شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

مدیران شهرداری روز چهارشنبه و پنجشنبه گذشته را در اردوی جهادی برای هم‌اندیشی جهت دستیابی به راهکارهای تحول در مدیریت شهر گذراندند.

مدیران شهرداری یک‌شبانه‌روز  در اردوی جهادی


به‌گزارش همشهری، در این اردوی دوروزه که در محیطی کاملا صمیمانه و فضایی بسیار ساده که یادآور حرکت‌های بسیجی دوران جبهه بود، برگزار شد، محمدباقر قالیباف، ‌ شهرداران مناطق، مدیران عامل سازمان‌ها و معاونان شهردار حضور داشتند.

در جریان این اردوی دوروزه کارگروه‌های هشت‌گانه شامل معاونان شهردار، شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمان‌های شهرداری تهران طی 2روز به تبیین راهکارها و رویکردهای مدیریت جهادی در حوزه‌های مختلف شهری پرداختند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران طی سخنانی در این نشست ابراز داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که تنها راه خروج از بحران‌های کشور در حوزه کارآمدی دین در اداره امور جامعه، مدیریت جهادی است و امروز این بار مسئولیت بر دوش همه ما قرار دارد؛ از این‌رو این یک توفیق و نعمت بزرگی است که خداوند به ما داده است. وی گفت: در این عرصه و زمان این بار بر دوش ما قرار دارد و ما باید بتوانیم آرمان‌های امام(ره)، شهدا و انقلاب را محقق کنیم. همچنین همه ما باید سازمان را به‌دنبال خودمان بیاوریم؛ برای این کار نیز نیازمند آن هستیم که به‌صورت همزمان به مسائل ذهنی و عینی بپردازیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حوزه ذهنی طبیعتا نیازمند تولیدی برای این گفتمان، رویکرد و مکتب هستیم؛ ما با همه وجود خود می‌فهمیم که به‌دنبال چه چیزی هستیم، چرا که برای دوره‌ای با این مکتب و رویکرد زندگی کرده‌ایم و با آن مانوس هستیم؛ اما برای کسانی که این دوره را درک نکرده‌اند باید در حوزه ذهنی اقدامی صورت گیرد تا بدانند چارچوب این رویکرد کجاست. از جهت عینی نیز باید اقدام کنیم و به سمت تحقق آن برویم. طبیعتا این کار را هم باید فردی شروع کنیم و هم جمعی؛ البته نباید از یاد برد که در فرهنگ جهادی حتما حرکت فردی بر حرکت جمعی ارجحیت دارد.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: ما نیازمند تغییر در نگرش‌ها هستیم، چرا که عادت مهم‌ترین دشمن انسان است. بنابر این باید از خودمان شروع کنیم و متعاقب آن روش‌های ما نیز به‌دنبال آن تغییر پیدا می‌کند. همه ما وظیفه داریم با تمامی وجود فرمان مقام معظم رهبری را محقق کنیم. دراین مسیر نیز نیازمند آن هستیم که این رفتار را در حوزه حقوقی و حقیقی خودمان پیش ببریم.

قالیباف تأکید کرد: ما دور هم جمع شده‌ایم تا ذهن هایمان را با هم یکی کنیم و هدف مشترکی را پیدا کنیم. در مدیریت جهادی دیگر ما با بخشنامه با یکدیگر حرف نمی‌زنیم بلکه اینجا به‌دنبال آن هستیم تا هدف‌ها را مشخص کنیم و انسجام سازمانی ایجاد کنیم. انسجام سازمانی نیز اصلاح خودمان است. باید نفسانیت را کنار بگذاریم و نگوییم ما نسبت به دیگری ارجح‌تر هستیم. همچنین بت‌پرستی قرن بیست و یکمی برای خودمان درست نکنیم. باید توجه داشت که قبل از اصلاح ساختار اداری نیازمند آن هستیم تا دل‌ها به هم نزدیک شود.

قالیباف همچنین گفت: باید توجه داشت نوع کار مهم است، همانطورکه شکل کار مهم است؛ اینکه پروژه‌ای مثل اتوبان امام علی را درست کنیم طبیعتا نوع پروژه، شکل طراحی و نوع اجرا مهم است. اما باید توجه داشت که فرهنگ جهادی ابعاد مختلفی دارد و از نیت ما تا نوع بیل زدن و جلسه گذاشتن را شامل می‌شود. در این میان هر چیزی باید سر جای خودش قرار گیرد. البته سطح کار هم مهم است؛ نمی‌توانیم به کارهای بزرگ و مهم بپردازیم اما به کارهای مهم و کوچک نپردازیم. کار جهادی الزاما یک کار بزرگ نیست، حتما یک کار مفید و بجا و برای برآوردن یک نیاز است. باید ببینیم این کار چقدربر روح و روان آدم‌ها و بر حوزه جسمانی انسان‌ها اثر می‌گذارد.

دکتر قالیباف، شهردار تهران با بیان این نکته که کار جهادی محال است بدون کار میدانی اتفاق بیفتد، گفت: سیستم هرمی با مدیریت جهادی سازگاری ندارد. مدیریت جهادی یک مدیریت تخت است؛ این سیستم یک دایره است و مرکزی دارد که بقیه دور آن می‌چرخند. بنابر این هرمی ندارد که یکی در راس بنشیند و بقیه در سلسله مراتب آن قرار بگیرند. توقع من این است که این فضا را درون خودمان دنبال کنیم و کارها را فردی و جمعی، ذهنی و عینی، میدانی و ستادی، کوچک و بزرگ، حجمی و کیفی، نقطه‌ای و شهری دنبال کنیم؛ وقتی کار جهادی انجام می‌دهیم باید همه این موارد را در دل خودش داشته باشد و اگر نداشته باشد جهادی نیست. امیدوارم همه ما دست به‌دست یکدیگر دهیم و بتوانیم این تحول و تغییر را با همه وجودمان در شهرداری حس کنیم.

تشریح مشکلات کارگروه‌ها

در جریان نشست دوروزه هم‌اندیشی حرکت به سمت تحول در حوزه مدیریت شهری کارگروه‌های مختلف به ارائه گزارش در زمینه کاری خود پرداختند. بر این اساس کارگروه اقتصادی و مالی ضمن تشریح چالش‌های اصلی اقتصاد شهری و منابع درآمدی، رویکردهای جدید برای توسعه منابع درآمد پایدار و توسعه کسب و کار در تهران را تشریح کرد. همچنین کارگروه حمل‌ونقل و ترافیک به بررسی نتایج حاصل از اجرای مدیریت جهادی پرداخت و راهکارهای توسعه حمل‌ونقل براساس شهر انسان محور را تبیین کرد.

کارگروه فنی و عمرانی نیز به بررسی راهکارهای پیاده‌سازی‌ مدیریت جهادی در حوزه فنی و عمرانی پرداخت و بر ضرورت توجه به افزایش آمادگی و تجهیز امکانات بیشتر برای مقابله با بحران، بسترسازی برای اجرای پروژه‌ها از طریق بهره‌گیری از منابع بخش خصوصی، ساماندهی منابع انسانی در حوزه فنی و عمرانی، هدفمندسازی آموزش‌های ضمن خدمت و... به‌عنوان راهکارهای اجرایی پیش رو تأکید کرد.

علاوه بر این کارگروه شهرسازی و معماری راهکارهای تحقق مدیریت جهادی در حوزه شهرسازی را مورد بررسی قرار داد و مسائلی همچون توسعه مدیریت الکترونیک، حرکت به سمت مدیریت یکپارچه شهری، استفاده از پتانسیل مدیریت محلی، توجه به طرح‌های توسعه شهری، بازنگری در قوانین و مقررات، تأیید و اجرای طرح جامع حریم، جلوگیری از سکونت‌های غیررسمی در حریم شهر و... را به‌عنوان رویکردهای پیشنهادی خود اعلام کرد.

در گزارش کارگروه فرهنگی و اجتماعی این نشست نیز ضمن نگاهی به وضعیت شهرداری در حوزه‌های فرهنگی - اجتماعی از منظر کاستی‌ها و نواقص، مولفه‌هایی همچون پویایی، مخاطب محوری، خلاقیت، پشتکار، مردمی بودن و توجه به سرمایه انسانی به‌عنوان مولفه‌های مورد تأکید در زمینه جهاد فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.همچنین کارگروه مدیریت جهادی به بیان پیشنهادهای خود برای تحقق مدیریت جهادی در 3مقطع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پرداخت.

کارگروه منابع انسانی نیز ضمن تبیین راهبردهای پیش رو به‌منظور ترویج روحیه و فرهنگ جهادی، توانمند‌سازی‌ کارکنان و مدیریت استعدادها بر ضرورت توجه به رویکردهایی همچون ارتقای سلامت کاری، مبارزه با فساد و استقرار نظام شایسته سالاری تأکید کرد. همچنین در جریان گزارش این کارگروه، اقدامات مورد نیاز برای تحقق هر کدام از این راهبردها به‌صورت جداگانه پیشنهاد شد.

علاوه بر این کارگروه خدمات شهری این نشست دو روزه به آنالیز وضعیت ماشین‌آلات و نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف خدمات شهری پرداخت و ضعف‌ها، قوت‌ها، تهدیدها، فرصت‌ها، چشم‌انداز، اهداف، شاخص‌ها و راهکارهای اجرایی در حوزه‌های مختلف را مورد بحث و بررسی قرار داد.

کد خبر 250430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز