جواد آرین‌منش: به نظر من هنر متعهد هنری است که انعکاس واقعیت‌های زمان خود است و بیانگر آلام و دردها و دغدغه‌ها و آرمانها، هنری که مدافع حقوق انسانها و خواستار آزادی و عدالت باشد.

و هنرمند متعهد هنرمندی است که خود را در برابر خداوند و در برابر مردم روزگارش مسئول می‌داند و هنر را صرفا برای هنر نمی‌خواهد بلکه هنر را ابزار و وسیله‌ای برای تعالی و تکامل بشریت. هنر، زیباترین، رساترین و ماندگارترین زبان برای انتقال پیام است.

انقلاب اسلامی برای جاودانه‌شدن نیازمند انتقال پیام خود به نسلهای آینده و همه آزادیخواهان جهان است و انتقال پیام انقلاب اسلامی در زیباترین شکل خود می‌تواند در قالب هنر صورت گیرد.

ما متاسفانه در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشف استعدادهای هنری متعهد و شکوفا کردن آن سرمایه‌گذاری لازم را نداشته‌ایم.

جامعه ما نیازمند هنرمندانی است که در عین توانایی هنری درد دین داشته باشند و ذوق هنری و تخصص هنرمندان خود را در راه نشر معارف الهی و اسلامی به کار گیرند.

دانشگاه‌های هنر، حوزه هنری، دانشکده صدا و سیما و مجموعه نهادهای آموزشی هنر هرگز در جذب و تربیت هنرمندان متعهد مورد نیاز جامعه کارآمدی لازم را نداشته‌اند.

هنرمندانی همچون شهید آوینی گلهای خودرویی بوده‌اند که حاصل تربیت دانشگاه‌های هنر ما نبوده‌اند وگرنه می‌بایست امروز ما صدها شهید آوینی می‌داشتیم که انقلاب اسلامی را با هنر خود بیمه کنند و ماندگار.

هنر متعهد، هنر بیداری است و هنر مقاومت و پایداری، هنر عروج انسان به ملکوت اعلا، هنری که بیانگر و تجلی‌بخش ایثارگری‌ها و مقاومت جانانه شهدای عزیز باشد.امروز ضرورت آسیب‌شناسی عرصه هنر و تدوین طرح جامع هنر کشور جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه و تحقق اهداف چشم‌انداز شدیدا احساس می‌شود. 

*عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

کد خبر 25045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز