وزیر امور خارجه تاکیدکرد: رویکردهای یکجانبه آمریکا و بی‌اعتنایی آن به افکار عمومی جهان‌ و عزم تأمین خواسته‌های مردم عراق موجب تشدید تشنج و بحران‌های منطقه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، متکی روز شنبه در دیدار " عاقل بیک جباراف" وزیر اقتصاد و دارایی قرقیزستان‌با وی، با تشریح اعمال وحشیانه رژیم صهیونیستی در لبنان تصریح کرد: مساعدت‌کشورهای اسلامی در بازسازی لبنان موجب کاهش رنج‌های مردم این کشور و استمرار همبستگی کشورهای اسلامی موجب ناکامی توطئه‌های رژیم صهیونیستی خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت : اگر چه حملات رژیم صهیونیستی موجب خسارت‌های جانی و مادی فراوان برای مردم لبنان شده اما اراده و عزم مردم و مقاومت لبنان، پیروزی‌های بزرگی را برای حفظ استقلال و کرامت لبنان به‌همراه داشته است.

متکی ضمن تبادل نظر با جباراف در خصوص راه‌های تحکیم مناسبات ایران و قرقیزستان ، مناسبات دو کشور را مثبت و سازنده خواند.

وی با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش مناسبات دارند، ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند با رایزنی‌های مستمر مناسبات را به سطح مطلوب ارتقا بخشند.

وزیرامور خارجه ایران تصریح‌کرد: تهران در زمینه‌های‌کشاورزی، خودروسازی، کالاهای تولیدی، جاده‌سازی و اجرای طرح‌های برق، سدسازی ، ظرفیت‌های متنوعی دارد که می‌تواند در قرقیزستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

متکی‌به علایق تاریخی و فرهنگی دو کشور و پیوندهای نزدیک دو ملت ایران و قرقیزستان‌اشاره‌کرد و گفت:ما عضو یک منطقه با نقاط اشتراک فراوان و مستحکم هستیم و آمادگی داریم تا بیش‌از پیش مناسبات را تقویت کنیم.

وی با تشریح راهبردهای دولت ایران در مناسبات با کشورهای آسیای میانه، افزود: راهبرد آقای دکتر احمدی‌نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای آسیای میانه، تحکیم مناسبات همه جانبه است و ایشان همواره تاکید داشته که با کشورهای آسیای میانه می‌بایست در تمامی زمینه‌ها به طور متوازن مناسبات گسترش یابد.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای از طریق اکو گفت : تقویت همکاری‌های اعضای اکو می‌تواند موجبات ارتقای آنها در سطح منطقه‌ای را فراهم و زمینه‌های تکمیلی ظرفیت‌های دو جانبه را تقویت کند.

متکی، همکاری‌های‌پارلمان‌های ایران و قرقیزستان را مهم قلمدادکرد واظهار داشت : همکاری‌های پارلمانی می‌تواند زمینه‌های تقویت پارلمان‌های دو کشور و تسهیل در امور قانونگذاری را تسریع سازد و سفرآتی رییس مجلس شورای اسلامی به قرقیزستان می‌تواند در تحکیم مناسبات نقش بارزی داشته باشد.

وزیر اقتصاد ودارایی قرقیزستان نیز با ابراز خرسندی‌از مناسبات دو کشور گفت : خرسندیم که مناسبات ایران و قرقیزستان به سطح مطلوب نزدیک شده و موازنه تجاری در مقایسه با سال قبل به دو برابر افزایش یافته است.

جباراف به زمینه‌های همکاری‌های دوکشور اشاره‌کرد و افزود:ما در زمینه‌های کشاورزی، بانکی،تجاری‌وطرح‌های مشترک، امکانات‌مناسبی برای ارتقای همکاری‌های دو جانبه داریم و کمیسیون مشترک دو کشور می‌تواند زمینه همکاریهای جدید را برای تعمیق مناسبات به‌وجود آورد.

وی با تشریح نقش سازمان شانگ‌های در ارتقای همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای عضو گفت: قرقیزستان در زمان حاضر ریاست سازمان شانگهای را به‌عهده دارد و حضور ایران در این سازمان می‌تواند چشم‌انداز همکاری‌های فی مابین را به نفع منافع اعضا افزایش دهد.

جباراف تاکید کرد : حضور ریاست جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سال آینده سازمان شانگهای‌که در قرقیزستان برگزار خواهد شد،می‌تواند در تحکیم مناسبات این سازمان بسیار مهم و مفید باشد.

کد خبر 2529

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز