دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ساعت ۹ صبح ۲۵ فروردین به وقت محلی اوکراین ضرب‌الاجل دولت موقت این کشور برای طرفداران روسیه در مناطق شرقی به پایان رسید اما هیچ تغییری در موضع کسانی که حالا حداقل در ۶شهر مهم ساختمان‌های دولتی و پاسگاه‌های پلیس را در اختیار گرفته‌اند، دیده نشد تا شمارش معکوس برای جنگ داخلی احتمالی آغاز شود.

اوکران

­­با بی‌اعتنایی به تهدیدهای دولت موقت اوکراین، همچنان پرچم روسیه در بالای ساختمان‌های تصرف‌شده دیده می‌شود و حالا همه آماده یک نبرد تمام‌عیار هستند.  همچنین در کنار تخلیه نشدن ساختمان‌ها، حامیان روسیه در هورلیوکا، در منطقه دونتسک به یک پاسگاه پلیس دیگر حمله کردند.

اولکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین هر‌چند روز گذشته اعلام کرد که مخالفتی با برگزاری همه‌پرسی برای تعیین شکل حکومت این کشور ندارد اما به گزارش رویترز بار دیگر تهدید به عملیات تمام‌عیار نظامی در شهرهای شرقی اوکراین کرد. مقام‌های دولت اوکراین به همراه آمریکا و کشورهای غربی، روسیه را متهم به اقدام‌های تحریک‌آمیز برای رقم زدن سرنوشتی مشابه کریمه در شرق اوکراین می‌کنند. روسیه و ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور برکنار شده اوکراین در مقابل، سیا را به‌دست داشتن در این ماجرا متهم کرده‌اند و گفته‌اند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پشت صحنه تدارک عملیات نظامی دولت موقت اوکراین در شرق این کشور قرار دارد.

اولکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین که با کشته‌شدن یک افسر و 2 نظامی دیگر در عملیات ناکام نیروهای امنیتی در شهر شرقی اسلویانسک به‌شدت خشمگین شده ممکن است هر لحظه دستور حمله نظامی را صادر کند. او که پیش از این برای طرفداران روسیه و معترضان در شرق اوکراین برای زمین گذاشتن سلاح‌هایشان و تخلیه ساختمان‌های دولتی و امنیتی ضرب‌الاجل تعیین کرده بود، روز گذشته اعلام کرد که مخالف برگزاری همه‌پرسی برای تعیین شکل حکومت اوکراین در کنار انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.

شلیک اتهام‌ها در جلسه شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی بحران اوکراین هم بدون نتیجه‌ای ملموس به پایان رسید تا تلاش‌های دیپلماتیک بار دیگر در تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های مقام‌های غرب و روسیه پیگیری شود. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در نشست اضطراری شورای امنیت، روسیه را متهم کرد که ناآرامی‌های جاری در شرق اوکراین را سازماندهی کرده است. پاور در این نشست گفت: ما می‌دانیم که چه‌کسی پشت این وقایع است. در واقع، تنها کشور در این منطقه که توانایی اقدام‌های نظامی هماهنگ را دارد، روسیه است.

ویتالی چورکین، همتای روس او اما با رد اتهام‌های آمریکا از کشورهای غربی خواست تا از فرصت به‌وجود آمده برای جلوگیری از جنگی داخلی در اوکراین استفاده کنند. نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: کیف باید توسل به زور علیه شرق اوکراین را متوقف کرده و گفت‌وگوی واقعی را شروع کند.

متهم‌کردن سازمان‌های اطلاعاتی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در مقابل اتهام‌های آمریکا و کشورهای غربی تأکید کرده که مسکو هیچ تمایلی به بی‌ثباتی در اوکراین ندارد و مقام‌های غربی برای ادعاهای خود باید دلیل و مدرک ارائه کنند. به گزارش راشاتودی، لاوروف که به سودان سفر کرده در نشستی خبری اعلام کرد کسانی که دولت پس از کودتا اوکراین را به رسمیت شناخته‌اند، اکنون باید پاسخگوی شرایط در این کشور باشند. او با اشاره به اینکه کشورش می‌خواهد که اوکراین متحد و آرام باشد، گفت: با شهروندان اوکراین باید یکسان برخورد شود و در این کشور نباید «شهروندان درجه دوم» وجود داشته باشند که مورد اهانت و آزار از سوی نئونازی‌ها قرار بگیرند. او همچنین با متهم‌کردن آمریکا خواستار توضیح واشنگتن درباره گزارش‌ها پیرامون سفر جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور به کیف شد.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که برنان به‌تازگی سفری مخفیانه به کیف داشته و با مقام‌های این کشور و فرماندهان نظامی دیدار کرده است. وزیر امور خارجه روسیه با اعلام ناکافی بودن پاسخ آمریکا گفت: می‌خواهیم بدانیم سفر اضطراری برنان به کیف چه معنایی دارد؟ در کنار تبادل اتهام‌ها، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است نشست دیگری را برای بررسی تحولات اوکراین بررسی کنند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در آستانه این نشست اعلام کرده که اتحادیه اروپا احتمالاً تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه تصویب خواهد کرد.

کد خبر 255952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز