همشهری آنلاین: هیئت مدیره بانک جهانی نامزدی رابرت زولیک را برای به عهده گرفتن ریاست این بانک تأیید کرد.

به گزارش بی بی سی، زولیک که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نامزد احراز این پست شده بود قبلا قائم مقام وزارت خارجه آمریکا بوده و جانشین پل ولفوویتز خواهد که روز 30 ژوئن بانک‌جهانی را ترک خواهد کرد.

نامزدی زولیک روز دوشنبه 25 ژوئن توسط هیات مدیره 24 نفره بانک جهانی بررسی شد.

با اشاره به سابقه زولیک به عنوان قائم مقام سابق وزارت امور خارجه و نماینده تجاری آمریکا و آشنایی او با بسیاری از مقام‌های بلندپایه بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شد وی به راحتی آرای لازم برای ریاست بانک جهانی را به دست آورد.

هیئت مدیره بانک جهانی که از قبل پیش‌بینی می‌شد نامزدی زولیک را به راحتی تأیید کند در بیانیه‌ای نوشت: "آقای زولیک یک حس رهبری قوی با ویژگی‌های برتر مدیریتی و کارنامه‌ای غیرقابل تردید در امور بین المللی و انگیزه لازم برای پیشبرد اعتبار و کارآیی بانک را برای پست ریاست آن به ارمغان خواهد آورد."

هیئت مدیره بانک جهانی مدیره همچنین بر "نقش مهم بانک در رسیدگی به فقر و رشد اقتصادی" تأکید کرد.

زولیک گفت: "مشتاق است با افرادی که دستور کار غلبه بر فقر در کلیه مناطق جهان، با توجه خاص به آفریقا، را جلو می برند ملاقات کند."

وی افزود: " مشتاقانه منتظر پیش بردن برنامه توسعه اجتماعی و اقتصادی، سرمایه‌گذاری در توسعه، و "تشویق امید، فرصت و سربلندی" مردم است.

ززولیک در ادامه گفت: "من از عشق کارمندان (بانک جهانی) به این مأموریت آگاهی دارم. و برای کارنامه افتخارآمیز آنها، ادامه تلاش آنها در  بهبود وضعیت آموزش و زندگی، و تعهد به کسب نتایج ملموس، احترام زیادی قائلم."

زولیک هم اکنون یکی از مدیران ارشد بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچه است. او تابستان سال گذشته از سمت خود در وزارت امورخارجه آمریکا استعفا داد و به رغم نزدیکی به محافل نومحافظه کار، به عنوان عضوی از آنها به شمار نمی‌رود و نقشی هم در طراحی جنگ عراق نداشته است.

این در حالی است که پیش از این، انتصاب ولفوویتز به ریاست بانک جهانی به خاطر سابقه او به عنوان معاون وزارت دفاع آمریکا و نقش او در برنامه‌ریزی برای حمله به عراق با مخالفت خیلی از کشورهای اروپایی مواجه شده بود.

اما پل ولفوویتز در مصاحبه جدیدی جنجال رسانه‌ها را عامل استعفای خود دانسته و گفته هیئت حکام بانک جهانی تصمیم او برای افزایش حقوق و مزایای نامزدش هنگام انتقال از این بانک به وزارت امورخارجه آمریکا را اخلاقی دانسته است.

پل ولفوویتز پس از دو سال ریاست بانک جهانی، به خاطر جنجال افزایش مزایای نامزدش کناره‌گیری، کرده‌است.

آمریکا بزرگترین سهامدار بانک جهانی است و براساس توافقی نانوشته، انتخاب رئیس بانک‌جهانی به عهده این کشور است و در مقابل اروپایی‌ها رئیس مؤسسه موازی آن، صندوق بین المللی پول را برمی‌گزینند.

دوره ریاست بانک جهانی پنج ساله اما قابل تجدید است.

کد خبر 25165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز