گروه شهری: اعضای شورای‌عالی استان‌ها روز پنجشنبه گذشته به دیدار مراجع تقلید و آیات عظام در قم رفتند.

دیدار عالمان

در این دیدار مهدی چمران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها گزارشی از طرح‌ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های تدوین‌شده از سوی این شورا را ارائه کرد و مراجع تقلید نیز رهنمودها و دیدگاه‌های خود درخصوص فعالیت شوراها را بیان کردند.اعضای شورای‌عالی استان‌ها ابتدا با حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی، رئیس دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی در ایران دیدار کردند و سپس به موزه مؤسسه آل‌البیت(ع) رفتند. پس از این اعضای شورای‌عالی استان‌ها به دیدار آیت‌الله مکارم شیرازی رفتند. چمران درخصوص این دیدار اینطور به همشهری گفت که آیت‌الله مکارم درخصوص مسائل شهری و به‌ویژه خلوص و برای خدا کار کردن مسائلی را مطرح کرد، از سوی دیگر نیز در رابطه با مصوبه اخیر پارلمان اروپا بیاناتی داشت.

شورا به فکر رفع مشکلات مردم باشد

در رابطه با مطالبی که آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد می‌توان به بخشی اشاره کرد که خطاب به اعضای شورای‌عالی استان‌ها گفت: «همه تلاش خود را به‌کار ببندید تا برای خداوند کار کنید و به فکر رفع مشکلات مردم باشید. کار شما 2 اثر دارد، نخست اینکه مشکلات مردم را برطرف می‌کند و اثر دوم این است که نام نظام جمهوری اسلامی سر بلند می‌شود.»

دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی، از استادان برجسته حوزه علمیه قم ادامه برنامه اعضای شورای‌عالی استان‌ها در روز پنجشنبه بود که با مراسم روضه سالگرد رحلت حضرت ام‌البنین(س) همراه شد. به گفته چمران ایشان هم بیشتر روی راه‌اندازی کار مردم تأکید کرده و روایاتی را در این زمینه بیان کرد. چنانچه حضرت آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی در این دیدار گفت: «انسان باید به‌دنبال حق باشد و شما نماینده مردم هستید و باید از حق مردم دفاع کنید و کار سختی در پیش دارید که باید مراقب باشید.

خدمت بی‌منت به مردم ازجمله کارهای مهم و اساسی است که باید به آن توجه کنیم و سعی کرده‌ایم در شورا در این راستا اهتمام داشته باشیم.» به‌گفته استاد حوزه علمیه قم عدالت امر مهمی است که باید همواره به آن توجه داشته باشیم و روابط در کارهای ما نباید جایگزین قانون شود. رئیس شورای‌عالی استان‌ها اما در پایان این دیدار با اشاره به اینکه از زمانی که مدیریت شهرها و روستاها به شوراها سپرده شده تغییرات و تحولات مثبت خوبی حاصل شده در حضور آیت‌الله علوی گرگانی اعلام کرد که مردم گرفتاری‌های فراوانی دارند و اعضای شوراها درصدد رفع آنها هستند.

اعضای شورای‌عالی استان‌ها، نمایندگان شاخص مردم

دیدار با مراجع تقلید و آیات عظام نوری همدانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی و جوادی آملی و حجت‌الاسلام صالحی منش، استاندار قم و آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه ادامه برنامه اعضای شورای‌عالی استان‌ها در روز پنجشنبه بود.
در دیدار اعضای شورای‌عالی استان‌ها با آیت‌الله نوری همدانی، این مرجع عالیقدر ابتدا به بحث اهمیت خودسازی پرداخت. ایشان با بیان اینکه برای هر انسانی 3نوع مسئولیت وجود دارد گفت: خودسازی و درون‌سازی، نخستین مسئولیت هر انسانی است که در گام نخست ایمان به خدا و ارزش‌ها علم عقل تعهد و تقواست و اینها پایه‌های خودسازی محسوب می‌شوند و پیامبر‌ان نیز این سیره را انجام داده‌اند. حضرت آیت‌الله نوری همدانی دومین مسئولیت انسان‌ها را موضوع اجتماعی عنوان و خاطرنشان کرد: باید همه در این زمینه توجه داشته باشند و بکوشند تا در مسئولیت اجتماعی خود موفق عمل کنند.


آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به سومین مسئولیت انسان‌ها گفت: مسئولیت شغلی سومین مسئولیت است که باید بدانیم که این مسئولیت‌ها ساده نیست. شغل هر کس، مسئولیت‌آفرین است و اعضای شورای‌عالی استان‌ها نمایندگان شاخص مردمند و در مقابل یک ملت مسئولند و باید با رفتار درست بر این مسئولیت فائق آیند.

این مرجع تقلید درباره فعالیت و عملکرد شوراها و مسئولان کشوری افزود: رشد فرهنگی سیاسی و اقتصادی همانگونه که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید داشتند؛ باید سرلوحه کارهای شوراها و مسئولان قرار گیرد. رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز در ادامه بیانات حضرت آیت‌الله نوری همدانی از شورای‌عالی استان‌ها به‌عنوان دومین پارلمان کشور نام برد و افزود: این شورا تمامی کارهای خود را براساس مشورت دنبال می‌کند. چمران عنوان داشت: این شورا از همه استان‌ها نماینده دارد و در برنامه‌ها و جلسات خود مصلحت کل جامعه را درنظر می‌گیرد.

دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی

اعضای شورای‌عالی استان‌ها سپس به دیدار آیت‌الله وحید خراسانی رفتند. چمران در رابطه با این دیدار نیز به همشهری گفت: «ایشان معمولا در این زمینه‌ها ملاقاتی ندارد زیرا ملاقات‌هایشان شخصی و خصوصی است. خوشبختانه ما دیداری با ایشان داشتیم که این مرجع عالیقدر بیشتر در رابطه با جنبه‌های شناخت انسان و خدمتگزاری به انسان‌ها و همچنین بحث اهمیت ولایت اشارات مفصلی داشتند.»

پس از دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی، اعضای شورای‌عالی استان‌ها به دیدار آیت‌الله جوادی آملی رفتند. در این دیدار آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به این معناست که جیب و کیف ملت خالی نباشد، گفت: ملتی که جیب و کیف خالی دارد مقاوم نیست.

ایشان افزود: ملتی که جیب خالی داشته باشد ستون فقراتش شکسته شده و نه قدرت حرکت و نه قدرت مقاومت دارد و به فرموده امیرالمومنین(ع) اهل تملق و چاپلوسی می‌شود. آیت‌الله جوادی آملی جهان دانی، جهانداری و جهان آرایی را 3اصل سودمند برای اداره کشور ذکر کرد و افزود: تا ندانیم که کجا زندگی می‌کنیم و چگونه باید آن را اداره کنیم و چگونه باید آن را ساخته و بیاراییم هرگز نمی‌توانیم یک مسئول مطلوب باشیم.

البته به گفته مهدی چمران آیت‌الله جوادی آملی همچنین در مورد شورا و شهرداری و خدماتی که می‌توانند داشته باشند هم در جمع و هم در یک نشست خصوصی مسائلی مطرح کردند.بعد از این رئیس شورای‌عالی استان‌ها در ادامه دیدارهای خود با علما و مراجع تقلید با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد. این مرجع تقلید در این دیدار بر نقش و تأثیرگذاری شوراها و ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مردم در اداره امور تأکید کرد. گفتنی است در این دیدار چمران به این نکته که شورای‌عالی استان‌ها به‌دنبال تحقق مدیریت یکپارچه شهری و روستایی است اشاره کرد.

دیدار با استاندار و مدیر حوزه‌های علمیه قم

دیدار با حجت‌الاسلام صالحی‌منش، استاندار قم برنامه دیگر اعضای شورای‌عالی استان‌ها در سفر قم بود. به گفته مهدی چمران در این دیدار بیشتر مسائل شورای قم و نیازمندهای این استان مطرح شد. بعد از این اعضا با آیت‌الله سبحانی دیدار کردند و نماز مغرب و عشا را با ایشان به جای آوردند. آیت‌الله سبحانی هم در رابطه با مسائلی مربوط به شهر قم صحبت کرد و در این زمینه توصیه‌هایی برای انتقال به اعضای شورای شهر قم بیان کرد.

دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه قم نیز ازجمله برنامه‌های اعضای شورای‌عالی استان‌ها در بعد از ظهر پنجشنبه گذشته بود. اینطور که چمران درخصوص این دیدار به همشهری گفت، آیت‌الله حسینی بوشهری در رابطه با مسائل شهری و مدیریت شهری بسیار تخصصی و با مطالعه است. رئیس شورای‌عالی استان‌ها افزود: «آیت‌الله حسینی بوشهری عمده مشکلات شوراها را برشمردند و راهکاری عملی را در این زمینه ارائه دادند. این مباحث مورد توجه اعضای شورای‌عالی استان‌ها قرار گرفت.»

اما نتیجه‌گیری چمران، از دیدارهای روز پنجشنبه اینگونه بود که اعضای شورای‌عالی استان‌ها به‌خاطر برداشت‌های روحانی و معنوی‌ای که عموما انسان‌ها نیاز دارند، از این دیدارها بسیار راضی بودند. وی اعلام کرد: نکاتی که از سوی مراجع مطرح شد بسیار قابل استفاده است و اعضا در این سفر از رهنمودهای مراجع تقلید که پیشانی نظام اسلامی به شمار می‌روند بهره‌مند شدند. رئیس شورای‌عالی استان‌ها در پایان گفت‌وگوی خود با همشهری، سفر به قم را مقدمه‌ای برای دیدار اعضای شورای‌عالی استان‌ها با رهبر انقلاب در اوایل اردیبهشت‌ماه که به مناسبت روز شورا ترتیب داده می‌شود، عنوان کرد.

کد خبر 255512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز