همشهری آنلاین: روسیه از زمان تغییر دکترین نظامی در سال ۲۰۱۰ می‌تواند ارتش خود را در خارج از کشور به شیوه ساده‌تری نسبت به قبل به کار بگیرد.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، پیش از این دفاع از خود، مقابله با تروریسم یا عمل به تعهدات بین‌المللی پیش‌شرط‌های عملیات خارجی ارتش روسیه محسوب می‌شد.

در دکترین جدید، یکی از موارد لحاظ شده، به این صورت است: "عملیات نیروهای مسلح و دیگر نیروها برای حفاظت از شهروندانی که خارج از مرزهای فدراسیون روسیه ساکن هستند، مطابق با دیگر اصول عمومی به رسمیت شناخته شده و هنجارهای حقوق بین‌المللی و معاهدات بین‌المللی فدراسیون روسیه، مجاز است."

تغییر این دکترین نتیجه جنگ قفقاز جنوبی علیه گرجستان در سال 2008 بود. آن زمان روسیه حمله به همسایه خود را بر این مبنا توجیه کرد که می‌خواهد از شهروندانش در منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی محافظت کند.

این استدلال هراس بین‌المللی را در این خصوص برانگیخته که مسکو می‌تواند هر زمان به نیروهای مسلح خود مجوز عملیات در خارج از روسیه بدهد.

دیمیتری مدودف،‌ رییس سابق کرملین در آن زمان تاکید کرده بود که دلیل این تغییر مقابله با دزدان دریایی است. به این ترتیب سربازان روسیه ساده‌تر می‌توانند به خدمت گرفته شوند. پیش از آن رای مثبت شورای امنیت ملی یا اعلان جنگ ضروری بود.

در شبه جزیره کریمه، تعداد زیادی روس زندگی می‌کنند. ناوگان دریای سیاه هم بنا به معاهده‌ای میان مسکو و کی‌یف تا سال 2042 در این منطقه خودمختار مستقر است.

کد خبر 251450
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز