یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در افتتاحیه پانزدهمین جشنواره تئاتر «تجربه» فرهاد ناظرزاده کرمانی ضمن نواختن زنگ افتتاح این رویداد دانشجویی با اشاره به اینکه بدون تجربه، نه می‌توان پژوهش کرد و نه آفرینش عنوان کرد برای دستیابی پژوهش و آفرینش باید دست به تجربه زد.

نمایش

به گزارش مهر، زنگ افتتاحیه‌ پانزدهمین جشنواره‌ تئاتر تجربه بعد از ظهر شنبه 3 اسفند ماه در تالار صمیمی‌مفخم پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، توسط پروفسور فرهاد ناظرزاده‌‌کرمانی محقق و استاد پیشکسوت هنر تئاتر نواخته شد.

وی در این مراسم با برشمردن کارویژه‌های یک دانشگاه معتبر عنوان کرد: هر دانشگاهی، شش کارویژه‌ اصلی دارد؛ کارویژه‌های آموزشی، پژوهشی، پرورشی، نمایشی، همایشی و آفرینشی.

هر چه دانشگاه‌ در این زمینه‌ها پیشرفت و توسعه داشته باشد، بر ارزش و اعتبار خود افزوده است. از این رو اعتبار یک دانشگاه به سنگ و آجرش نیست بلکه وابسته به پیشرو بودنش در این شش کارویژه‌هایی است که برشمردم.

این محقق و پژوهشگر افزود: اما عمل تجربه، در دو کارویژه‌ پژوهش و آفرینش، جایگاه قابل بحثی دارند. بدون تجربه، نه می‌توان پژوهش کرد و نه آفرینش. ضمن اینکه خود تجربه نیز شکلی از پژوهش است. پس برای اینکه به پژوهش و آفرینش دست پیدا کنیم باید دست به تجربه زد.

وی با بیان اینکه تجربه، حرکت کور نیست تصریح کرد: تجربه، راه رفتن در تاریکی نیست. هر حرکت و هر حرفی،‌ تجربه نیست. تئاتر تجربه نیز تئاتر باری به هر جهت نیست. در تجربه، با اندیشه‌‌ مشخصی، یک متغیر به آزمون گذاشته می‌شود.

ناظرزاده در ادامه گفت: کسانی که تجربه می‌کنند عناصر ثابت را در مقابل عناصر متغیر خود به آزمون می‌گذارند و کسانی در تجربه‌های خود به هدف و نتیجه می‌رسند که حتما پیش فرض داشته باشند و بدانند که می‌خواهند از کجا به کجا برسند.

پس دوباره تاکید می‌کنم که تجربه حرکت کور و راه رفتن در تاریکی نیست. بنابراین امیدوارم «تئاتر تجربه» در این مسیر حرکت کند و در حرکت خود موفق و پایدار باشد.

وی سپس با نواختن زنگ افتتاحیه‌ پانزد‌همین جشنواره‌ تئاتر تجربه، به طور رسمی این رویداد دانشجویی را آغاز کرد و با دانشجویان و دیگر اساتید، به تماشای اولین نمایش از این جشنواره نشست.

ناصر آقایی، سعیدی اسدی، هما جدیکار، پیام فروتن، مهدی سلطانی، فریدون علیاری، محمودرضا رحیمی، اصغر دشتی، نگار جواهریان و رحمت امینی از جمله اساتید و هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه به دبیری رحمت امینی، از سوم تا دهم اسفندماه در سالن‌ انتظامی خانه هنرمندان، تماشاخانه‌های صمیمی مفخم و سمندریان دانشگاه تهران و نیز سالن کوچک تالار مولوی با مشارکت حوزه هنری برگزار می‌شود.

کد خبر 250609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز