سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

شهرزاد عبدیه: نگرانید؟ شوق دارید؟ ناراحتید؟ بلاتکلیفید؟ از اینکه برگه آزمایش را باز کنید چه حسی دارید؟ چشم‌هایتان را بسته‌اید و نمی‌توانید برگه را باز کنید؟ نفس عمیق بکشید و در یک لحظه برگه را باز کنید. .... تبریک می‌گویم، شما باردارید ...

بارداری زنان

این عبارت را خوانده‌اید یا شنیده‌اید و حالا شما هستید و یک اتفاق بزرگ و تأثیرگذار برای بقیه عمرتان. نگران نباشید ... این اتفاق واقعا مبارکی است. حالا که قرار است میزبان یک مهمان کوچولو و بی‌نظیر باشید، وقت آن رسیده که خانه را برایش مهیا کنید. خوشحال باشید، چون اگر میزبان خوبی باشید، یکی از خاطره‌انگیزترین دوران زندگی‌تان را می‌گذرانید. برای اینکه میزبان خوبی باشید، در مرحله اول باید خودتان را دوست داشته باشید، تندرست و پرانرژی باشید، همه تلاش خود را برای شاد بودن به کار گیرید و فراموش نکنید در این دوران هیچ چیزی به اندازه مهمانی به یادماندنی شما و فرشته کوچولوی‌تان اهمیت ندارد. شما مهم‌ترین فرد برای فرزندتان هستید، پس سعی کنید مطالبات و نیازهایش را به خوبی برآورده کنید. فراموش نکنید فرزندان مادران سالم و شاد، بیشتر از بقیه بچه‌ها شانس داشتن زندگی خوب و سالم را خواهند داشت. اگر هنوز باردار نیستید و تصمیم دارید خانواده‌تان را گسترش دهید، چند نکته را به یاد داشته باشید. هرچه بدن و روح شما برای بچه‌دار شدن آماده باشد، دوران بارداری و به تبع آن نوزاد سالم‌تری خواهید داشت.

سن طلایی بارداری

همه ما درباره بهترین سنین برای بارداری شنیده‌ایم؛ تا قبل از 30سالگی و با کمی اغماض قبل از 35سالگی. اما این به معنی انصراف و منع خانم‌های بالای 35سال از بارداری نیست. با توجه به بالارفتن سن ازدواج در بیشتر جوامع و ازجمله ایران، گاهی بارداری‌در سن بالا اجتناب‌ناپذیر است. به گفته متخصصان زنان و زایمان، دلیل اصلی اینکه به خانم‌ها توصیه می‌شود قبل از 35سالگی باردار شوند این است که بعد از 35سالگی و به‌ویژه بعد از 40سالگی روند تخمک‌گذاری در بدن بیشتر خانم‌ها رو به ضعف می‌گذارد، بنابراین با بالا رفتن سن، شانس بارداری در خانم‌ها کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر در حاملگی‌های سنین بالا، مادر بیشتر در معرض مشکلات ناشی از بارداری مثل افزایش خون، بالارفتن قند خون، مشکلات ادراری و... قرار دارد، به همین‌خاطر مادران بالای 35سال هم اگر به دقت زیرنظر پزشک باشند این دوران را می‌توانند به سلامت بگذرانند.

آماده‌باش‌های بارداری

خانم‌ها برای بارداری بهتر است بدن خود را آماده کنند. مثلا اگر بیماری خاصی دارند در صدد درمان یا کنترل آن برآیند. اگر وزن بالایی دارند، به فکر کم‌کردن آن باشند یا اگر دندان پوسیده‌ای دارند، پیش از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند. دوران بارداری زمان درمان بیماری‌ها (به غیراز بیماری‌های مزمن) نیست. برای اینکه مطمئن باشید بدن شما سلامت لازم برای پذیرش مهمان کوچولو را دارد، بهتر است پیش از اقدام به بارداری به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. در این صورت پزشک آزمایش‌هایی را برای شما تجویز می‌کند تا از وضعیت بدن شما آگاه شود. معمولا پزشک از شما می‌خواهد درصورت نا ایمن بودن بدن شما نسبت به بیماری‌هایی چون سرخجه و هپاتیت، واکسن آنها را حتما تزریق کنید. بعد از دریافت این واکسن‌ها باید بین 3تا 6‌ماه به هیچ‌وجه باردار نشوید. بعد از اینکه آزمایش‌ها بررسی شد و بدن به آمادگی لازم رسید، می‌توانید برای بارداری اقدام کنید. اگر بارداری شما را غافلگیر کرد، نگران نشوید، آزمایش‌ها وضعیت بدن شما را نشان می‌دهند و با کمک پزشک و رعایت نکات لازم می‌توانید بارداری ایمنی برای خود و جنین داشته باشید.

پزشک همراه بارداری

به محض آگاهی از بارداری و مثبت‌شدن آزمایش خون پیش پزشک متخصص زنان و زایمان بروید. در مرحله اول با سونوگرافی وضعیت جنین شما مشخص می‌شود و نکاتی که باید رعایت کنید به شما گوشزد خواهد شد. حالا شما یک امانتدار هستید؛ خانه‌ای امن برای یکی از عزیزترین‌های زندگی‌تان. پس باید خیلی بیشتر از قبل مراقب خود باشید. در مدت بارداری همه‌چیز برای شما معنی دیگری پیدا خواهد کرد، خواب، خوراک، پوشاک، رابطه‌ها، شغل، تفریح و هر آنچه تا امروز فقط به شما مربوط بوده بعد از این به جنین شما هم ربط دارد. اگر در گروه خانم‌های باردار در معرض خطر نباشید، ملاقات‌های شما با پزشک‌تان، در 6‌ماه اول حاملگی، ماهی یک‌بار و در ماه‌های هفتم و هشتم، هر 2 هفته یک‌بار خواهد بود. پس از آن تا زمان زایمان هر هفته باید به پزشک متخصص‌تان مراجعه کنید. اگر بارداری شما در معرض خطر تشخیص داده شود، این ملاقات‌ها باید در فواصل کمتری انجام شود.

کمردردهای بارداری

هرچه شکم شما بزرگ‌تر شود، به کمر شما هم فشار بیشتری وارد می‌شود و شما باید بیشتر از قبل مراقب عضلات و مفاصل خود باشید. راه رفتن، نشستن، ایستادن و خوابیدن درست می‌تواند تا حد زیادی مانع کمردرد شما شود. سعی کنید مدت زیادی در یک حالت نباشید، زود به زود وضعیت خود را تغییر دهید و اگر شاغل و پشت میز نشین هستید، هر یک ساعت یک‌بار چند دقیقه راه بروید. بلند کردن وسایل سنگین را کنار بگذارید و برای بلندکردن اشیای سبک از روی زمین هم کمر خود را صاف نگه‌دارید و به جای کمر، زانوهایتان را خم کنید. در این وضعیت از عضلات ساق و ران خود کمک گرفته‌اید.
موقع خوابیدن بهتر است به یک پهلو بخوابید و بین زانوهایتان بالش کوچکی قرار دهید. از خوابیدن روی پشت (به‌خصوص بعد از هفته 25) پرهیز کنید، چون رحم‌تان روی عروق اصلی فشار خواهد آورد.
وقتی می‌خواهید از رختخواب خارج شوید، به یک سمت بچرخید، زانوهایتان را خم کنید و با تکیه بر دست‌ها، بدن را به سمت زانوها بلند کنید. سپس با تکیه بر عضلات ران بلند شوید؛ به هیچ‌وجه بر عضلات شکم، فشار نیاورید.

ممنوع های بارداری

قرار نیست از مادرشدن بترسید، اما بدانید لازم است بعضی عادت‌های گذشته را در دوران مادری کنار بگذارید تا هم خودتان تندرست‌تر باشید و هم نوزاد خوشحال‌تری داشته باشید.
استرس: اضطراب و نگرانی‌های طولانی در دوران بارداری نه‌تنها بر وضعیت جسمی مادر تأثیر منفی دارد، برای جنین هم مشکلاتی چون ‌تولد زودرس، اضطراب، مشکلات یادگیری، اختلال در تمرکز، بیش‌فعالی و اوتیسم به‌دنبال خواهد داشت. سعی کنید برای اطرافیان توضیح دهید تغییرات هورمونی در دوران بارداری شما را به اندازه کافی حساس و مضطرب می‌کند، آنها دیگر به این حس‌ها دامن نزنند. اگر هم شرایط اطراف‌تان قابل کنترل نبودند، سعی کنید با ورزش کردن، نفس عمیق کشیدن، ارتباط با کسانی که حال شما را بهتر درک می‌کنند و حتی اگر لازم بود مراجعه به مشاور بر این استرس‌ها غلبه کنید.
رژیم غذایی: رژیم گرفتن در دوران حاملگی برای شما و جنین‌تان بسیار خطرناک است. وقتی از ترس چاق شدن تغذیه درستی نداشته باشید، بدن خود را از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مورد نیازش محروم می‌کنید. این محرومیت خودش را مدتی بعد از بارداری نشان می‌دهد و شما را از پا می‌اندازد؛ ضمن اینکه تغذیه درست در دوران بارداری نوزاد سالم‌تری برای شما به ارمغان می‌آورد.
لوازم آرایشی شیمیایی: استفاده از مواد آرایشی و رنگ موهایی که پایه شیمیایی دارند، در این دوران نه‌تنها بر جنین تأثیر منفی می‌گذارد، ممکن است به پوست و دستگاه تنفسی شما هم آسیب برساند؛ به‌خصوص لایه‌بردارها، ضد‌لک‌ها، رنگ‌های تیره و اسپری‌ها.
سیگار: تحقیقات نشان می‌دهد نوزادان خانواده‌های سیگاری 170تا 190گرم کم‌وزن‌تر از دیگر نوزادان هستند. همچنین پارگی زود هنگام کیسه آب و جداشدن جفت از جای خود، در کمین مادران سیگاری است. نوزادان مادرهای سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش میانی و مجاری تنفسی و البته آسم هستند.

من و ویار بارداری

خیلی ناگهانی و اتفاقی شروع شده بود. یک روز صبح که با بوی پیاز داغ خانم همسایه از خواب بیدار شدم و به آشپزخانه رفتم و در یخچال را باز کردم، با دیدن ظرف غذا حالم بد شد. زود خودم را به دستشویی رساندم و بالا آوردم. نکته خنده‌دار ماجرا اینجا بود که این غذا همان شامی بود که دیشب با اشتها خورده بودمش و حالا من حس می‌کردم بدبوترین غذای دنیاست. یکی‌دو هفته که مدام این ماجرا تکرار شد، کم‌کم فهمیدم با بوییدن و دیدن چه غذاهایی حالت تهوع می‌گیرم. حواسم جمع شده بود که خودم را در معرض این بوها قرار ندهم و آن غذاها را نبینم و نخورم. صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شدم، وضعیت وخیم‌تر بود به همین‌خاطر به توصیه پزشکم، چند تکه بیسکوییت یا نان سوخاری کنار تخت می‌گذاشتم و قبل از بیرون آمدن از رختخواب کم‌کم می‌خوردم. سخت بود ولی مدتی بعد یاد گرفتم وعده‌های غذایی‌ام را بیشتر و حجم آنها را کم کنم تا معده‌ام سنگین نشود. سعی می‌کردم بعد از خوردن غذا فعالیت نکنم و تا جایی که می‌شد آرام بودم. بیشتر، از غذاها و خوراکی‌های خشک و سبک استفاده می‌کردم. بعد از غذا تا یک ساعت هیچ نوع مایعات نمی‌خوردم. همیشه و همه‌جا لیموترش تازه با خودم داشتم که هر چند ثانیه یک‌بار آن را جلوی بینی‌ام بگیرم. بوی لیموترش باعث می‌شد بتوانم با حالت تهوع مبارزه کنم. اواخر‌ماه چهارم بارداری بودم، یک روز صبح که از خواب بیدار شدم و خیلی اتفاقی و ناگهانی دیدم این تغییرات غافلگیرکننده تمام‌شده است؛ من دیگر ویار نداشتم.

کد خبر 256873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز