وزیر اقتصاد، سرانجام تسلیم محافل فشار بازار سرمایه شد تا عملا دستور بمباران تالار حافظ (محل استقرار بورس تهران)از سمت باب همایون (محل استقرار وزارت اقتصاد) صادر شود.

بورس

مصالح این بمباران بی‌سابقه از جیب بانک‌ها و بیمه‌های خصوصی و دولتی پرداخت خواهد شد. گفته می‌شود طبق برنامه باید 5هزار میلیارد تومان نقدینگی برای کنترل شاخص به بازار سهام تزریق شود به این ترتیب باید در روزهای آینده یکی از آشکارترین مداخلات دولت در سازوکار بازار را شاهد باشیم.

به گزارش همشهری، فعالان بازار در زمانی که شاخص‌ها رو به صعود است می‌گویند کاری به‌کار دولت ندارند و بازار سهام باید مستقل باشد اما همین که شاخص‌ها قدری نزول می‌کنند پرچم اعتراض مدیرانی که قادر به کنترل سبد دارایی‌هایشان نیستند افراشته می‌شود و از دولت می‌خواهند که بازار را کنترل کند.

پس از نزول‌های مداوم شاخص شنبه شب وزیر اقتصاد تسلیم شد و سرانجام در توافق شفاهی با بانک‌ها، قرار شد هزاران میلیارد تومان نقدینگی برای نجات شاخص به بورس تزریق شود. البته خبرهای متفاوتی در مورد میزان پولی که قرار است از باب همایون به حافظ تزریق شود منتشر شده است؛ برخی گفته‌اند 5 هزار میلیارد تومان و روایت‌هایی هم درباره تزریق 3هزارو 500تا 4هزار میلیارد تومان در دست است. انتظار می‌رفت علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد خوانده دولت، ایده‌های جدیدی برای حمایت از بازار سهام داشته باشد، نه اینکه همان طرح دم دستی تزریق نقدینگی را که در دولت‌های قبل هم بارها تکرار شد، دنبال کند.

در نشست شنبه شب چه خبر بود

طبق خبرهای دریافتی در جلسه شنبه شب که در دفتر وزیر اقتصاد برگزار شد، دست‌کم مدیران عامل 6بانک دولتی ازجمله ملت، تجارت و ملی به همراه مدیران عامل بیمه‌های دولتی حضور داشتند.تقویت صندوق مشترک توسعه بازار سرمایه برای حمایت از بورس و تزریق منابع قابل توجه بانکی از تصمیمات نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران عامل بانک‌ها بود. گفته می‌شود علی طیب نیا وزیر اقتصاد به مدیران عامل همه بانک‌های خصوصی و دولتی برای تزریق 5هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام ماموریت ویژه داده است.

طبق اخبار غیررسمی دریافتی دیروز و در گام نخست طرح وزیر اقتصاد برای نجات بورس، تالار حافظ شاهد تزریق 3هزار و 500میلیارد تومان نقدینگی بود. ظاهرا قرار است در روزهای آینده منابع بانک‌های دولتی و خصوصی که در ماه‌های اخیر با وعده بهره‌های بالا جمع‌آوری شده به بازار سرمایه تزریق شود. گفته می‌شود که بانک‌ها به‌گونه‌ای از بازار سهام حمایت خواهند کرد که هر یک به تنهایی بتوانند تا سقف 500میلیارد تومان و کف 200میلیارد تومان از عرضه سهام حمایت و سهام جمع‌آوری کنند. چنانچه فروشنده‌ای بیش از سقف 500میلیارد تومان قصد فروش دارایی‌های خود در بازار سهام را داشته باشد هر یک از بانک‌ها با تجمیع وجوه 100میلیارد تومانی به حمایت مستمر بازار خواهند شتافت.

در تصمیمی دیگر، وزیر اقتصاد در این جلسه ابلاغیه‌ای را تنظیم کرد که براساس آن مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی‌ با تمدید اقساط بدهکاران واگذاری‌ها از جمله شستا موافقت کند تا امکان تزریق وجوه مورد نیاز برای حمایت از بازار سهام فراهم شود.

سهامداران بزرگ هم هستند

علیرضا عسکری مارانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران دراین باره گفت: جدا از وجوه بانک‌ها و شرکت‌های بیمه دولتی از دیروز وجوه بانک‌های خصوصی نیز به بازار سهام سرازیر شد. همچنین مقرر شده در کنار بانک‌ها شرکت‌های حقوقی بازار ازجمله صندوق‌های بازنشستگی، ساتا، سرمایه‌گذاری غدیر و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه برای جمع‌آوری سهام و بازار گردانی به تالار حافظ سرازیر شوند. به گفته او با تعویق اقساط سازمان خصوصی‌سازی‌ بنا شده شرکت حقوقی که به‌طور مثال موعد سررسید قسط 260میلیارد تومانی آن به سر رسیده تسویه آن‌را با خصوصی‌سازی‌ به تعویق انداخته و برای حمایت از بازار در بورس تزریق کند. به باور عسکری مارانی حمایت بی‌سابقه از بازار سرمایه که از دیروز آغاز شد با هدف رفع نگرانی سرمایه‌گذاران و سهامداران دنبال می‌شود. از این‌رو روزانه حداقل 500میلیارد تومان به بازار تزریق خواهد شد.

بیمه‌ها هم می‌آیند

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این‌باره گفت: قرار شد 4بانک ملی، ملت، سپه و تجارت با تزریق 4هزار میلیاردتومان به بازار سرمایه کمک کنند. علاوه بر بانک‌ها، برخی بیمه‌ها نیز قرار است از بازار سرمایه حمایت کنند. محمودرضا خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه بیمه ایران هم از بورس حمایت خواهدکرد، افزود: پیش از این صندوق توسعه بازار سرمایه تشکیل شده بود که قرار است منابع مذکور در قالب این صندوق تجمیع شود.

روش تزریق نقدینگی به بورس

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امین هم دراین باره اعلام کرد: براساس دستورات جلسه وزیر اقتصاد، مقرر شد که منابع دریافتی از بانک‌ها به صندوق توسعه بازار اختصاص یابد تا این صندوق نیز منابع حاصل را در راستای تحقق اهداف خود مبنی بر ایجاد تعادل در روند معاملات بازار سهام و کاهش هیجانات و التهابات در بورس به بازار سرمایه تزریق کند. علی سنگینیان درباره مبلغ تعیین‌شده در جلسه مذکور برای تزریق نقدینگی به بازار سرمایه گفت: توافق نهایی بر سر مبلغ اتخاذ نشد اما مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی گفته‌اند که تمایل دارند تا سقف 5هزار میلیارد تومان برای اجرای برنامه مذکور اختصاص دهند.

حمایت واقعی دولت با شفافیت اطلاعات

مدیرعامل فرابورس ایران با تأکید بر اینکه حمایت واقعی دولت از بازار سرمایه تنها از طریق شفافیت اطلاعاتی و قابل پیش‌بینی بودن تصمیمات کلان اقتصادی محقق می‌شود، گفت: تزریق منابع به بازار، طرف تقاضا را به‌طور کامل تقویت می‌کند. امیر هامونی با اشاره به اینکه ایجاد شفافیت در رفتارها و تصمیمات کلان اقتصادی منجر به اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران خواهد شد، افزود: از شورای پول و اعتبار گرفته تا وزارت صنعت و تجارت باید پیش از اتخاذ تصمیمات نتیجه آن را بر بازار سرمایه پیش‌بینی کنند. او در تضادی آشکار با سخنان قبلی‌اش گفت: البته در جریان تصمیم‌گیری نباید مباحث به‌صورت علنی و رسانه‌ای عمومیت یابد.

کد خبر 256695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز