گروه شهری: بودجه مرمتی بناهای تاریخی در حال مرمت، از ردیف بودجه‌های سازمان برنامه و بودجه حذف شد.

با وجود آنکه بودجه معاونت حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال جاری به شدت کاهش یافته بود، سازمان برنامه و بودجه به دلیل برآوردهای غیرکارشناسی بودجه مرمتی بناهای نیمه کاره تاریخی را در سال آینده قطع کرد و بیم آن می‌رود که این آثار سالهای آینده در معرض نابودی قرار گیرند.

این در حالی است که هم‌اکنون معاونت حفظ و احیاء سازمان برای تامین بودجه بناهای نفیس خود با مشکل جدی روبرو است و بسیاری از این ابنیه، در مراحل مختلف مرمت، اعتبار لازم را برای پایان کار ندارند.

سازمان برنامه و بودجه دلیل این امر را برآورد غیرکارشناسانه معاونت حفظ و احیاء سازمان می‌داند و معتقد است، به دلیل برآوردهای غلط سازمان در طول دو، سه سال گذشته  تکرار درخواست بودجه برای بناهای بودجه گرفته در ردیف بودجه‌ای سال بعد، معاونت حفظ و احیاء سازمان را ملزم به کار کارشناسی کرده است.

براساس این گزارش، هم‌اکنون بسیاری از بناهای تاریخی برای مرمت بودجه کافی ندارند و بسیاری از آنها در مراحل مختلف مرمتی، ناتمام باقی مانده‌اند.

از سویی، معاونت حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به دلیل استفاده‌نکردن از مشاوران پژوهشی و بهره‌نگرفتن از تجارب آنان در برآورد بودجه‌ای مرمت آثار تاریخی، همواره با کارشناسی غیردقیق در این حوزه مشکلات فراوانی را به وجود آورده ست که از جمله آن، خطر صفرشدن بودجه مرمتی این سازمان است.

سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نیز با تمرکز فراوان بر حوزه گردشگری، حوزه‌های دیگر را مغفول گذاشته و به همین دلیل تا به امروز، سازمان برنامه و بودجه، برای مرمت آثار تاریخی که کار مرمت آنان نیمه‌تمام رها شده، بودجه چندانی به تصویب نرسانده است.

برپایه این گزارش، اگر معاونت حفظ و احیاء سازمان میراث و گردشگری نتواند برای سال 87 بودجه قابل توجه دریافت کند، بسیاری از بناهای تاریخی کشور در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

این گزارش می‌افزاید، هم‌اکنون بسیاری از بناهایی که در مراحل مختلف مرمت رها شده‌اند، به مرور فرسوده‌تر شده و از بین خواهند رفت.

معاونت حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اگرچه با تاسیس صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سعی دارد تا بناهای غیرنفیس خود را با همکاری بخش خصوصی مرمت کند، اما هنوز نتوانسته است در نحوه برآورد بودجه بناهایی که نیازمند مرمت‌اند تغییری به وجود آورده و هزینه آنان را تامین کند.

کد خبر 25136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز