حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: مسئله‌ای که یک جلسه هم صحبت کردیم این است که چه تلاش‌هایی می‌کنند برای اینکه بر افکارعمومی سوار شوند، و راه کج‌شان را اعمال کنند، تلاش‌های کفار و منحرفین برای نسل ما و برای خود ما!


1- برنامه دشمن برای کم کردن نسل ایرانیان. یکی از تلاش‌ها این است که نسل اینها را کم کنیم. دکترهایی را دیدند، اساتید دانشگاهی را دیدند، بعضی از روحانیون را دیدند که تحت عنوان تنظیم خانواده و اولاد کمتر، زندگی بهتر، این نسل را کم کنیم. تمام توانشان را گذاشتند برای اینکه جمعیت ما یک جمعیت کهنه‌ای بشود. حدیث داریم که اگر هر وقت یک چیزی به سمت شما آمد، و نمی‌دانید حق چیست، باطل چیست! «فعلیکم بالقرآن» با قرآن متر کنید. قرآن راجع به جمعیت می‌گوید: «إِذْ کُنتُمْ قَلِیلًا فَکَثَّرَ‌کُمْ» (اعراف/86) جمعیت شما کم بود زیاد کردیم. یعنی کثرت جمعیت یک ارزش است.

2- عدم‌ارتباط میان تعداد فرزندان و تربیت آنها. شعارها و حرف‌های دروغی هم می‌زنند. می‌گویند: هر‌کس اولاد کمتر داشته باشد، به تربیتش می‌رسد. یک آمار علمی بدهید که آنکه 2 تا بچه دارد، تربیتش بهتر از آن 5 تا بچه است. بسیارند افرادی که بچه‌هایشان دو تا و سه تا هستند و آنها هم بچه‌های بدی هستند. و افرادی داریم که 8-7 تا بچه دارند، همه خوب هستند. هیچ دلیل عقلی و علمی نداریم.

3- مصرف‌زدگی و اسراف و تبذیر. چند وقت پیش ظاهراً تلویزیون می‌گفت مصرف گاز در ایران 75میلیونی مساوی با مصرف گاز در چین یک میلیارد و سیصد میلیونی است. خیلی بد مصرف می‌کنیم.

4- اصلاح فرهنگ جامعه با معرفی الگوهای شناخته‌شده. فرهنگ را باید اصلاح کرد، ما الگو نداریم. الگوی مصرف نداریم. یکی از نزدیکان مقام معظم رهبری می‌گفت: با آقا مانور رفته بودیم. آقا شب وارد شد که در خیمه‌ها با رزمنده‌ها باشد. غذا که آوردند، آقا یک نگاهی کرد و گفت: این رزمنده‌ها هم که در بیابان هستند همین غذا را می‌خورند؟ گفتند: نه آقا! به آنها سوسیس و کالباس می‌دهیم. گفت: پس چرا خودتان این غذا را می‌خورید؟ غذا را جمع کنید. زشت است که ما غذایمان با سرباز فرق کند.

5- آداب و رسوم نادرست در ازدواج جوانان. من رفتم مجلس کمیسیون فرهنگی گفتم اگر شما می‌خواهید کار فرهنگی بکنید، بیایید مشکل ازدواج را حل کنید. چقدر دختر داریم که سنش دارد به 30سال و بالاتر می‌رسد؟ یک نهضتی باید بشود.

6- لزوم اصلاح مدیریت در خانه و جامعه. آیه 32سوره ابراهیم می‌فرماید: «اللَّـهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً...» از آسمان باران فرستاد. میوه‌ها را هم بعد از باران فرستاد. کشتی هم برای شما قرار داد. خورشید و‌ ماه و شب و روز را برای شما قرار داد! هر چه از خدا خواستید، به شما داد. اگر خواسته باشید، نعمت‌های خدا را نمی‌توانید احصاء کنید و بشمرید. خوب پس مشکل کجاست؟ پس چرا نداریم بخوریم؟ می‌گوید: «إِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ‌» انسان مدیریتش خراب است، همه‌‌چیز داریم، مدیریت نداریم.

7- جایگاه اخلاق در فرهنگ جامعه. ما می‌توانیم برگردیم به قرآن، زندگی ساده، زندگی شیرین، کشور ما ابراهیم می‌خواهد، که بیاید این بت‌ها و آداب و رسوم و خرافات و تجملات و اشرافیگری را کنار بزند، زندگی راحت می‌شود. ما مثل بت‌پرست‌ها که با دست خودشان بت می‌ساختند و در مقابلش گریه می‌کردند: «أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ» (صافات/95) ما هم یک آداب و رسومی را خلق کردیم، خودمان در آن مانده‌ایم.

کد خبر 251346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز