چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

ترجمه مرجان رودبار محمدی : پیشرفت درمان‌های ناباروری باعث افزایش آمار تولد نوزادان دوقلو و چندقلو شده است.

برای زوج‌هایی که تلاش زیادی برای بچه‌دار شدن می‌کنند، درمان بیماری نازایی و داشتن نوزادان چند قلو، خبر بسیار جذاب و خوشحال‌کننده‌ای است. دکتر رابرت استیل من، متخصص زنان و رئیس بخش پزشکی مرکز باروری در واشنگتن دی‌سی و استاد دانشگاه پزشکی شهر جورجی تان واقع در آمریکا می‌گوید، من بارها از زوج‌های جوان می‌شنوم که دوست دارند فرزند دوقلو داشته باشند.

 آنها می‌گویند ما قصد داریم با یک تیر دو نشان بزنیم و نمی‌خواهیم برای بار دوم هم هزینه کنیم. زوج‌های جوان با دیدن دوقلوها در یک کالسکه با خود می‌گویند، چرا نباید ما هم دو فرزند را هم زمان و یک باره به دنیا آوریم؟

حقیقت این است که داشتن فرزند چند قلو یا حتی دوقلو خطرات زیادی را با خود به همراه دارد که ممکن است به سلامت مادر و فرزند لطمه بزند. جبران این ضررها هم نیاز به هزینه‌های هنگفتی دارد.

 استیل‌من توضیح می‌دهد: برای مادری که دوست دارد فرزند چندقلو داشته باشد، خطر بیماری دیابت در هنگام بارداری افزایش پیدا می‌کند. موارد دیگری نیز مثل فشار خون، سکته مغزی و مسمومیت‌های ناشی از بارداری، مادر را تهدید می‌کند. خطرات دیگری نیز وجود دارد که رشد جنین را تهدید می‌کند.

 استیل‌من می‌گوید از مهمترین این خطرات به دنیا آمدن نوزاد نارس است. علاوه بر مورد ذکر شده، مشکلات متعدد دیگری نیز وجود دارد که برای جنین خطر ساز است. این مشکلات شامل فلج‌مغزی، کوری، بیماری‌های روده، معده و ناتوانی‌های ذهنی مثل ضعف در یادگیری است. حتی مواردی مثل سوء تغذیه که در اثر تقسیم مواد غذایی موجود در رحم مادر حاصل می‌شود به جنین صدمه می‌زند.

 تمام این خطرات هنگامی که مادر قصد دارد نوزاد سه قلو یا بیشتر داشته باشد افزایش پیدا می‌کند. میزان تولد نوزاد نارس در دوقلوها 50 درصد و در سه قلوها 90 درصد است و بیشتر نوزادانی که با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند، در بخش NICU که بخش مراقبت‌های وی‍ژه از نوزادان نارس است بستری می‌شوند. بعضی از این نوزادان ممکن است زنده نمانند و پس از مدتی بمیرند. تعداد مرگ‌هایی که در دوقلوها اتفاق می‌افتد 7 برابر و در سه قلوها 20برابر است.

 گزارش‌های اخیر از شش قلوها در ایالت آریزونا و مینه‌سوتای آمریکا نشان می‌دهد که چه خطراتی می‌تواند مادر و نوزاد را تهدید کند. خانم جنی مچی، که شش قلو- 3 فرزند دختر و 3 فرزند پسر- به دنیا آورد، درست چند لحظه پس از زایمان دچار نارسایی قلبی شد. خانم بریانا موریسون، پس از 22 هفته بارداری،‌ 4 پسر و 2 دختر به دنیا آورد که 3 تا از پسرهای او مردند و تنها 3 تا از بچه‌های او با شرایط خطرناک و بحرانی زنده ماندند.

 دردسر آی‌وی اف

 کارشناسان باروری و درمان نازایی با ابراز نگرانی در خصوص بیماری‌ها و خطراتی که مادر را بر اثر زایمان نوزادان چند قلو تهدید می‌کند، در حال انجام‌دادن اقداماتی برای کاهش این گونه خطرات هستند. بخصوص برای زوج‌هایی که تصمیم به بارداری به روش آی‌وی‌اف گرفتند.

 آی‌وی اف تکنیکی است برای لقاح در بیرون از بدن مادر. در این روش چندین تخمک از بدن مادر برداشته می‌شود و در آزمایشگاه به آن تعدادی اسپرم مرد، برای عمل لقاح اضافه می‌شود. این تکنیک اولین بار در اواخر سال 1978 توسط دکتر ادوارد، متخصص جنین شناسی و دکتر استپتو،‌ متخصص زنان در انگلیس انجام شد.

 در اواسط دهه1990،پزشکان 3 تا 4 جنین را از آزمایشگاه وارد رحم یک خانم کردند با این امید که یکی از آنها بارور شود و منجر به یک حاملگی موفق گردد. اما از آنجایی که تکنولوژی‌های کمک به باروری پیشرفت کرده است، تعداد جنین‌هایی که در داخل رحم مادر قرار می‌دهند افزایش پیدا کرده است و این امر باعث افزایش تولد نوزادان چند قلو شده است.

 افزایش تعداد تولد نوزادان دوقلو،‌ سه قلو و حتی بیشتر، باعث شده است که انجمن آمریکایی طب باروری به پزشکان توصیه کند، تعداد جنین‌هایی که در رحم مادر قرار می‌دهند را محدود سازند. یعنی برای مادرانی که سن شان زیر 35 سال است، 1 تا 2 جنین، برای مادرانی که بین 35 تا 37 سال سن دارند، 2 تا 3 جنین، برای مادرانی که بین 38 تا 40 سال سن دارند، 2 تا 4 جنین و برای مادرانی که بالای 40 سال سن دارند، 3 تا 5 جنین را در داخل رحم قرار دهند.

 با این حال تعجبی ندارد که در این شیوه اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته باشد. در آمریکا، هزینه‌های پزشکی برای بچه‌هایی که با عقب‌ماندگی ذهنی متولد می‌شوند و دائماً باید در تمام طول عمرشان پرداخت شود بالغ بر یک میلیون دلار است.

 هزینه‌های پزشکی برای بچه‌هایی که با ضایعه مغزی به دنیا می‌آیند بیشتر از 920 هزار دلاراست. این هزینه‌ها با تولد نوزادان دو قلو، ‌سه قلو و حتی بیشتر از آن افزایش پیدا می‌کند.

 با این وجود،‌ هنوز بعضی از زوج‌های جوان مایل هستند که ریسک کنند و با استفاده از روش آی‌وی‌اف ‌ نوزادان چند قلو به دنیا آورند. خانم ویکی، 37 ساله از شهر پنسیلوانیا واقع در آمریکا تصمیم گرفت پس از گذشت یک دوره از بارداری به روش آی‌وی‌اف که با موفقیت انجام نشد،‌ مجدداً این روش را تکرار کند و 3 جنین را در داخل رحمش قرار دهد.

 او در دور قبلی که از روش آی‌وی اف ‌برای بارداری استفاده کرده بود، برای اینکه رحم او به اندازه کافی تخمک تولید نکرده بود، نتوانست حاملگی موفقی داشته باشد. او و همسرش از اینکه صاحب فرزند دوقلو شوند هیچ گونه ابراز نگرانی نکردند. پزشک به او گفته بود تنها 1 درصد احتمال دارد که نوزادان 3 قلو به دنیا آورد.

ویکی می‌گوید: من هرگز با داشتن فرزند دوقلو مخالف نیستم، اما در اولین تلاشم برای بارداری با استفاده از روش آی‌وی اف ‌متوجه شدم علم پزشکی همیشه نمی‌تواند ضمانت کند که آیا به اندازه کافی تخمک برای به اتمام رساندن یک دوره از آی‌وی‌اف ‌ در رحم مادر وجود دارد یا خیر. به همین دلیل برای بار دوم من و همسرم خواستیم بیشترین امتیاز را برای بارداری کسب کنیم. او می گوید: پزشک من، برای اینکه شانس موفقیتم را در بارداری بیشتر سازد، مایل بود جنین‌های بیشتری را در داخل رحم من قرار دهد. او اکنون با کمک این روش صاحب یک فرزند شده است.

هر دو راه خطرناک است

 بعضی از زوجها مایل هستند که به روشی برای بچه دار شدن اقدام کنند که در آن تنها یک جنین را در داخل رحم مادر قرار می‌دهند. مشکل این روش این است که احتمال موفقیت در آن به حداقل می‌رسد.

 خانم جسیکا کوزوسکی که 32سال سن دارد و همسرش، باید تصمیم می گرفتند از هفت جنینی که به روش آی‌وی‌اف در دور اول حاصل شده است چه تعداد از آنها را در داخل رحم قرار دهند؛ آیا تنها یکی از آن جنین ها را به داخل رحم منتقل کنند یا تعداد بیشتری را‌‌. کوزوسکی می‌گوید: ‌در تحقیقاتی که شخصاً بر روی آی‌وی‌اف انجام دادم،‌ به این نتیجه رسیدم که چون میزان تولد نوزادان چند قلو در این روش افزایش پیدا می‌کند،‌ بیشترین مشکلات را به همراه دارد. او اکنون اولین بچه‌اش را حامله است

 زوج‌هایی که روش SET را جهت بارداری انتخاب می‌کنند،‌ شاید می‌خواهند از چیزی که استیل‌من آن را انتخاب غلطی می‌نامد دوری کنند. به دلیل آن که با انتخاب روش غلط،‌ والدین ممکن است در صورت داشتن نوزادان چند قلو در داخل رحم،‌ تصمیم به سقط یک یا چند تا از آنها بگیرند.

دکتر استیل‌من می‌گوید انتخاب روش غلط،‌ زوج ها را در موقعیت خطرناکی قرار می‌دهد. این زوج‌ها افرادی هستند که با مسئله بارداری مشکل دارند و مرتب در تشویش و اضطراب هستند. لذا در نهایت مجبورند روشی را انتخاب کنند که منجر به سقط چندین نوزاد می‌گردد و با پیروی از چنین روشهای اشتباهی، سقط جنین را به حداکثرمی‌رسانند.

 msnbc.com

کد خبر 25763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز