یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی با اشاره به پیش نویس قطعنامه جدید انگلیس در مورد ایران که در آن، حق ایران برای داشتن غنی‌سازی اورانیوم در سطح فعلی حفظ شده است به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت: در هماورد ایران و غرب در مورد برنامه اتمی این کشور در نهایت این ایران بود که توانست پیروز شود و حق خود را برای غنی سازی اورانیوم حفظ کند.

به گزارش فارس، به نوشته نیوزویک، هرچند مقامات آمریکایی و اروپایی از موضع البرادعی در قبال ایران مبنی بر پذیرش برنامه غنی‌سازی اورانیوم این کشور به‌شدت عصبانی هستند، اما انگلیس پیش نویس قطعنامه ای را در میان کشورهای آژانس جز ایران توزیع کرده است که در آن خواستار توقف تحریم‌ها در برابر توقف غنی‌سازی شده تا تاکید صرف بر تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران.

به نوشته نیوزویک، مفهوم توقف شبیه جدول زمانی است که البرادعی اولین بار در ژانویه گذشته مطرح کرد. بر اساس این دو طرح به ایران اجازه داده می شود تا همچنان برنامه غنی سازی خود را ادامه بدهد اما آنها از تهران می‌خواهند تا از ساخت و راه اندازی سانتریفیوژهای دیگر خودداری کند و در مقابل نیز سازمان ملل ایران را دیگر تحریم نخواهد کرد.

نیوزویک تأکید می‌کند: ظاهرا ایران نیز از این پیشنهاد ناراضی نیست و حتی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگویی با این هفته نامه ضمن استقبال تلویحی از پیشنهاد البرادعی گفت: با راه حل های قدیمی و بحث‌های کهنه ، مسئله اتمی حل نخواهد شد و من با البرادعی موافقم که نمی توان فناوری اتمی را از دسترسی دیگران دور نگاه داشت.

بنابر مصاحبه منتشرشده نیوزویک، رضایی افزود: اکنون با این حس که آنها یک هم‌پیمان در آژانس دارند ایرانی‌ها حاضرند درخواست البرادعی را برای شفافیت بیشتر برآورده کنند و لاریجانی نیز ظاهرا درخواست قبلی ایران مبنی بر اینکه همکاری با آژانس فقط بعد از ارجاع پرونده به آژانس میسر است، کنار گذاشته است.

کد خبر 25586

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز