سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از اقدامات در دست انجام برای کنترل عوامل محیطی مؤثر بر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۹۳خبر داد.

قلب

دکتر کاظم ندافی گفت: براساس استراتژی جدید سازمان جهانی بهداشت، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در زمینه کیفیت هوا، تغییرات آب و هوا و اثرات آن بر سلامت، توسعه پایدار و ایمنی مواد شیمیایی بیش از پیش به‌صورت فعال وارد عمل خواهد شد. به گفته ندافی، برنامه سازمان جهانی بهداشت آن است که برنامه مذکور از سال 2014 به‌صورت فعال در تمام کشورها اجرایی شود.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نیز این راهبرد را پذیرفته است. بنابراین قرار است، تمام این راهبردهای سازمان جهانی بهداشت در کشور اجرایی شود تا در این زمینه به‌عنوان کشوری سرآمد باشیم. توجه به عوامل محیطی مؤثر بر بیماری‌های غیرواگیر از دیگر استراتژی‌های مهمی است که قرار است به‌صورت ویژه در سال 93پیگیری شود. ندافی در این‌باره به ایسنا گفت: در این زمینه سندی تنظیم و تدوین می‌شود تا به این ترتیب وظیفه تمام سازمان‌هایی که در ارتباط با عوامل محیطی مسئولیت دارند، مشخص شود تا بتوان کنترل خوبی روی بیماری‌های غیرواگیر که منشأ محیطی دارند، داشته باشیم.

اما چرا باید عوامل مؤثر بر بیماری‌های غیرواگیر را شناخت و کنترل کرد؟ در این زمینه، دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، مشاور معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به همشهری گفت: امروزه تحولات نوینی در شرایط بهداشتی جهان رخ داده، این تحولات در مرحله اول افزایش امید به زندگی، افزایش سن و افزایش جمعیت سالمندی را به دنبال داشته و در مرحله دوم هم الگوی بیماری‌ها را تغییر داده است.

به گفته این استاد دانشگاه شاهد، امروزه بیماری‌های واگیر که در گذشته سبب مرگ‌ومیر فراوانی می‌شد کنترل اما بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، مفصلی، کمر درد، دیابت، فشار خون و بیمارهای خود ایمنی مشکل جدی جوامع شده است.

از سوی دیگر، عامل دیگری که به افزایش بیماری‌های غیرواگیر انجامیده است، تغییر در شیوه زندگی، محیط پراسترس زندگی، گرایش به تغذیه ناسالم از قبیل روغن‌های غیربهداشتی، غذاهای آماده و کاهش تحرک بدنی است و برای برطرف‌کردن همه این شیوه‌های غلط زندگی و به دنبال آن افزایش بیماری‌های غیرواگیر، باید نظام‌های بهداشتی و درمانی بیش از گذشته بر پیشگیری و کنترل عوامل مؤثر بر این گونه بیماری‌ها توجه ویژه کنند چراکه پیشگیری از بروز این بیماری‌ها بسیار کم هزینه‌تر و اثربخش‌تر از درمان و احداث بیمارستان‌ها، خرید دارو و به کار‌گیری تکنولوژی‌های وارداتی پرهزینه است.

کد خبر 251941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز