یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

دبیرکل یونسکو وارد تهران شد تا علاوه بر آشناشدن با فرهنگ، تمدن و دستاوردهای علمی و آموزشی ایران، وضعیت حفاظت و نگهداری از سایت‌های جهانی ایران را که در طول سال‌های گذشته در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند، بررسی کند.

کاخ گلستان

 ایرینا بوکووا که عصر جمعه گذشته به تهران وارد شد دیروز به کاخ گلستان رفت تا از مجموعه‌ای فرهنگی - تاریخی که سال گذشته به‌عنوان نخستین اثر جهانی پایتخت کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده بازدید کند. وی در حالی از کاخ گلستان بازدید می‌کند که ارتفاع ساختمان در دست احداث‌ در زمین‌سرای تخریب‌شده‌ دلگشا که در حریم درجه‌ یک «کاخ گلستان» قرار دارد، هر روز بیشتر می‌شود.

وجود این بنا در حریم کاخ گلستان، باقی ماندن آن را در فهرست جهان تهدید می‌کند. همزمان با ورود دبیرکل یونسکو مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در نامه‌ای از شهردار تهران برای رفع این معضل درخواست کمک کرد. در بخشی از نامه سلطانی‌فر به محمدباقر قالیباف آمده است: از آنجا که هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم درجه یک کاخ گلستان که با پیگیری‌های مجدّانه و مستمر سازمان میراث فرهنگی و همکاری دلسوزانه شهرداری منطقه 12و شورای شهر تهران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید؛ به‌طور قطع منجر به قرارگرفتن این اثر نفیس در فهرست میراث در معرض خطر و در نهایت خروج آن از فهرست میراث جهانی خواهد شد و با عنایت به اینکه رأی مرجع بدوی (شعبه اول دیوان عدالت اداری) قطعی و لازم الاجرا نبوده و شرکت دلگشا کماکان ملزم به تمکین از ضوابط و مقررات شهری و رأی کمیسیون ماده 5است ولی حسب اطلاع واصله متأسفانه ارتفاع بنای مذکور برخلاف رأی کمیسیون، تاکنون به 13متر رسیده است و ساخت‌وساز تا ارتفاع بیش از 20متر ادامه دارد.

در همین رابطه محمد علی محمدی، مدیر بافت تاریخی منطقه 12شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری به تلاش‌های شهرداری و مدیریت شهری تهران در پرونده ثبت جهانی کاخ گلستان تهران اشاره کرد و افزود: شهرداری و سازمان میراث فرهنگی مایل نیستند مشکلی برای کاخ گلستان پیش بیاید. آنطور که محمدی می‌گوید ماجرای ساخت وساز در سرای دلگشا به سال‌های قبل بازمی‌گردد. اکنون با اتفاقات پیش آمده در سرای دلگشا نیاز است تا با هماهنگی‌های شهرداری و میراث فرهنگی این مشکل برطرف شود.

کد خبر 257422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز