینی کرده‌اند و همین موضوع، کاهش قیمت را رقم زد. به گفته فعالان بازار در روزهای گذشته برخی خرید‌های مشکوک به افزایش تقاضا در بازار دامن زد. گفته می‌شود برخی بانک‌ها و همچنین خودروسازان و شرکت‌های دیگر به خرید ارز از بازار دست زده‌اند و همین موضوع به التهابات دامن زده است.

اما بر سر ورود ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها به بازار توافق شد تا انتظار برای کاهش بیشتر نرخ ارز در روزهای آینده تقویت شود. احمد مهدوی دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی گفت: با توافق انجام گرفته با بانک مرکزی مجتمع‌های پتروشیمی موظف به عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی شده‌اند. وی با اعلام اینکه از این‌رو به‌طور متوسط ماهانه 1.2میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار عرضه خواهد شد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با عرضه ارز پتروشیمی‌ها قیمت دلار در بازارهای داخلی ارزان شود.

کاهش 20هزارتومانی قیمت سکه

همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و سکه هم با کاهش قیمت همراه شد. در شرایطی که بازارهای جهانی طلا نوسان خاصی را در 3روز گذشته تجربه نکرده است، طلا و سکه در ایران کاملا وابسته به نرخ ارز، با افزایش قیمت همراه شده بود. سکه تمام بهار آزادی تا یک میلیون و 40هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار تا 107هزار تومان بالا کشیده بود اما عصر دیروز با کاهش نسبی بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی به یک میلیون و 20هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار به 104هزار تومان کاهش یافت.

کد خبر 257718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز