جمعه ۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس به سمت فرستاده ویژه گروه چهارجانبه مرکب از اتحادیه اروپا، سازمان ملل، روسیه و آمریکا منصوب شده است.

این تصمیم روز پنج‌شنبه در نشست نمایندگان این گروه در شهر اشغالی قدس در فلسطین اتخاذ شد.

مأموریت بلر «محدود» توصیف شده است. چه این‌که آمریکا به اسرائیل و حتی اتحادیه اروپا که رهبری سیاست خارجی و امنیتی‌اش در دست خاویر سولانا است قصد ندارند اجازه دهند بلر در خاورمیانه «نقش سیاسی» ایفا کند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز نقش بلر را  فقط‌ به «دادن گزارش» به گروه چهارجانبه محدود دانسته است.

از سوی دیگر عملکرد بلر در 10 سال نخست‌وزیری انگلیس از وی چهره‌ای کاملا طرفدار اسرائیل و آمریکا در خاورمیانه به نمایش گذاشته، که مشکل بتواند حتی اعتماد دولت‌های عربی را جلب کند.

چه رسد به جلب اعتماد گروه‌های مقاومت در فلسطین و یا در سایر نقاط خاورمیانه. ازهمین‌رو تقریبا جمله تحلیلگران خاورمیانه‌ای و بین‌المللی انتصاب بلر به سمت فرستاده ویژه گروه چهارجانبه را امری ناموفق توصیف کرده‌اند.

یعنی عارف و عامی در خاورمیانه و جهان باور ندارند که بلر بتواند در برقراری صلح در خاورمیانه نقشی ایفا کند. نکته این‌است که بلر خود هم ادعای صلح‌سازی در خاورمیانه ندارد.

اما همانگونه که استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا که یک اقدام تهاجمی است، ولی سپر موشکی اقدام دفاعی خوانده می‌شود، مأموریت بلر نیز در خاورمیانه بی‌ثبات‌سازی و افروختن آتش جنگ و ستیز قومی – مذهبی و مسلکی است، اما مأموریت صلح خوانده می‌شود.

در دوره نخست‌وزیری بلر در انگلیس، وی همواره تحت نفوذ فوق‌العاده رابرت کوپر استراتژیست انگلیس خوانده می‌شد. رابرت کوپر یک دیپلمات 60 ساله انگلیسی است که در حال حاضر معاون خاویر سولانا ،رئیس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا است.

کوپر معاون سولانا در امور سیاست خارجی و امنیتی و دست راست وی محسوب می‌شود. وی مبدع نظریات اضمحلال دولت، «معیارهای دوگانه» و «لیبرال امپریالیسم جدید» است.

کوپر معتقد است با شعارهایی مثل دموکراسی، حقوق بشر و کوکاکولا باید جهان را زیر سیطره فرهنگی، نظامی غربی درآورد. گفته می‌شود هدایت بخش اروپایی انقلاب‌های رنگین در اوکراین و گرجستان برعهده وی بوده است.

در آمریکا نیز الیوت‌آبرامز، نفر دوم شورای امنیت ملی آمریکا که هدایت سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه را برعهده دارد پیرو این دیدگاه است و اعتقاد دارد قراردادهای بین‌المللی از هر نوع که باشد فقط میان کشورهای غربی و طرفدار غرب معتبر است و جنگ غرب با غیر غرب یک جنگ غیرمتمدنانه  است.

زندان ابوغریب، زندان‌های بسیار اروپا و گوانتانامو، کشتار در نابلس، غزه، جنین، قتل‌عام لبنانی‌ها و سکوت آمریکا و انگلیس و گرسنگی دادن به مردم غزه و عراق تماماً از همین تفکر ریشه می‌گیرد.

کوپر در سال 2004 به‌خاطر نوشتن کتاب فروپاشی ملت‌ها جایزه گرفت. این کتاب در واقع زمینه‌ساز تئوری لیبرال امپریالیسم جدید است یعنی ملت‌هایی که ارزش‌های غربی را نمی‌پذیرند باید پاکسازی قومی شوند و ملت جدید و نسل جدیدی جایگزین شود.

در این فرض به عدد هر قدم و مذهب و مرام و حتی جغرافیا، دولتی تشکیل می‌شود و پدیده دولت - ملت جای خود را به دولت – قوم، دولت ملک و دولت جغرافیا می‌دهد. لقمه‌هایی کوچک برای بلعیدن راحت. نقطه عزیمت این طرح ایجاد بی‌ثباتی و هرج و مرج در مناطق هدف است.

عملکرد آمریکا در عراق و افغانستان و لبنان و رویدادهای اخیر در فلسطین تصویر روشنی از ماجرا به نمایش می‌گذارد. دیروز روزنامه‌های استرالیایی نوشتند آمریکا در عراق برای تأمین امنیت 19 میلیارد دلار هزینه کرده است اما نتیجه جز ناامنی چیز دیگری نیست.

روشن است که اگر این رقم درست باشد منطقی آن است که باور کنیم هدف ایجاد امنیت در عراق نبوده است.ازاین‌رو بی‌تردید بلر در سمت جدید خود فقط بلندگویی برای پیشبرد اهداف غرب خواهد بود.

کسی که می‌تواند بدون تحمل عواقب اظهارات خود از موقعیت خود در گروه چهارجانبه برای ایجاد تفرقه در منطقه و ترساندن این از آن استفاده کند.

کد خبر 25408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز