همشهری آنلاین: اساسنامه سازمان مدیریت پسماندها طی نامه ای از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به استانداریها ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، این اساسنامه بر اساس ماده 10 قانون مدیریت پسماند ، ماده 84 قانون شهرداری و بند 15 ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 75 و الحاقیه های بعدی آن تنظیم شده است و شامل 5 فصل ، 40 ماده و 34 تبصره است که به تائید وزیر کشور رسیده است.

این اساسنامه طی جلسات متعدد توسط کارگروه مدیریت پسماند شهرداریها ،که زیر نظر دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور فعالیت می کند ، تهیه شد و پس از اخذ نظرات استانداری ها و سایر مراجع ذیربط به تائید اداره کل امور شهرداری های وزارت کشور رسید و به استانداری های سراسر کشور ابلاغ شد.

اجرای برنامه های مدیریت پسماندها در شهرها بر اساس قانون مدیریت پسماندها ، ایجاد بانک اطلاعات و ارتقاء سطح فناوری ، افزایش توان کارشناسی و مدیریتی ، گسترش همکاری های مردمی و افزایش آگاهی های عمومی از طریق آموزش و اطلاع رسانی و حفظ پاکیزگی و نظافت محیط شهری از جمله اهداف تشکیل سازمان مدیریت پسماند می باشد .
از وظایف کلی سازمان مزبور ، تلاش در جهت کمینه سازی تولید پسماندهای عادی و ویژه موجود در پسماند عادی از طریق آموزش و اطلاع رسانی و همکاری با بخشهای صنعتی ، کشاورزی ،‌بازرگانی و خدماتی ، مدیریت ، نظارت ، طراحی و برنامه ریزی برای امور مربوط به تولید ، ذخیره سازی موقت ، جمع‌ آوری،حمل و نقل،بازیافت، پردازش ،دفع پسماندهای عادی و نظافت شهری ذکر شده است.

همچنین مطالعه و پژوهش بمنظور بهینه سازی روش های عملیاتی و ستادی پسماندهای عادی و ویژه موجود در پسمانده عادی ، ارائه خدمات مشاوره و کارشناسی ، عقد قرارداد با مشاوران و پیمانکاران و نظارت و کنترل بر فعالیت آنها در چارچوب وظایف سازمان و ارسال طرح ها و پروژه های مدیریت پسماندها و ضابطین قوه قضائیه مطابق شیوه نامه های مربوطه از دیگر وظایف سازمان مدیریت پسماندها اعلام شد.

بر اساس اساسنامه مزبور ، ارکان سازمان مدیریت پسماندها عبارتند از : شورای سازمان ، هیات مدیره ، مدیر عامل و بازرس قانونی است و ترکیب شورای سازمان مشتمل بر : شهردار شهر به عنوان رئیس شورا ، معاون خدمات شهری شهرداری ، یک نفر نماینده منتخب از طرف شورای اسلامی شهر ، دو نفر کارشناس به پیشنهاد شهردار و تائید سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور.

در نامه مهندس هاشمی به استانداری ها برای ابلاغ اساسنامه سازمان مدیریت پسماند آمده است : " آن دسته از شهرداری های تابعه استان ها که دارای اساسنامه مصوب و قانونی سازمان بازیافت و تبدیل مواد زائد و جامد شهری می باشند با رعایت مقررات پیش بینی شده در اساسنامه مصوب خود، یک نسخه از اساسنامه صدرالذکر را ضمن تصویب آن توسط شورای سازمان و شورای اسلامی شهر ذیربط با رعایت مراحل قانونی جهت بررسی و اقدام لازم و جایگزین کردن آن به جای اساسنامه سازمان بازیافت و تبدیل مواد زائد و جامد شهرداری به وزارت کشور ارسال نمایند ."

کد خبر 25491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز