جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: شمارش معکوس برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در حالی آغاز شده که وزارت صنعت، شورای رقابت و شرکت‌های خودروسازی از نبود برنامه ای برای افزایش قیمت خودرو خبر می‌دهند.

خودرو

شورای سیاستگذاری خودرو در حالی هفته جاری بررسی تعیین قیمت خودرو را در دستور کار خود دارد که پس از موضع‌گیری وزیر صنعت و شورای رقابت مبنی بر تثبیت قیمت خودرو در سال93 اکنون شرکت های خودروسازی نیز اعلام می‌کنند که فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت خودرو نداشته و تعیین قیمت تمام‌شده خودرو را منوط به مشخص‌شدن میزان تأثیر پذیری مواداولیه تولید و قطعات از افزایش نرخ حامل های انرژی تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال می کنند.

این در حالی است که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از مدنظر قرار گرفتن روند کاهشی نرخ تورم بخشی خودرو و کاهش و تثبیت نرخ ارز در سال92 در تعیین دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو و اعلام این ضوابط در هفته جاری خبر می دهد.

افزایش تیراژ اولویت نخست

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با بیان اینکه شرکت مذکور فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت خودرو نداشته و تنها افزایش قیمت 2درصدی ناشی از مالیات بر ارزش افزوده و احتمال افزایش حدود یک درصدی ناشی از رشد نرخ دیه را در قیمت محصولات خود لحاظ خواهد کرد به خبرنگار ما اعلام کرد، هنوز نمی‌توان در مورد تعیین میزان تأثیر پذیری قیمت تمام‌شده خودرو از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها اظهارنظر کرد بلکه باید تا پایان اردیبهشت‌ماه و مشخص‌شدن هزینه تمام‌شده تولید قطعات و سایر مواداولیه تولید خودرو منتظرماند.

به گفته عبدالله بابایی به طور طبیعی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و گران شدن نرخ حامل های انرژی در کنار هزینه های سنواتی ناشی از افزایش مالیات، دستمزد و بیمه منجر به بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید خودرو خواهد شد اما خودروسازان تلاش خواهند کرد تا با افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های سربار و افزایش تیراژ تولید افزایش هزینه‌ها را کنترل کنند و درصورتی که با این اقدامات هزینه‌های تولید کاهش نیافت،چاره‌ای جز افزایش قیمت برای ادامه فعالیت نخواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان اردیبهشت‌ماه تجزیه و تحلیل قیمت تمام‌شده خودرو پس از افزایش نرخ حامل های انرژی مشخص خواهد شد اعلام کرد، درصورتی که میزان تأثیرپذیری هزینه تمام‌شده تولید خودرو از اجرای این قانون بالا باشد به‌طور مستقیم بر قیمت خودرو تأثیر خواهد گذاشت و حتی پرداخت تسهیلات یا یارانه تولید نیز چاره‌ساز نخواهد بود.

افزایش قیمت آخرین راه

مدیر بازار یابی و فروش سایپا نیز گفت: این شرکت در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولات سایپا ندارد. حسن فروزانمهر به ایرنا اعلام کرد،چنانچه مولفه های مربوط به‌خودرو مانند مواداولیه، نرخ دستمزد و تورم با افزایش مواجه شود، به طور قطع سایپا نیز افزایش قیمت خواهد داشت.

کد خبر 255507
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز