مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان محافظ دهانی طراحی کرده‌اند که می‌تواند آسیب دیدگی‌ ناحیه سر در ورزشکاران را تشخیص دهد.

Mamori

یکی از معضلاتی که امروزه بسیار در پزشکی ورزشی مورد توجه قرار گرفته است، آسیب دیدگی‌ ناحیه سر و مغز است و تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از این نوع آسیب دیدگی‌ صورت گرفته است. قوانین زیادی برای مقابله با این نوع آسیب دیدگی‌ وضع شده‌اند. برای مثال در بعضی ورزش‌ها مانند هاکی ورزشکاران باید از کلاه‌های مخصوص استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، مارک دیلون، مخترع ایرلندی از موسسه تکنولوژی دوبلین تجهیزات جدیدی برای جلوگیری از آسیب دیدگی‌ ناحیه سر طراحی کرده است. این دستگاه Mamori نام دارد که در ژاپنی به معنای «محافظت» است. Mamori محافظ دهان است که حسگرهایی در درون آن وجود دارد. هنگامی که به ورزشکار ضربه شدیدی وارد می‌شود، این دستگاه به او اخطار می‌دهد.

در این تکنولوژی جدید شتاب سنج، ژیروسکوپ و مگنتومتر وجود دارد که با کمک هم می‌توانند از آسیب دیدگی‌ ورزشکاران جلوگیری کنند. این دستگاه می‌تواند به کامپیوتر متصل شود و با کمک برنامه‌های کامپیوتری اطلاعات به دست آمده را تحلیل کند. با این کار ورزشکار سریع‌تر و راحت‌تر درمان می‌شود.

یکی از چالش‌هایی که در آسیب دیدگی‌ ناحیه سر وجود دارد ، غیر قابل تشخیص بودن آن است. هر چقدر این آسیب دیدگی‌ زودتر تشخیص داده شود، بهتر درمان می‌شود.

آسیب دیدگی‌ ناحیه سر گاهی اوقات با سر درد اشتباه گرفته می‌شود و توجه زیادی به آن نمی‌شود. بر اثر این نوع آسیب دیدگی‌ بسیاری از ورزشکاران ، فلج شده‌اند و از نظر مغزی آسیب دیده‌اند. ضمنا دستگاه Mamori می‌تواند حرکات ورزشکاران را ثبت کند و حرکت‌های نامنظم را تشخیص دهد. اگر ورزشکار آرام‌تر از همیشه حرکت کند این دستگاه اخطار می‌دهد و ورزشکار مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

 

 

کد خبر 250516
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز