شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: خیابان‌های برخی محلات پایتخت ونزوئلا این روزها صحنه جنگ خیابانی است. صدها نفر از معترضان چندین روز است که با پرتاب کوکتل مولوتف و سنگ به طرف پلیس خواستار تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت هستند.

ونزوئلا

 صدها نفر از معترضان چندین روز است که با پرتاب کوکتل مولوتف و سنگ به طرف پلیس خواستار تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت هستند. حدود 3هفته درگیری بین دوطرف تا به حال 18کشته به جا گذاشته است. وزیر خارجه آمریکا دیروز از کاراکاس خواست با معترضان به گفت‌وگو بنشیند و به خونریزی پایان دهد. این در حالی است که دولت ونزوئلا، آمریکا را به حمایت از معترضان و شعله‌ور کردن آتش اعتراض‌ها در ونزوئلا متهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان درگیری‌های جمعه، دست‌کم 41نفر ازجمله 8تبعه خارجی و چند خبرنگار بازداشت شدند. تلویزیون سراسری با اعلام خبر حضور اتباع خارجی در درگیری‌ها گفت 8نفر از از آنان به اتهام تروریسم بین‌المللی بازداشت شده‌اند. پلیس برای متفرق کردن معترضان که در خیابان‌های محلات مرفه‌نشین غرب کاراکاس خیابان‌ها را مسدود کرده بودند، گاز اشک‌آور شلیک و از خودروهای آب‌پاش استفاده کردند. شهردار محله چاکائو که صحنه درگیری بود، از مرگ 2معترض خبر داد. بیشتر اعتراض‌ها که با رهبری دانشجویان صورت گرفته است، در محلات طبقه متوسط کاراکاس و شهرهای دیگر ازجمله والنسیا، مریدا و سان کریستوبال رخ داده است.

نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور معتقد است معترضان می‌خواهند با پشتیبانی آمریکا و برخی هم‌پیمانان آن ازجمله کلمبیا در این کشور کودتا کنند. وی می‌گوید رهبران گروه‌های تندرو به جمع دانشجویانی پیوسته‌اند که از تورم بالا و کمبود بنزین به خشم آمده‌اند تا دولت وی را که کمتر از یک سال از عمر آن می‌گذرد، سرنگون کنند. مادورو که روز جمعه با گروهی از نمایندگان گروه‌های اجتماعی و سیاسی در کاخ میرافلورس دیدار می‌کرد، گفت به اعضای گارد ملی کشور تیراندازی می‌‌کنند تا نیروهای امنیتی را به واکنش نشان دادن وادار کنند. این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا از مادورو خواست با معترضان گفت‌وگو کند و به خونریزی پایان دهد.

جان کری گفت آمریکا با کلمبیا و دیگر کشورها برای تقویت کردن تلاش‌ها برای میانجیگری همکاری می‌کند. وی افزود باید در ونزوئلا گفت‌وگو برگزار شود، نه بازداشت و خشونت در خیابان‌ها. تحلیلگران معتقدند این فراخوان آمریکا فایده‌ای ندارد، زیرا دولت ونزوئلا اساساً‌ به این کشور و کلمبیا بدبین است. خوزه موییکا رئیس‌جمهور اروگوئه اعلام کرده است اگر دوطرف بخواهند، حاضر است نقش میانجی را ایفا کند. دیگر کشوری که از اعتبار لازم برای دور هم آوردن دوطرف برخوردار است، برزیل است، اما برازیلیا تا به حال تمایلی برای این کار از خود نشان نداده است. معترضان اعلام کرده‌اند تا زمانی که دولت معترضان بازداشتی را آزاد نکند و از سرکوب تظاهرات دست‌برندارد، با آن وارد مذاکره نخواهند شد. آنان دولت را متهم می‌کنند که در برخورد با تظاهرات اعتراض‌آمیز با شدت عمل رفتار می‌کند و مرتکب نقض حقوق بشر شده است.

طبقه خاص معترض

در خلال تمامی روزهایی که محلات متوسط و بالای شهرهای ونزوئلا دستخوش اعتراض بوده است، زندگی در محلات فقیرنشین به‌صورت عادی جریان دارد. تضاد وضعیت در این محلات بازتاب شکاف عمیق در جامعه ونزوئلاست که براساس وضعیت اقتصادی افراد به مخالفان و موافقان دولت تبدیل شده است. در یک دهه گذشته، فقرای ونزوئلا از سیاست‌های حمایتی هوگو چاوز بهره برده و از غذا، دارو و درمان رایگان برخوردار بودند. به همین‌خاطر آنها از حامیان دولت هستند. اما طبقه متوسط و ثروتمند ونزوئلا، این سیاست‌ها را به زیان زیرساخت‌های اقتصاد این کشور می‌دانندو خواستار تغییر آن هستند.

کد خبر 251461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز