مریم تقی‌‌خانی: شاید برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر باشد که هر ۴سریال نوروزی را بتوان در یک پیش‌بینی محترمانه (!) تماشایی و جذاب دانست؛ سابقه خوب هر ۴کارگردان در کنار استفاده از متن‌های قوی و بازیگرانی که می‌توانند یک‌تنه بار یک سریال را به دوش بکشند، از ویژگی‌های مجموعه‌های نوروزی ۳شبکه سراسری در کنار شبکه تهران است.

سریال

سیروس مقدم امسال با فصل سوم موفق‌ترین سریال کارنامه خود بازگشته و سعید آقاخانی دوباره روی صندلی کارگردانی سریال نوروزی شبکه محبوب خود، یعنی 3 نشسته است. به اینها اضافه کنید یک کارگردان جوان به نام منوچهر هادی که به پشتوانه تولید یک مجموعه ‌ماه‌رمضانی، در تعطیلات نوروز93 یکی از جدی‌ترین رقبای 2 شبکه دیگر خواهد بود؛ آن هم به کمک چندبازیگر سرشناس سینما. شبکه تهران هم آنتن نوروزی خود را به زوج فلورا سام و مجید اوجی سپرده و امیدوار است تنها کارگردان زن نوروز آینده بتواند سریالی موفق روانه آنتن کند. در کنار مجموعه‌های نوروزی، باید یادی هم بکنیم از برنامه‌های ویژه تحویل سال همین 4شبکه که امسال رقابتی‌تر از هر سال دیگر به‌نظر می‌رسد. اشکان خطیبی، مجری و کارگردان برنامه تحویل سال شبکه یک است. برنامه تحویل سال شبکه 2 را فرزاد حسنی و آزاده نامداری اجرا می‌کنند. احسان علیخانی هم مدتی است که کلید برنامه تحویل سال شبکه 3 را تحویل گرفته و در بیستمین سال آغاز به‌کار این شبکه یک برنامه متفاوت روانه آنتن خواهد کرد و رامبد جوان هم که با «گوشه دل تهرون» یک سریال 12قسمتی را از صبح 29 اسفند تا شب اول فروردین روی آنتن می‌فرستد.

ادامه ماجراهای یک خانواده کاملا معمولی

شبکه یک: پایتخت 3- سیروس مقدم
ساعت پخش: 22:15، تکرار: 1:30 و 15

شرح ماجرا: موفقیت نسبی «پایتخت 2» در نوروز 92و زمزمه‌های تولید فصل سوم سریال سرانجام در نیمه‌های دی به واقعیت پیوست و پایتخت 3 در شیرگاه مازندران کلید خورد. از همان ابتدا البته خبرهایی به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه بازیگر نقش ارسطو به‌دلیل درگیربودن در یک پروژه شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند در سریال بازی کند یا عوامل دنبال‌یافتن یک دوقلوی جدید به جای سارا و نیکا فرقانی اصل هستند. درنهایت همه‌‌چیز به خیر و خوشی تمام شد و تقریبا تمام بازیگران پایتخت 2 در شماره 3حاضر شدند. بارش بی‌سابقه برف در استان‌های شمالی هم نتوانست در روند تولید پایتخت 3 وقفه بیندازد و گروه پس از مدتی فعالیت در سرمای 12درجه زیر صفر شمال، برای ادامه کار به تهران آمد. با رسیدن پای گروه تولید به پایتخت، ناگهان حجم گزارش‌ها و عکس‌ها از سریال تازه سیروس مقدم چند برابر شد و در یکی‌ دو هفته اخیر روزی نبوده است که یک خبر تازه از پروژه به بیرون درز نکند. بازدید از پشت صحنه هم به بخشی از برنامه روزانه تمام مدیران مرتبط و غیرمرتبط به حوزه هنر تبدیل شده است!

خلاصه داستان و بازیگران: علیرضا خمسه، محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهرانفر، مهران احمدی، نسرین نصرتی، هومن حاجی‌عبداللهی و سارا و نیکا فرقانی‌اصل. در شب عروسی ارسطو، حادثه‎ای اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود نقی که از چند‌ماه قبل بیکار است، پریشان و افسرده شود. او با تشویق خانواده به ورزش کشتی که در جوانی به آن مشغول بوده رو می‌آورد و پا در رقابت‌های کشتی پیشکسوتان می‎گذارد اما ماجرایی پیش می‌آید و نقی و خانواده‎اش را وارد جریانی تازه‌تر می‌کند. حضور در مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی فوتبال ایران و هنرنمایی رئیس فدراسیون فوتبال و بازیکنان امروز و دیروز تیم ملی هم از بخش‌های جذاب پایتخت 3 است.

برگ برنده: خاطره خوب مردم ایران از 2فصل قبلی مجموعه، بازی خوب و بسیار واقعگرایانه گروه بازیگران، پخش از شبکه یک و روی آنتن رفتن در بهترین ساعت ممکن تعطیلات نوروز؛ زمانی که همه یا از مهمانی برگشته‌اند یا ترجیح می‌دهند پس از دیدن پایتخت 3 خانه میزبان را ترک کنند.

امتیاز و رتبه نهایی: به یقین از همین امروز می‌توان پایتخت 3 را پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سریال تلویزیون در نوروز 93دانست. اصولا وقتی پای ماجراهای خانواده معمولی به میان می‌آید، دیگران باید برای کسب رتبه‌های دوم به بعد تلاش کنند!

همه ماجراهای یک خواستگاری پرماجرا

شبکه دو: خوب، بد، زشت - منوچهر هادی
ساعت پخش: 21:30، تکرار: 2بامداد و 14

شرح ماجرا: منوچهر هادی پس از یک تجربه نسبتا موفق‌ماه رمضانی با «خداحافظ بچه»، از شبکه 3به یک پله پایین‌تر آمد تا «خوب، بد، زشت» را برای نوروز شبکه دو بسازد؛ گرچه او حتما می‌داند نمی‌تواند و نباید موقعیت این دو شبکه را نزد مخاطبان تلویزیون از یاد ببرد. به جرأت می‌توان گفت که شبکه دو در سال‌های اخیر جز «کلاه قرمزی» برنامه و سریالی برای نشاندن بینندگان پای جعبه جادو نداشته و همین پاشنه آشیل و نقطه ضعف آن در مقایسه با شبکه‌های 3 و یک است. به هر حال، کارگردان جوان برای جبران این کمبود، چند ستاره سینمایی را راضی به حضور در یکی از 4سریال نوروزی تلویزیون کرد و حالا باید دید آیا ترفند او برای موفقیت این مجموعه کافی است یا نه؟ فیلمنامه را بابک کایدان براساس طرحی از محسن کیایی نوشته و رویکرد طنز آن در کنار شسته‌ورفته‌بودن کارهای هادی، مخاطبان را به تماشای یک مجموعه آبرومندانه امیدوار کرده است. به‌نظر می‌رسد مدیران شبکه دو هم به موفقیت سریال خوب، بد، زشت پس از چند سال ناکامی در جذب مخاطب نوروزی حسابی امیدوارند.

خلاصه داستان و بازیگران: امین حیایی، بهاره رهنما، حسین محب‌اهری، محمد کاسبی، شهین تسلیمی، بهنوش بختیاری، سوسن پرور و نیلوفر خوش‌خلق. جوانی به نام بهادر (که ناگفته پیداست نقش او را حیایی بازی می‌کند) یک‌ماه (تا پیش از فرارسیدن نوروز) فرصت دارد رضایت خانواده خود را برای رفتن به خواستگاری جلب کند. بازی همزمان حیایی و همسرش، خوش‌خلق، از نکته‌های جالب سریال است.

برگ برنده: امین حیایی در خوب، بد، زشت تقریبا همان نقشی را بازی می‌کند که پیش از این در چند فیلم موفق سینمایی ازجمله «کما» و «شیش‌و بش» ایفا کرده و جواب هم گرفته است. منوچهر هادی با خداحافظ بچه نشان داد راه نشاندن مخاطبان مقابل تلویزیون را برای 30شب پیاپی می‌داند و حالا او این تجربه را برای روایت داستانی 15قسمتی پیش رو دارد و در نهایت، ماجرایی مربوط به خواستگاری و ازدواج و پیوند آن با نوروز می‌تواند کام مخاطبان را شیرین کند.

امتیاز و رتبه نهایی: سریال‌های نوروزی شبکه دو معمولا زیر سایه محبوبیت بی‌بدیل کلاه قرمزی می‌مانند و نمی‌توانند کمر راست کنند و باید دید آیا خوب، بد، زشت می‌تواند این سنت را کنار بگذارد و رقابت برای کسب رده دوم را از سریال شبکه 3 ببرد یا نه. ساعت پخش نه‌چندان مناسب هم احتمالا بلای جان نخستین تجربه سریال‌سازی هادی برای نوروز می‌شود.

نه راه پس نه راه پیش

شبکه سه: روزهای بد به‌در - سعید آقاخانی
ساعت پخش: 20:45، تکرار: 24و 16

شرح ماجرا: با گل‌کردن سریال «دودکش» در‌ماه مبارک رمضان امسال، قرار شد زوج محمدحسین لطیفی کارگردان و برزو نیک‌نژاد فیلمنامه‌نویس، خیلی زود دست به‌کار تولید سریال نوروزی شبکه 3شوند اما لطیفی درگیر سریال‌ماه محرمی «زمانی برای عاشقی» شد و نیک‌نژاد هم تلاش کرد نخستین تجربه کارگردانی خود «ناخواسته» را به جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر برساند. به این ترتیب قرعه دوباره به نام سعید آقاخانی خورد که سابقه ساختن سریال‌های مناسبتی را در کارنامه دارد؛ گرچه خود او هم با «لامپ 100» در جشنواره امسال حضور داشت.

در نهایت کار تولید «روزهای بد به‌در» با بازی گروهی از محبوب‌ترین بازیگران طنز امروز ایران کلید خورد و به‌نظر می‌رسد رقیب اصلی «پایتخت 3» همین سریال نوروزی شبکه 3 باشد. ابتدا قرار بود مرجانه گلچین بازیگر یکی از نقش‌های اصلی باشد که به‌دلیل درگیربودن در تولید یک سریال خانگی، جای خود را به مریم امیرجلالی داد. این روزها سریال «زن‌بابا»ی آقاخانی از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود تا زمینه برای تماشای تازه‌ترین ساخته این کارگردان جوان در نوروز 93مهیا شود.

خلاصه داستان و بازیگران: هومن برق‌نورد، بیژن بنفشه‌خواه، مریم امیرجلالی، مهران رجبی، مهرناز بیات، محمدرضا شیرخانلو، لاچین دربندی، غلامرضا نیکخواه، امیررضا میرآقا، شیما سلیمی، حامد اخباری، سادیا جلالی‌پور و مهران غفوریان در نقش کله‌پز.
یک سرایدار مدرسه که درگیر فراهم‌کردن مقدمات ازدواج فرزند ارشد خود است، در آستانه برگزاری مراسم ازدواج و شب عید حکم بازنشستگی خود را دریافت می‌کند. او که قصد داشت مراسم را در مدرسه برگزار کند، حالا نه راه پس دارد و نه راه پیش و باید هم جایی برای زندگی کردن بیابد و هم سالنی برای دعوت از مهمانان مراسم عروسی پسرش.

برگ برنده: هومن برق‌نورد که در چند سال اخیر با بازی در سریال‌های «ساختمان پزشکان»، «دزد و پلیس» و «دودکش» به بازیگر محبوب خانواده‌ها تبدیل شده، در روزهای بد به‌درهم همان نقش آشنای سریال دودکش را ایفا می‌کند و بیژن بنفشه‌خواه برادر اوست. حامد شیرخانلو بازیگر خردسال فیلم «دهلیز» و سریال دودکش را هم از یاد نبرید. اما به‌احتمال فراوان بازی مهران غفوریان در این سریال به چشم خواهد آمد. بازیگر و کارگردان سرشناس طنزهای تلویزیونی پس از یک دوره فترت دوباره دارد به روزهای اوج برمی‌گردد و حتی در سریال تازه مهران مدیری هم قسمت مربوط به او جزو موفق‌ترین‌هاست.

امتیاز و رتبه نهایی: شبکه 3 در مناسبت‌هایی چون رمضان و نوروز معمولا سریال‌های پرمخاطب روانه آنتن می‌کند و همین سابقه خوب باعث می‌شود خیلی‌ها برای نخستین انتخاب سراغ سریال نوروزی آن بروند. آقاخانی هم می‌داند برای یک مناسبت شاد مثل نوروز چه بسازد و جمع بازیگران دوست‌داشتنی هم که جمع است. پس پیش به سوی رقابت با پایتخت3 برای کسب رتبه اول!

در یک رقابت نابرابر

انصاف نیست یک شبکه استانی را که البته در استان‌های مجاور تهران هم بینندگانی فراوان دارد با شبکه‌های سراسری مقایسه کنیم. تجربه نشان داده است سریال‌های نوروزی شبکه پایتخت هرگز به اندازه 3شبکه دیگر مخاطب و بیننده ندارد و ساعت پخش نامناسب هم دلیلی است بر کمتر دیده‌شدن این مجموعه‌ها. امسال فلورا سام روی صندلی کارگردانی «ما فرشته نیستیم» نشسته و پس از «باغ سرهنگ»، بینندگان شبکه تهران را به تماشای یک سریال دیگر دعوت کرده است.

این مجموعه هر شب ساعت 23:15پخش و روز بعد ساعت 19تکرار می‌شود. محمدرضا شریفی‌نیا در نقش منصور همراه خواهرش پری با بازی گوهر خیراندیش، 2نفر از 4زندانی ما فرشته نیستیم هستند که در آستانه عید نوروز قراراست به مرخصی بیایند. علی صادقی هم نقش سعید، زندانی دیگر را بازی می‌کند و نقش زندانی چهارم را برزو ارجمند به‌عهده دارد.

نادر سلیمانی، داریوش موفق، غلامحسین لطفی، محمود جعفری، فاطمه گودرزی و... دیگر بازیگران این مجموعه طنز هستند که چهارمین سریال طنز تلویزیون برای نوروز 93 به‌شمار می‌رود. داستان درباره چند زندانی است که برای رفتن به مرخصی در نوروز تلاش می‌کنند اما با مرخصی 4نفر از آنها با وجود داشتن شرایط موافقت نمی‌شود و همین بهانه‌ای می‌شود برای اینکه اتفاق‌هایی عجیب و غریب در تعطیلات پیش بیاید. با سابقه‌ای که از زوج فلورا سام و مجید اوجی در ذهن داریم، بعید است ما فرشته نیستیم به توفیق اساسی برسد مگر اینکه بامزه‌بازی‌های علی صادقی کاری کند کارستان!

کد خبر 253625
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز