چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: بازرگانان و صنعتگران ترکیه سهم بیشتری از بازار ایران می‌خواهند. آنها از دولت ایران انتظار دارند تا راه را برای تجارت آزاد هموارتر کند.

این برایند نشست تجاری ایران و ترکیه برای دست‌یافتن به حجم تجارت 30میلیارد دلاری بین 2کشور تا سال 2015میلادی است. نشستی که روز گذشته با حضور مقامات اقتصادی 2 کشور و البته حضور معنا دار مدیران 50شرکت بزرگ ترکیه‌ای برگزار شد و شورای بازرگانی ترکیه در ایران از این فرصت به خوبی استفاده کرد تا برنامه‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری را با جزئیات بیشتر به فعالان اقتصادی ایران معرفی کند.

خبر تامل برانگیز اینکه رئیس شورای بازرگانی ترکیه در ایران از سفر 3میلیون ایرانی در یک سال اخیر به ترکیه خبر داد و خواستار تلاش ایران برای جذب گردشگران ترکیه‌ای شد.به گزارش همشهری، اشتیاق بازرگانان و صنعتگران و البته مدیران شرکت‌های بزرگ ترکیه در اظهارات و انتظارات وزیر توسعه و برنامه‌ریزی و دیگر مقامات همراه او آشکارا نشان داد که آنها می‌خواهند زیان ناشی از افت تجارت با ایرانیان در سال گذشته را جبران کنند.

به گزارش همشهری، وزارت اقتصاد ترکیه شفاف و ساده آن هم در 2صفحه شرایط و تسهیلات حمایتی کشورشان از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در تمامی مناطق این کشور را به تصویر کشیدند تا هر سرمایه‌گذاری با هر میزان سرمایه تکلیف خود را بداند. ازجمله اینکه تمامی مناطق تعریف‌شده شش‌گانه ترکیه معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و معافیت از عوارض گمرکی برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده و نرخ بهره تسهیلات با لیر و دیگر ارزهای خارجی چه میزان خواهد بود و چه حمایت‌هایی از سرمایه‌گذاران و کارفرمایان انجام می‌گیرد.

ایرانی‌ها اما مانند همیشه کاتالوگ‌ها و نشریات رنگارنگ با محتوای کلی و تکراری را با خود آورده بودند تا از این طریق سرمایه‌گذاران ترکیه را به سرمایه‌گذاری در کشور تشویق کنند. ایران و ترکیه می‌خواهند حجم تجارت بین خود را تا سال آینده به 30میلیارد دلار برسانند یعنی بیش از دوبرابر سال گذشته میلادی.

ترک‌ها اما ارزش‌های خود را برای آینده اینگونه اعلام کردند: افزایش حجم تجارت با دیگر کشور‌ها از 820 به 2000میلیارد دلار و افزایش میزان صادرات خود از 152 به 500میلیارد دلار تا سال 2023. وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه خاطرنشان کرد: ایران با داشتن جمعیت 80میلیون نفری و حجم اقتصاد 500میلیارد دلاری بهترین همکار و شریک تجاری ترکیه است، فقط باید موانع پیش رو برداشته شود. سفر رجب طیب اردوغان در ژانویه گذشته به تهران و برنامه‌ریزی برای سفر حسن روحانی در خرداد‌ماه سال‌جاری به آنکارا نشان می‌دهد که هر کدام چه میزان از بازار همدیگر را برای سال‌های آینده می‌خواهند.

کد خبر 256231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز