شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

۳ نفر از اعضای باندی که دادستان زابل و راننده‌اش را به قتل رسانده بودند، ۶ اردیبهشت در ملأعام اعدام شدند.

حکم مجازات این افراد در حالی اجرا شد که پرونده 7همدست آنها همچنان باز است و در مرحله رسیدگی قرار دارد.ساعت7:45 روز 15آبان‌ماه سال گذشته موسی نوری‌قلعه‌نو، دادستان عمومی و انقلاب زابل و راننده‌اش مهدی مرعی در ابتدای جاده زابل - زاهدان آماج گلوله‌های افراد ناشناس قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. به‌دنبال این حادثه تحقیقات برای شناسایی عوامل این جنایت آغاز شد. بررسی‌ها نشان داد چند نفر از اشرار منطقه به‌دلیل خصومت شخصی با دادستان زابل وی را هدف قرار داده‌اند. تحقیقات نیروهای امنیتی مدتی بعد به شناسایی و دستگیری 10نفر منجر شد. بازجویی از این افراد نشان داد 3نفر از آنها نقش اصلی را در این حادثه ایفا کرده‌اند. به این ترتیب این سه نفر به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند و صبح دیروز این حکم به اجرا در آمد.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس‌کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان در این‌باره به همشهری گفت: صبح شنبه 3نفر از عواملی که دادستان زابل را به شهادت رسانده بودند در ملأعام، درست در محلی که شهید نوری ترور شده بود مجازات شدند.

وی درباره انگیزه اصلی این افراد از ترور شهید نوری گفت: یکی از معدومین به‌نام امید از قاچاقچیان سابقه‌دار منطقه بود که مدتی قبل از زندان فرار کرده بود. این شخص مدتی پیش به اتهام قاچاق مواد‌مخدر دستگیر و زندانی شد اما با سپردن وثیقه به مرخصی رفت و دیگر برنگشت. بعد از فراری شدن امید دادستان زابل وثیقه‌هایی را که او برای رفتن به مرخصی سپرده بود ضبط کرد و با این اقدام، زندانی فراری درصدد انتقام‌جویی برآمد و با همراهی 9نفر دیگر نقشه ترور شهید نوری را طراحی و اجرا کرد.
حجت‌الاسلام حمیدی ادامه داد:

براساس تحقیقات انجام شده امید پیری همراه با 2نفر دیگر به نام‌های ایمان گلوی و علیرضا ده مرده عضو مؤثر تیم ترور بودند که به سوی شهید نوری و راننده‌اش تیراندازی کرده بودند و 7نفر دیگر در اجرای این نقشه سهم زیادی نداشتند. رئیس‌کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان درباره اجرای حکم این افراد گفت: طی چند روز اخیر به‌دنبال انتشار خبر اجرای حکم این افراد شهروندان سیستانی تماس‌های زیادی با دادگستری داشتند و خواسته‌شان این بود که حکم این افراد در ملأعام اجرا شود. به همین دلیل این حکم ساعت 6صبح دیروز در محل وقوع حادثه اجرا شد و با اینکه این محل از مرکز شهر فاصله داشت اما مردم زیادی در محل حضور پیدا کردند. وی افزود: در جریان اجرای حکم خوشبختانه هیچ مشکل ضدامنیتی رخ نداد و اجساد به‌زودی به خانواده‌هایشان تحویل داده خواهد شد.

حجت‌الاسلام حمیدی همچنین درباره سرنوشت 7متهم دیگر این پرونده گفت: پرونده این افراد در مرحله تحقیق است و بعد از آنکه سهم هر یک در این ماجرا مشخص شد دادگاه درباره آنها رأی خواهد داد.

پیگیری 2 پرونده ترور

رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان درباره ترور حمیدرضا صیادی، کارشناس ثبت احوال بخش سرباز در چهارم اردیبهشت‌ماه گفت: هنوز این پرونده در اختیار دادگستری قرار نگرفته است اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.وی ادامه داد: احتمال دارد که ترور کارمند ثبت احوال با ترور معلمی که چند روز قبل رخ داد در ارتباط باشد و هردو ترور کار یک گروه باشد چراکه نحوه وقوع این دو حادثه با هم شباهت دارد. با این حال بررسی‌های اسلحه‌شناسی برای مشخص کردن این موضوع ادامه دارد و قرار است به این پرونده در مجتمع ویژه جرایم امنیتی رسیدگی شود.

براساس این گزارش پیش از ظهر چهارم اردیبهشت کارمند ثبت‌احوال بخش سرباز حین انجام وظیفه در محل کار توسط افراد مسلح ناشناس مورد هدف 5گلوله قرار گرفت و جان باخت. او دارای 2فرزند بود که فرزند اولش 3ساله و فرزند دوم وی 2ماهه است.همچنین اواخر فروردین‌ماه یک معلم بیگناه در شهرستان راسک هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و جان باخت.جواد نوروزی، یک فرهنگی شاغل رسمی آموزش و پرورش استان سیستان‌وبلوچستان و معلم کلاس ششم روستای حیط از توابع شهرستان راسک بود که هنگام رفتن به محل کار به ضرب 5گلوله توسط راکبان موتور سوار مسلح به سلاح گرم کشته شد.

کد خبر 257380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز