همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه علم بدون مرز است، گفت: یونسکو باید در زمینه رفع سلطه برخی از اعضای آن سازمان در حوزه علوم و فناوری تلاش کند.

به گزارش ایرنا، دکتر رضا فرجی‌دانا در دیدار با ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو، با یادآوری اینکه ایران یکی از قدیمی‌ترین اعضای یونسکو از سال 1948 بوده است، گفت: اطمینان می‌دهیم که در گسترش و تعمیق روابط با یونسکو صادق و جدی هستیم. سرمایه ما در این زمینه، جوانان تحصیلکرده در آموزش عالی و بویژه حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی ایران است.

فرجی‌دانا با بیان اینکه 60 درصد دانشجویان در ایران را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: این آمار مایه افتخار و غرور ایران است زیرا مشارکت زنان باعث ارتقای جامعه در ایران شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یونسکو در حوزه فعالیت خود در ایران بیشتر از جنبه میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان آگاه است و نیاز است این سازمان بین‌المللی در زمینه علوم و فناوری و آموزش و پرورش که جزئی از ماموریت یونسکو است، با ایران همکاری داشته باشد.

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: یونسکو باید از اعمال تحریم‌هایی که سبب جلوگیری از دسترسی مردم به علوم و فناوری و آموزش و پرورش می‌شود جلوگیری کند و در این زمینه جدیت نشان دهد.

در ادامه این دیدار، آیرینا بوکووا مدیرکل یونسکو نیز گفت: ایران و یونسکو می‌توانند در زمینه مدیریت آب، تغییرات آب و هوا و نوآوری با هم همکاری کنند. من با این پیام آمده‌ام که فصل جدیدی در ارتقای روابط ایران و یونسکو بگشایم.

مدیرکل یونسکو همچنین عدالت و مساوات را چالش بزرگ یونسکو و سازمان ملل دانست و گفت: در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی یونسکو، هیچ فرهنگی بر فرهنگ دیگر برتری ندارد.

سواد میان فرهنگی یعنی تنوع فرهنک‌ها را به رسمیت بشناسیم

مدیرکل سازمان یونسکو در جمع دانشگاهیان دانشگاه تهران با اشاره به قدمت و اعتبار دانشگاه تهران، گفت: در این دوران پیچیده و پر چالش، باور من این است که باید به بررسی و بازنگری نهادهایی که تا به حال ساخته‌ایم بپردازیم تا روند صلح و توسعه را سرعت بخشیم.

بوکوا افزود: ما آموخته‌ایم که ترتیبات سیاسی و اقتصادی نمی‌تواند جامعه را در مقابل آسیب‌ها ، تضادها و جنگ محافظت کند.

وی افزود : این بینش بعد از 70سال از تاسیس یونسکو به دلایل متعدد همچنان پابرجاست که من به دو مورد از ضرورت این نگاه اشاره می‌کنم؛ اولین نکته، ضرورت نوآوری است، ما به عصر جدیدی از محدودیت‌ها از نظر منابع و محدویت‌های زمین وارد شده‌ایم که مدل‌های توسعه پایدار را به خطر انداخته است.

مدیرکل یونسکو گفت: تغییرات آب‌وهوایی به تمام جوامع فشار آورده است. ایران با افزایش کویرها و کاهش منابع طبیعی روبروست و چالش دریاچه ارومیه که 92 درصد آب خود را در 20 سال گذشته از دست داد از جمله این موارد است.

وی تاکید کرد: ما باید منابع انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت کنیم و در جهت حمایت از محیط زیست، راه‌حل‌های فراگیر و جامع پیشنهاد کنیم که این رسالت بر عهده دانشگاه‌هاست تا به عنوان نهاد پیش‌برنده علم در خط مقدم همکاری‌های بین‌المللی باشند.

بوکووا به میراث دکتر محمود حسابی به عنوان یکی از موسسان دانشگاه تهران و از اساتید مشهور فیزیک اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه به عقلانیت، مشارکت و ابتکار نیازمند هستیم.

وی گفت: منظور سازمان یونسکو از مفهوم «سواد میان فرهنگی» این است که با هم در صلح زندگی کنیم و تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم.

مدیرکل یونسکو اظهار داشت: وظیفه دانشگاه این است که آگاهی در مورد سایر فرهنگ‌ها را تقویت کند؛ ما باید ابزار و نهادها را مهندسی مجدد کنیم و حتی واژگان و مفاهیم را از نو تعریف کنیم و ما امروز به قدرت نرم نیاز داریم برای اینکه آموزش، علم و ارتباطات را در خط مقدم توسعه قرار دهیم.

وی افزود: ما باید هدف از آموزش را بازتعریف کنیم و آموزش فنی حرفه‌ای زنان و مردان را که مهمترین سرمایه‌های کشورها هستند فراهم کنیم.

بوکوا گفت: جوانان باید راه‌حل‌هایی برای داشتن شهرهای سبز و پایدار و خلاق داشته باشند.

وی تاکید کرد: دستور کار ما بعداز 2015 باید این باشد که فعالیت‌هایمان رنگ و بوی فرهنگی داشته باشد.

مدیرکل یونسکو با اشاره به اینکه میراث فرهنگی ایران چشمه‌ای است برای سعه صدر و خرد دانش، گفت : باید راه‌حل‌های جدیدی ابداع کنیم و ثابت کنیم یک خانواده بزرگ انسانی هستیم.

وی افزود : میراث و فرهنگ و تمدن اسلامی بر سایر فرهنگ‌ها تاثیر زیادی داشته است و ایران میراث فرهنگی و تنوع فرهنگی زیادی دارد و بسیاری از آثار فرهنگی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است.

کد خبر 257521
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز