گروه سیاسی: دادگاهی در آمریکا اموال بنیاد ایرانی علوی در منطقه منهتن نیویورک را مصادره کرد. مصادره اموال این بنیاد ایرانی همزمان شد با آزادسازی قسط چهارم اموال ایران.

ساختمان

دولت آمریکا بخش دیگری از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران به ارزش 450میلیون دلار را در چارچوب توافق هسته‌ای موقت بین تهران و قدرت‌های جهانی آزاد کرده است.براساس رأی این دادگاه در نیویورک، غرامت شاکیانی که از جمهوری اسلامی ایران شکایت کرده‌اند با فروش ساختمان ایرانی متعلق به بنیاد علوی پرداخت خواهد شد. بنیاد علوی یک سازمان غیرانتفاعی خصوصی در ایالات متحده است که پس از پیروزی انقلاب به این نام تغییر عنوان داد. بخش عمده‌ای از اموال بنیاد علوی بعدا به بنیاد مستضعفان انتقال یافت اما بنیاد علوی سپس به‌عنوان یک نهاد مستقل غیرانتفاعی و خیریه ثبت شد. تبلیغ فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی از طریق کمک‌های مالی خیریه و انسان‌دوستانه در قالب برنامه‌های آموزشی، مذهبی و فرهنگی از اهداف این بنیاد خیریه عنوان شده است.

مهم‌ترین بخش از دارایی‌های بنیاد علوی شامل یک آسمانخراش 36طبقه است که در خیابان پنجم منهتن نیویورک، از محلات گران‌قیمت و اصلی این شهر قرار دارد. طبق دادخواست دولت آمریکا در این پرونده، این برج در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ میلادی، از محل دریافت اجاره نزدیک به ۴۰ میلیون دلار درآمد داشته است. در این حکم همچنین اموال مربوط به بنیاد علوی و شرکت آسا در ایالت‌های کالیفرنیا، مریلند، تگزاس و ویرجینیا به همراه تمامی حساب‌های بانکی مرتبط با آنها مصادره خواهد شد و از محل فروش آنها به شاکیان ۱۹ پرونده مرتبط با دولت ایران غرامت پرداخت می‌شود.

پیش از این در سال 2009دفتر دادستانی منهتن نیویورک با طرح یک دعوی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که بنیاد علوی از سوی ایران، هدایت و کنترل می‌شود. دادگاه براساس این ادعا فرشید جاهدی رئیس سابق بنیاد علوی را در ارتباط با یک پرونده مالی مربوط به بانک ملی ایران بازداشت کرد. یکی از بهانه‌های دولت آمریکا برای مصادره دارایی‌های بنیاد علوی، اتهام ایران به‌دست داشتن در انفجار برج‌های خبر در عربستان است که در سال 1993اتفاق افتاد و در جریان آن 19نفر کشته و 400نفر زخمی شدند. آمریکا در حالی ایران را به‌دست داشتن در این اقدام تروریستی متهم می‌کند که ویلیام پری، وزیر دفاع آمریکا در زمان بیل کلینتون، در سال ۲۰۰۷ اعلام کرده بود که آمریکا به این نتیجه رسیده‌ که بمبگذاری کار القاعده بوده نه ایران!

کد خبر 256354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز