همشهری آنلاین: رئیس قوه مقننه با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: اصلاحات اجتماعی در کشور به جز با رهنمود همگانی امکان‌پذیر نیست و باید به مساله فرهنگ‌سازی توجه ویژه‌ای شود.

لاریجانی علی

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی ضمن تشکر از نیروی انتظامی و تمامی دستگاه‌هایی که در نوروز امسال سفری با آرامش را برای شهروندان به ارمغان آوردند، گفت: ناجا و پلیس محل اتکای مردم برای آرامش روانی است چرا که همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند نیازمند پشتوانه در زمان برخورد با مشکلات هستند تا حق خود را بگیرند.

لاریجانی ادامه داد: ناجا محل اتکای مردم است که در گذشته مشکلاتی در کشور در این زمینه وجود داشت که خوشبختانه اکنون این مشکلات را نمی‌بینیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزوا: در سال‌های گذشته مسئولان همت کردند و قانون جدیدی را در زمینه راهنمایی و رانندگی در مجلس تصویب کردند که این قانون از معدود قوانینی بود که بازخوردهایش خیلی زود آمد و موجب جهش در بهبود کار شد.

لاریجانی با اشاره به این‌که «خسارات رانندگی موجب آسیب به همگان می‌شود» گفت: در کنار قانون برخورد با متخلفان، نوع وسایل نقلیه هم مطرح است ولی برخورد با بی‌انضباطی در رانندگی یک رکن مهم کار است.

وی تصریح کرد: اهتمام برای ایجاد یک فرهنگ جدید در کشور قابل تقدیر است و باید فرهنگ رانندگی را به فرهنگ غالب تبدیل کنیم و همه در خصوص رانندگی احساس مسئولیت کنند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: اصلاحات اجتماعی در کشور به جز با رهنمود همگانی امکان‌پذیر نیست و باید به مساله فرهنگ‌سازی توجه ویژه‌ای شود.

لاریجانی پیش‌بینی کاهش 20 درصدی تلفات رانندگی در سال جاری را کار خارق‌العاده و بسیار سخت عنوان کرد و گفت: باید رسانه‌های عمومی در این زمینه نقش خود را ایفا کنند چراکه رسانه‌های گروهی در هر کشوری بر اساس اولویت‌های این کشور به مسائل می‌پردازند.

وی گفت: هم‌اکنون اولویت‌های کشور مساله اقتصاد، سیاست خارجی و ایجاد امنیت اجتماعی است که یکی از بندهای امنیت اجتماعی، امنیت جانی در جاده‌هاست لذا رسانه‌ها باید تمرکز خود را بر این سه محور بگذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «متاسفانه در سال‌های قبل اولویت‌بندی را در رسانه‌ها نداشتیم و نزاع‌ها و درگیری‌های جناحی و حزبی بر اولویت‌های ملی سایه می‌انداخت» افزود: قطعا حب و بغض‌های سیاسی و سیاست‌زدگی اولویت‌های ملی کشور نیست و پلیسی که سر چهارراه مشغول ایجاد نظم و امنیت است یا پلیسی که با اشرار درگیر می‌شود شغل بسیار مهمی دارد، چرا که در حال رسیدگی به یکی از اولویت‌های کشور است.

لاریجانی با تاکید بر این‌که «تورم و بیکاری مساله مهمی در کشور است و با شعار قابل حل نیست»، گفت: تا چرخ تولید ملی در کشور نچرخد و این بخش فعال نشود نباید امیدی به حل مشکل اشتغال داشته باشیم.

وی افزود: امنیت اجتماعی یکی از اولویت‌هایی است که گام‌هایی در خصوص آن برداشته شده و خوشبختانه امروز می‌بینیم که پلیس فعال‌تر شده و به کارش عقیده‌مندتر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها در کشور، گفت: در بخش توسعه زیرساخت‌ها، وزارت راه باید تمرکز را بر روی توسعه راه‌آهن که در آن عقب‌ماندگی داریم بگذارد و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری بیشتر برای رفع نقص راه‌ها باید انجام شود تا تصادفات کاهش یابد.

لاریجانی یکی دیگر از مسائل مهم در کاهش تصادفات رانندگی را خودروها عنوان کرد و گفت: سختگیری ناجا برای ارتقای کیفیت خودروها باید موجب حساس‌سازی دولت شود و قطعا سازمان استاندارد هم باید توجه ویژه‌ای در این خصوص داشته باشد.

وی بر ایجاد رقابت در تولید خودروها تاکید کرد و گفت: متاسفانه علیرغم اینکه چند دهه است که خودرو در کشور تولید می‌شود، اما بهبود کیفیت، ایمنی و سوخت خودروها مناسب نبوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «استاندارد باید جایگاه مستقلی داشته باشد» گفت: متاسفانه در این خصوص نقص قانون اساسی داریم چرا که کارهای اجرایی بر عهده قوه مجریه گذاشته شده است.

لاریجانی افزود: سازمان استاندارد اگر مستقل بود اطمینان بیشتری برای مصرف‌کنندگان وجود داشت این در حالی است که هم‌اکنون به لحاظ قانون اساسی سازمان استاندارد باید منتسب به دولت باشد و همین امر موجب می‌شود تا توانمندی لازم را برای برخورد با وزارتخانه‌های متخلف پیدا نکند.

وی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی حرفه‌ای رسانه‌ها در بحث امنیت اجتماعی، گفت: اگر پلیس با یک شرور برخورد می‌کند باید رسانه‌ها طوری اطلاع‌رسانی کنند که همین یک مورد برخورد بازدارندگی را در جامعه سبب شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به این‌که «متاسفانه بعضا شنیده می‌شود برخی افراد پس از بیرون آمدن از بانک مورد تجاوز قرار گرفته و یا تجاوزات ناموسی در کشور رخ می‌دهد، گفت: برخورد ناجا با افراد شرور باید جدی‌تر شود و رسانه‌ها نیز به این موضوع بپردازند که اگر فردی شرارت و ناامنی کرد هم نیروی انتظامی و هم قوه قضاییه باید با آن برخورد کنند.

لاریجانی با اشاره به این‌که «انعکاس کشمکش‌های سیاسی موجب سایش اعصاب جامعه می‌شود» گفت: این در حالی است که انعکاس برخورد با شرارت موجب بهبود زندگی مردم می‌شود.

وی با اشاره به شهادت یکی از ناهیان منکر، گفت: متاسفانه اقدام شایسته این فرد و گستاخی فرد متخلف موجب شد که معالجات هم موثر واقع نشود لذا مجلس آمادگی دارد با کمک قوه قضائیه در صورتی که پیشنهادی برای تقویت ناهیان منکر ارائه کند آن را برای کمک به جامعه تصویب کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به هدفگذاری پلیس برای کاهش 20 درصدی تلفات رانندگی در سال جاری،‌ گفت: این امر اگر با اهتمام رسانه‌ها مواجه شود قطعا محقق می‌شود.

لاریجانی با اشاره به همکاری نزدیک پلیس راهور با مجلس شورای اسلامی، گفت: نگاه مجلس به پلیس مثبت است و هر زمانی که لازم باشد قانون برای پلیس تصویب خواهد شد اما فکر نمی‌کنم نقص مهم قانونی هم‌اکنون در مجلس داشته باشیم چرا که پلیس اخیرا پیشنهاد اصلاح کوچکی را در بحث قانون ارائه کرد که خوشبختانه این پیشنهاد هم‌اکنون در کمیسیون شوراهای مجلس مطرح است و به زودی تصویب می‌شود.

کد خبر 254569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز