مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان استرالیایی با استفاده از نانوذرات سیلیکا، روشی برای محافظت از غلات ارائه کردند که اثربخشی آن طولانی‌ مدت بوده و برای محیط‌ زیست خطری ندارد.

محافظت از غلات با نانوذرات سیلیکا

به گزارش ایسنا، پژوهشگران دانشگاه آدلاید با استفاده از فناوری‌ نانو و بهره‌گیری از یک جلبک تک سلولی موفق به ارائه روش جدیدی برای محافظت غلات از گزند حشرات شدند. این گروه تحقیقاتی از خواص منحصر بفرد این جلبک تک سلولی موسوم به دیاتوم برای این کار استفاده کردند.

دیاتوم‌ها به عنوان کارخانه‌های طبیعی تولید نانوساختار شناخته می‌شوند، زیرا قادر به تولید نانوساختارهایی از جنس سیلیکا هستند که خواص جالب توجهی دارند.

دوسان لوسیک از محققان این پروژه می‌گوید: ما در این پروژه روی استفاده از سیلیکاهای ارزان قیمت تولید شده توسط دیاتوم‌ها کار کردیم؛ هدف ما این بود که این نانوساختارها را برای استفاده در حوزه‌های مختلف به کار گیریم.

نتایج این پژوهش در کنفرانس نانوعلم و میکروسکوپی ICONN2014-ACMM23 که در شهر آدلاید برگزار شد، ارائه شد.

لوسیک می‌افزاید: دو عامل اصلی انگیزه ما برای یافتن راهکاری جدید جهت محافظت از غلات در برابر حمله حشرات وجود دارد؛ اول این که به دلیل کثرت استفاده از حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها برخی از گونه‌ها مقاومت ذاتی نسبت به این حشره‌کش‌ها پیدا کرده‌اند، دومین عامل ترغیب ما در این پروژه، تقاضای روزافزون برای خرید غلات اورگانیک است.

ارزش اقتصادی معاملات غلات در استرالیا سالانه 8 میلیارد دلار است که این رقم مربوط به 25 میلیون تن غله می‌شود که در معرض خطر حمله حشرات است. ما باید به سرعت راهکار جایگزینی برای محافظت از غلات ذخیره شده پیدا کنیم.

محققان این پروژه از سیلیکای غیرسمی و طبیعی که از دیاتوم‌ها ایجاد شده، برای این کار استفاده کردند. این نانوساختارهای سیلیکا موجب آبگیری از بدن حشرات شده و در نهایت از غلات محافظت می‌کند.

محققان این پروژه می‌گویند: نتایج کار ما نشان داد که این روش از نظر زیست‌محیطی مناسب بوده و اثربخشی بالایی روی حشرات دارد، از سوی دیگر طول عمر این نانوساختارها بسیار طولانی است. در نتیجه از این روش می‌توان برای غلات ذخیره شده استفاده کرد، به طوری که غلات در درازمدت محافظت شده بدون این که نیاز به استفاده از آفت‌کش باشد.

در حال حاضر، پژوهشگران مراحل پایانی بهینه‌سازی فرمولاسیون این روش را پشت سر می‌گذارند.

کد خبر 253154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز